• mamma mupp

vill inte till sin far....

Haft vv boende sedan 2003 nu vill pojken flytta till oss ( min biologiska son )....tragiskt för jag anser att barn behöver båda sina föräldrar..killen vill inte ens åka dit varannan helg ...hur gör man? Han är 14 o stor nog att välja...tycker att stämningen hos pappa är jobbig ( mer regler o struktur o stelare)...>Jag är mer jordnära o tar dagen som den är,kramas gärna o skrattar mycket. Eftersom jag i 17 år varit tillsammans med barna fadern vet jag hur han är...men är ledsen ändå för hans skull att alla våra fyra barn tagit avstånd från honom... Hur hanskas med detta?

• Svar på tråden vill inte till sin far....
  • Therese33

Får jag ställa en känslig fråga: Det är inte så att du är alldeles för slapp och inte har några regler alls?
    Så är det hos oss, min styvdotter vägrar vara hos oss för att vi har krav på henne när det gäller skola, dator mm medans hennes mamma har noll krav och då tycker hon att den friheten är värd så mycket. (Det kan läggas till att hon missköter skolan, nu vet jag inte hur det fungerar för din son).
    Vi känner bara att det är bra om man har någorlunda samma regler för sina barn annars kan det upplevas som mamma är den snälla och pappa den elaka.
    Självklart behöver barnen båda föräldrarna lika mycket...

• iolanthe

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att han inte vill bo vv längre, han vill väl ha en fast punkt.

Hur långt från varandra bor ni? Makens son vill knappt komma hit 1 ggr/mån längre, fastän han bara är 11. Men det tycker vi inte är konstigt alls. Vi bor långt från varandra och han har inga kompisar här.

• mamma mupp

Therese: Visst har även vi regler o krav på de som bor i vårt hem

Skolan går bra för killen ... Själv tror jag det beror på att han vill ha en fast punkt o behöver mammas kramar mkt just nu
    Inte lätt när man varken är stor eller liten...
    Håller med om att jag nog är slappare än pappan,men jag har hundra koll...(tror jag)

• Therese33

Kan du inte prata med din son om varför han inte vill vara hos sin pappa? Av erfarenhet så vet jag att dom tycker det är jobbigt att åka fram och tillbaks, kan han inte vara hos sin pappa i en eller två veckor åt gången? (Om du tycker det är ok förstås). Jag kan förstå ditt ex om han blir ledsen, det är ju lika mycket hans barn...

• Yrslan

Skulle INTE gå med på det. Han försöker spela ut er mot varandra. Gå inte på den lätta. Barn behöver regler och struktur. Tonåringar i synnerhet behöver föräldrar som vågar vara föräldrar och sätta gränser. Kompisar har de nog av i skolan. Visst är det viktigt att kunna prata med sina barn och ha en nära relation men att inte ta ansvar som förälder är bara dumt. Tonåringar är fullblods egoister. Kan inte se konsekvenser eller tänka flera steg längre som vi vuxna kan. Deras hjärnor är INTE färdiga för det. de har fullt upp med sitt identitets sökande och att hitta sin roll i universum så de behöver verkligen en vuxen med båda fötterna på jorden att luta sig mot.
    Han gör revolt mot sin pappa, vilket är helt naturligt men gå inte in och underminera detta genom att ge efter för sonen. Om jag var politiker skulle jag införa ett års föräldra penning för att ta hand om sin tonåring.

• Therese33

Tack Yrslan! Precis den inställning har jag med, det har jag märkt med min styvdotter som snart är 16 år, sedan hon kom i tonåren så har hon försökt spela ut min man mot sin mamma...

• mamma mupp

I helgen var killen hos sin far fred- sönd. När jag hämtade
    i söndags (är inte det pappan som bör skjutsa hem?) undrade
    jag när pojken skulle komma nästa gång...Fick då till svar
    att han är välkommen först 5 april... för sen åker de till
    Turkiet den 6e (meningen att killen ska med)
    Tjejen som snart är 17 fick inte följa med pga att hon valt att bo hos mig...
    Blir ledsen av sånt här!!!! Är det en avundsjuk styvmamma som ligger bakom,vad ska man tro...
    Är ju själv både styvmamma o biomamma... olika roller!!! Och jag har nog känt lite svartsjuka mot mitt bonusbarns mamma...tex när
    mannen o hon bestämmer saker utan att fråga mig...

• Therese33

mammmamupp: Tycker att biopappan verkar väldigt nochalant... Och ang lämning och hämtning så är det väl så att en förälder skall lämna och en hämta, dock har det aldrig fungerat, vi har alltid både hämtat och lämnat då biomamman "inte har någon bensin".
    Du verkar inte ha det så lätt och du skall ha credit för att du lägger ner din själ på att dina barn skall ha det så bra som möjligt. När det gäller biopappan och hans nya familj så tycker jag att dom beter sig fruktansvärt omoget!
    Kram...

• Garcia is my homeboy

jag och min tvilling syster vlle inte heller på växelvis hos pappan det slutade vi med vid 13års åldern..det var en jobbig tid som tonåring och då antar jag att det var enklast med en fast punkt

• Norrlandstösa

Har du sagt åt pappan rakt ut vad er grabb tycker?
    Om inte så kanske ni skulle sitta ner tillsammans och låta sonen berätta. Han är ju trots allt 14 år och har lite bestämanderätt själv. I den åldern brukar man ju veta vad man vill också.

• augustilejon

har ej läst hela tråden..
    Jag tycker inte alls att du ska "tvinga" honom att åka dit...han e så pass stor att han vet vad han vill göra o vara... jag åkte själv till pappa varannan helg fram tills jag var ung 13-14, fick bestämma själv...o i bland ville man inte, för kompisarna hemma skulle hitta på nåt som man ville vara med på el dyl.
    Jag personligen tycker att man ska få friheten att bestämma o planera sitt liv till en större del än förut ung vid den åldern...att mamma ska vara där så det är under kontroll, men det ska finnas utrymme för egna misstag, och framgångar..

Jag tror att du, som du säger är jordnära, vet själv att låta hans egen lust att umgås med fadern bör ha sin egen gång är sundast. Sen är det upp till far att jobba på sina relationer med barnen, o inte låta över ansvaret på dig eller ungarna!
    Men jag e ju inte tonårsförälder, har bara erf från mitt eget liv, och då gick det upp o ned med lusten att åka till pappa..o det var inte för att jag inte gillade att åka dit, utan att mina fritidsintressen tog tid, o kompisar, o fester, killar ,mm

Svar på tråden vill inte till sin far....