• Tessa17

8åring på Kollo

Hej, skulle NI sckika er 8 årig son på Kollo även om han är inte så glad för det? Tack för svaret.

• Svar på tråden 8åring på Kollo
  • Sjöjungfrun

Jag var på kollo i den åldern. Min mamma fick komma och hämta mig efter tre dagar. Jag grät hela tiden och hade en hemsk hemlängtan. Vill inte din son tycker jag inte du ska låta honom åka.

• Minime

Äh, va tusan. Jag ville aldrig åka...Men sen hade jag hur kul som helst. Kollo har skapat många minnen och jag fick vänner som jag fortfarande har kontakt med.

Vilken 8-åring vill åka från mamma? Ingen enligt mig... Dom vill inte åka iväg med okända människor, men redan på bussen brukar det börja bli kul =D

• Silverkatten06

Jag skulle aldrig skicka iväg min son på kollo mot hans vilja. Tänk dig in i hans situation, det måste ju kännas fruktansvärt för honom att hans föräldrar skickar iväg honom till ett okänt ställe med okända människor trots att man ber om att få vara med sin familj - vilket trauma!

Däremot skulle jag sätta mig och diskutera med honom och försöka få fram varför han inte vill åka? Kanske är han blyg och vågar inte riktigt, kanske vill han inte vara ifrån mamma och pappa, kanske känner han sig övergiven och oönskad? Kanske tycker han att det känns bättre om han vet att ni hämtar honom på studs om han ringer?

I slutändan skulle jag dock oavsett anledning repektera hans önskan vad han än kommer fram till..

• Jeja

Varför åker man på kollo?? O varför skickar man barn på sånt??

• Mirris

Jag har en kompis som haft sin son på kollo från han var 8 till han fyllde 12.

Han ÄLSKADE det. O det var hans semester. Hans mamma kan inte (av olika anledningar) ta med honom nånstanns!

Jag tror att dom flesta skolor delar ut lappar om kollo. O är man ensamstående o inte har så mycket pengar så får man lite förtur. Och avgiften är inkomstbeprövad.

Sen var det "föräldrardag" i mitten av dom där 2 veckorna. Då fick föräldrarna komma dit o hälsa på.

Har en annan kompis som oxå är ensam, o hennes ena barn har varit på kolla nångång.

• Jenny70

Aldrig!! Fattar överhuvudtaget inte varför man skickar iväg sina barn på kollo??? Min sambos barn var iväg 2 veckor ifjol...själv hade han semester en av dom veckorna. Verkar helt märkligt för mej...

• williewillie

Jag åkte på kollo när jag var liten, hade systeryster med mig så det var lugnande. Visst längtade jag hem massor men samtidigt hade vi verkligen skitkul!
    Vår 9 åring ville åka förra sommaren men jag vågade inte släppa iväg honom, dessutom tvivlar jag på att han hade klarat sig utan oss i några dagar ens..
    Men för att svara på din fråga, jag hade aldrig tvingat mitt barn att åka, kanske försökt att övertala men aldrig med tvång!

• Isis

Gammal tråd men vill dela med mig ändå.

Jag blev skickad på ett tvåveckors kollo när jag var shsju år mot min vilja. Jag grät varje dag och kunde inte få fram ett ord när jag skulle prata i telefon med mamma för att jag hulkade. Ledarna avrådde hämtning så min mamma kom inte. Första veckan fick jag en öroninflammation som man inte sökte läkarvård för innan trumhinnan brast. Andra veckan vrickade jag foten illa och kunde inte gå på flera dagar utan fick bli buren runt.

Ingen kolloledare tröstade. Jag kände mig helt övergiven och tror faktiskt att det är en av orsakerna till att jag är väldigt otrygg idag.

Vet inte vad jag vill med detta. Kom bara just ihåg hur det var, känslan.

Kanske säga; ta era barn på allvar.

• scanmia

8-åring på kollo? Det finns mycket att ta hänsyn till, som hur kollot är, om barnet har någon kompis där, hur barnet är, vad alternativet för barnet är under kollo-tiden,hur lång tid kollot varar etc. osv.

8 år tycker jag är precis på gränsen till för liten och vill han dessutom inte så har du redan två saker som talar emot att skicka till kollo. 

Svar på tråden 8åring på Kollo