• Saralo

Aururasamtal imrg!!Behöver peppning!!

I mrg så ska jag äntligen till en Aurora barnmorska.Känner mig så nervös.
    Jag vill ju ha kejsarsnitt, p.g.a min förra förlossning. Orkar inte gå igenom en vaginal förlossning igen.

Men tänk om hon inte vill lyssna på vad jag säger å jag åker därifrån med ännu mer ångest. Vet att jag måste stå på mig men jag är så mjäkig och snäll så jag är rädd att bli överkörd.

Några tips? Tack!

• Svar på tråden Aururasamtal imrg!!Behöver peppning!!
  • knodden och vi

När är det Bf för dig?? Stå på dig, det fick ja göra, fick mitt datum sent. Ingen kan veta hur just du känner dig. Ska du träffa dem igen?? Hoppas du kan rycka upp dig, Stöttekram.

• Saralo

HAr BF den 24/5.
    oCH ja, jag ska tillbaka flera gånger så jag hoppas det går bättre då.
    Hur nära BF fick du ditt datum?

• diora

Hoppar in o frågar en sak om det går bra Skrattande

Jag var på Aurorasamtal idag  ..och enligt henne så är det läkaren som tar beslutet.
    Känns ju lite skumt då om man nu har en "bra" Aurora  ..sen så är läkaren allt annat än förstående och blankt säger nej.. Ledsen

[♥] Ztefan Teo & bebis [♥]
  • diora

Oj skulle vara ett frågetecken efter "beslutet" . För visst är det så?

• Saralo

Diora: Jo, det stämmr.Så egentligen spelar d ju ingen roll vilken Aurora BM man får. Kanske att hon kan föra ens talan till läkaren men d är ju han som beslutar.
    Kanske d vore bättre att prata me en läkare först?

• diora
    Saralo:

Jo, själv tycker jag att det känns mest obehagligt att måsta förklara för fler personer. Fast iofs så antecknade Aurora BM det jag sa, och det kommer ju läkaren kunna se också.

Usch, jag är rädd att jag också är för snäll och lätt kan bli övertalad bara för att jag har svårt att stå på mig. Jag vill undvika "vara jobbig" Ledsen
    Får hoppas att jag får en snäll läkare eller att Aurora kanske kan hjälpa..

Själv har jag iaf varit på ett samtal hos aurora och då frågade hon om jag ville ha en läkartid. Då sa jag ja, och sen undrade hon om jag ville ha fler tider hos henne (hon sa mer som att "men ska vi ta en till tid vi också då?") Så jag fick en till tid hos henne med.
    Fast vad den tiden ska göra för nytta vet jag inte.
  • knodden och vi

Jag gick till läkaren först, aurora bm var ja hos 5 gånger kuratorn 10 gånger och läkaren 4.  Läkaren lyssnade mycket på vad Bm hade för rekomendationer.

• Saralo

Diora: Det där kunde vara jag! Är oxå rädd att bli överkörd eftersom jag är för "snäll" och har svårt att stå på mig.
    Ska oxå tillbaka till aurora, men har ej fått nån läkartd än.

Nä, vi måste STÅ på oss! =)

• diora

Hur går det? Har det hänt något? :)

Själv väntar jag på läkartid + att jag ska tillbaka till Aurora i april.

• Saralo

Jorå, har nu varit på 2 aurora-samtal och väntar på att träffa läkaren.
    BM har väl varit sådär.Hon är iaf väldigt inställd på vaginala förlossningar.Men trots allt så är d ju läkaren som bestämmer. D man är orolig för är ju hur mycket Aurora kvinnans ord väger.Går läkaren helt å hennes linje eller har man ngt att säga till om själv?
    Som d ser ut nu kommer d bli så att förlossningen får starta av sig själv och OM förra gången upprepar sig så tar de kejsarsnitt DÅ. ALltså får jag inget bestämt.

Vet inte vad jag ska tycka om det.

• hammarby
    Saralo..

Jag kan verkligen tänka mig hur jobbigt det måste kännas.
    Men kan du inte försöka stå på dig? Det måste ju vara jobbigt att behöva tjata sig till ett snitt (det är exakt samma sak som jag är orolig för).
    Jag ska på läkarbesök i maj..hoppas att de tar min oro på allvar. Jag hade en jättejobbig första förlossning och det vet dom ju om.
    Men skulle dom försöka övertala mig till vaginalt eller bestämma att jag inte får snitt, då skulle jag känna mig rejält överkörd.

Så orkar du, stå på dig!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 9 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Saralo

Jo jag ska försöka att stå på mig =)
    Nu har jag bestämt att till nästa gång jag ska till Aurora-kliniken så ska jag skriva ett brev och lämna till BM.Känns lättare att uttrycka sig så.
    Sen får vi se vad läkaren säger.

Hoppas det går bra för dej också...vad var d som gick fel första förlossningen?

• akkaka

Jag väntar också på besked om planerat kejsarsnitt. Min läkare som jag träffade i dec, menade då att det inte behövdes ngt kejsarsnitt denna gång. Hade en hämsk förlossning för 8 år sedan som slutade i akut snitt, där av vill jag göra plan, snitt nu. Ha sa dock att vi skulle träffas igen och det ska vi göra 11/4. Jag har nu skrivit ihop ett brev som jag skickat till honom, där jag berättar utförligt känslorna efter förra gången, förlossningen och hur jag mår idag. Det känns jätteskönt att han läser det innan vi träffas och att han därav får en tydligare bil av mitt "fall". Jag vet att jag inte kommer att få fram så mkt på nästa samtal. Kommer förmodligen bara att grina.....

Jag är i v 33 (32+6)

Önskar er alla lycka till!

• hammarby
    Saralo..

Sonen kom aldrig ut fast dom försökte med allt. Sen gick hans hjärtljud ner och det blev katastrofsnitt.

Mina värkar startade på en gång när vattnet gick..täta och det gjorde skitont. Jag öppnade mig dubbelt så fort mot vad det brukar ta. Jag hade så djävulskt ont så jag trodde att jag skulle dö. Allvarligt alltså!
    Jag fick epiduralen och allt stannade av. Jag fick värkstimulerande dropp..och när krystvärkarna satte igång var dom ineffektiva. Jag kämpade som en galning..de tog fram sugklocka..de klippte upp mig och barnmorskan slängde sig på min mage för att få ut honom. Sen såg dom att han inte mådde bra i magen och då gick allt på två röda. Jag hann få ordentlig panik innan jag sövdes. Usch..jobbigt!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • hammarby
    akkaka..

Önskar dig ett stort lycka till den 11:e! Kram!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • diora
    Hur har det gått för er som ville ha kejsarsnitt? *nyfiken som vanligt* Flört
  • Linsen

Jag vill ha snitt och är liksom många andra rädd över att bli överkörd inom vården. Har inga medicinska orsaker egentligen till snitt. Men efter att ha pratat om denna oro med min vanliga BM så berättade hon att ifall man vill ha snitt så kan de inte neka men de kan försöka övertala dig. Men beslutet ligger i patientens händer. Kan vara bra att veta och stilla oron för många av er! Så stå på er!

• systeryster79

Hej,
    Jag har också hört samma sak som Linsen att det slutgiltiga beslutet om snitt eller ej ligger hos dig som ska föda, men att de försöker övertala en in i det längsta.
    Jag har haft turen att få träffa en bra Aurura BM med en gång, men jag tycker att du ska be om att få byta mot en annan om den du pratat med inte tar dina ord på allvar riktigt och bara pratar om en vag. förlossning. Ni sitter ju och pratar för DIN skull enbart och för att du ska må bättre, inte för att hon ska genomföra en övertalningskampanj som du sen bara ska "gå med på"

Ett brev som akkaka skrev låter som en bra taktik för att slippa återberätta allt det som känns jättejobbigt om och om igen. Sitter man med darr på underläppen redan efter att ha förklarat sin situation så kan det vara svårt att känna sig stark och stå på sig för vad man vill göra.

Håller tummarna för dig. Lycka till!!

• akkaka

Va in å kollade här nu och upptäckte att jag inte delgett er att den blev Plan,snitt den 8 :e maj för mig.

Lycka till ni andra.

Svar på tråden Aururasamtal imrg!!Behöver peppning!!