• oOCarpediemOo

Vi med egna företag

Hej!
    Tänkte se om det finns något intresse för en sån här tråd.
    Här diskuterar vi allt som har med företag att göra, så som vad vi gör och hur vi kombinerar familj och företag då båda delarna tar en heldel tid.
    Vi kan också hjälpa varandra med olika frågor.

• Svar på tråden Vi med egna företag
  • Nybban

Benganfans: Ja som Tjomi sa kan du skaffa en FA skattsedel som jag har. Då kan du både jobba "vanligt" och köra ditt eget.

• Benganfans

Ok det låter bra. skall börja kolla vad som måste göras med alla papper etc för att skaffa enskild firma. men jag fick svar på det jag undrat mest över...

• Nybban

Tips bara. Skatteverket är inte alltid så lätta att ha att göra med. Nu vet jag inte dina kunskaper men har du en kompis som är ekonom och van att fylla i papper så ta hjälp av denna. Jag gjorde en liten miss och då tog det en evig tid.

• Ulfino

Har ett tips om ett bra program för just deklarationer och bokföring för enskilda firmor, Visma Enskild Firma. Billig och löser koll på kvitton och deklarationer, typ moms och så vidare.

www.vismaspcs.se/butik/default.asp&sku=FIRMA.NEDL&kundnummer=&kundnamn=&partnerkod=&kategori=&sida=

• oOCarpediemOo

hej!!
    Kul att det verkar ha blivet lite fart på denna tråd
    Har tyvärr inte haft nån tid över på sistone ( jobb jobb jobb)
    men det är ju det som är lite av charmen med att vara egen.

• CheezDooodles

Daniel, 30 år. Har en fönsterputsarfirma. Har vanligt 7-16:30 jobb med halva fredan ledig också, det är grundinkomsten. Fönsterputsandet är "julbonus" som sköts kvällar, fredagen och helger.

Har också högsäsong nu. Mer än fullt upp. Är inne på femte året och nu börjar det snurra ordentligt. Är dock lite lat så jag håller mig till närområdet med mina kunder. April, maj och november skulle jag kunna ha det som heltid.

Blir tyvärr inte så mycket man ser av barnen dom dagarna sambon inte jobbar. "Som tur är" jobbar hon udda tider så vissa dagar är jag hemma med barnen dom dagarna. Vilket behövs eftersom jag ovanpå detta även är fotbollstränare som tar 3 dagar i veckan.

• Marko

Här har ni en arbetsvillig blivande pappa!

Alla ni egenföretagare! Need a hand....just shout out!

• SkåneP

benganfans,

jag har också enskild firma vid sidan av "riktig" anställning, mest som hobby.

Skattmasen har jag inte haft några problem med, däremot har en del arbetsgivare velat ha det klart och tydligt uttalat att jag inte bedriver konkurrerande verksamhet

Vissa arbetsgivare tillåter inte att man bedriver konkurrerande verksamhet vid sidan av. En f.d. arbetsgivare, Siemens, hade en sådan klausul i anställningkontraktet. I realiteten var det inget problem, trots att Siemens sysslar med så mycket att det nästan är omöjligt att inte konkurrera med dem.

Men kan vara värt att kolla upp vad som gäller så du inte får skit för det...

• Kungkrage

Har inget företag ännu men var på starta eget kurs på skatteverket igår. Går med drömmar att öppna en butik.
    Ska även gå arbetsförmedlingens kurs i dito.

Annars? har ni några tips/råd att tänka på i uppstarten av ett nytt företag? Samt vilken företagsform skulle ni rekomendera?

• CheezDooodles

En liten fråga till er egna företagare. Man får ju förmoda att ni liksom en annan jobbar rätt så mycket. Dvs mer än 40 timmar i veckan. Snarare 60 timmar kanske.

Brukar ni någonsin få ett tack av era respektive? Förutom när det ska plockas ut pengar från kontot då vill säga. Eller är det bara gnäll över att ni inte är hemma tillräckligt och när ni väl är hemma så gör ni inte tillräckligt?

Eller har ni så underbara fruntimmer som ser sambandet mellan mycket jobb, sliten kropp och pengar på kontot?

Svar på tråden Vi med egna företag