• abovo

Mat som barn i andra länder än Sverige äter

Nyfiken på vad små barn i andra länder än Sverige äter. Kanske ni som bor utomlands kan tipsa mig på något mumsigt recept?!
    Min son är 16 månader och har just börjat intressera sig ordentligt för mat.
    Kanske det redan finns en tråd?

• Svar på tråden Mat som barn i andra länder än Sverige äter
  • cleopatra2

i många länder finns det mycket mer babyanpassade produkter,som är söta men ändå inte så ohälsosamt
    I holland är det liga (ett företag) som producerar kakor med russin och allt i.
    Och i Italien köpte vi mycket produkter från kinder eller italienska cakes som man använder till frukost (till exemple fylld med yoghurt)
    När jag var lite åt jag mest,pasta,couscous med russin i och massor mosad aubergine och zucchine.

• abovo

Jätteintressant!

Hur var pastan tillagad när du var liten? Och aubergine och zucchine, kokas den först då alltså och mosas sedan?

• apelsin

Att servera vita bonor till korven eller till fiskpinnarna ar vanligt har i England. Aven vita bonor pa rostad macka ar vanligt och omtyckt.
    Sockerfri Jelly ar ocksa en popular godsak har!!

• cleopatra2

min mama brukar servera pastan ganska neutralt,med lite tomatsås eller bara olivolja och ost.
    Grönsakarna kan du bara koka och sen mosa och blanda med lite olja. krydda den lite med!

• 3 barn i familjen

intressant tråd, ska fundera på vilka bra recept vi har här i Bulgarien... återkommer när jag inte har minstingen i famnen....

• Carla82

Själv bor jag i Italien. Som ni kanske förstår äter barnen mycket pasta här. Oftast äter de som vi fast mindre kryddor och salt. Något som min son uppskattar mycket är pasta med ägg. Koka en liten typ pasta när pastan är nästan färdigkokt häller du av en del av vattnet ställ tillbaka på plattan och lägg i ett helt rått ägg rör kraftigt så allt blandar sig. Blir det för mycket vatten kvar kan det hällas av även efteråt. Serveras med lite olivolja och parmesanost. Annars pasta med tomatsås, med grönsaker, med mangold och potatis osv. Finns hur många recept som helst. Återkommer när jag orkar skriva mer.

• abovo

Å så roligt att ni vill dela med er. Här ska povas! Ja, återkom gärna med fler tips!

• J o Jag

Här i Australien äts det mycket pumpa och sötpotatis, jättemumsigt tycker barnen och jag med!
    Pumpapaj eller rostad sötpotatis till grillade grönsaker, mmm

• Karpet

Här äter många barn vitt bröd med nutella och chokladströssel på. Eller korvbröd med choklad i, eller varför inte ersättning från 4 månader med choklad, vanilj eller kaksmak.

Dessa är ABSOLUT inga rekommendationer

Jag kommer faktiskt inte på något speciellt belgiskt som skulle kunna vara bra.

• rasajj

USA.

Barnmaten ar ok tycker jag. Mycket sotpotatis och squash som nyborjargronsaker. Mina ungar alskar det an idag. Kalkon var forsta kottet

Smorgas till lunch. Jordnotssmor och sylt eller honung. Eller skinka och ost, med sallad och skivcad tomat. Eller tonfisk blandad med majonas och en skiva ost.  Ar vanlig lunch for mina ungar. En yoghurt, en frukt och lite raa gronsaker(gurkstavar, morotter, tomatklyftor, bladselleri etc) med dip. Sa ar lunchen avklarad.

Middag ar ganska likt sverige. Men nar vi bodde i CA sa blev det mycket amerikanserad mexikansk mat. Allt var sa farskt dar

Jell-o ar populart som sidoratt till lunch, men ar ingen favorit for mig personligen.

• abovo

Jätteroligt att läsa era inlägg!

Sötpotatis är ju en toppenidé. Pumpa vet jag inte hur man tillagar, men det kan man ju lära sig Och tonfiskröra ska jag prova.

Oj, beligsk barnmat var visst inte så nyttig

• J o Jag

Det allra godaste, tycker jag, att göra med pumpa är att rosta den i ugnen i bitar med lite olja och salt ovanpå, ca 20-30 minuter. Blir supergott och sött på det viset. Sen kan man göra vad man vill med den sen, fyllning i paj, soppa, som den är till maten...

Chokladströssel, yippee, vad det känns nyttit och bra Så är väl Belgarna som holländarna att det finns 20 varianter på strösslet också, fruktsmak, spån etc. Ja, de är roliga...

• Rutiga Rutan

Från England: Butternut squash (pumpaliknande) kokas och pureas och blandas med puread kokt päron för små bebisar. Jättegott !

Fish-pie: Fiskgratäng med olika blandade fiskar, vit sås och så är hela formen täckt med potatismos och inte bara runt hörnen.

Shepherds pie (lamm) eller Cottage pie (nöt): Laga en rätt fast köttfärssås med tärnade morötter och ärtor i. Täck med potatismos och in i ugnen för färg. Väldigt populärt hemma hos oss.

• Mayen

Från Italien:
    14-mån gamla dottern gillar till lunch/middag:

* Polenta med tomatsås och smält ost
    * Fusillipasta med köttfärssås
    * Ravioli fyllda med spenat och ricottaost
    * Mixa kokta grönsaker och koka pastan/riset i; servera med färsk olivolja o parmesanost
    * Pizza
    * Spaghetti m smält smör och parmesanost
    * Potatisgnocchi m kokt pumpa och muskotnöt o smör
    * Gröna oliver
    * Äggröra m smält ost
    * Fyllda gnocchi m tomat o mozzarella ost

Lycka till!

• abovo

Ååååååååååååå mums!! Så glad jag är för att ni delar med er! Jag behöver verkligen era tips! Jag tror min son kommer att älska den här maten!
    Tycker det är så roligt att läsa om vad olika mat barn får att äta

• Pistou

Jag vet nu inte om detta är typiskt franskt, men jag brukar ugnsgrilla grönsaker som t.ex. squash, röd paprika, rödlök (eller charlottenlök), vitlök och tomater i olivolja (och krydda med oregano, basilika och timjan) tills de blir mjuka och fått fin färg.

Sedan tillsätter jag fisk (torsk, gös eller liknande blir godast) skuren i små kuber och låter den tillagas i ugnen tillsammans med grönsakerna i ca 10 minuter. Detta blir jättegott tillsammans med t.ex. couscous. Ju mindre grönsaksbitar, desto enklare att äta för små barn.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Mat som barn i andra länder än Sverige äter