• Tessa17

    Sommar jobb åt 15 årig

    Hej, min 15 årig son vill gärna ha ett sommar jobb. Hur ordnar man detta? Jag har frågat yrkesvägledare på skolan, men hon påstår att man måste vara 16 för att kunna söka sommarjobb. Stämmer det?

  • Svar på tråden Sommar jobb åt 15 årig
  • Pillan85

    prata med olika företag där han vill jobba.
    Då lär ju de tala om ifall han är för ung eller inte..
    Men jag har aldrig hört att det är 16 år på det.

    Man får ju dela ut tidningar, och sälja aftonbladet och sånt när man är yup 12.
    så varför inte få jobba på andra ställen.
    det beror väl också på vad det är för jobb...

  • Therese33

    Kolla på din kommuns hemsida, dom brukar ha "feriearbeten". Sedan tycker jag att hon kan gå runt i olika affärer och höra sig för...
    Det finns vissa jobb som man kan ha bara man är 15 år...

  • MeandHim

    Jag var bara 14 när jag var på kyrkogården. Tycker ni ska kolla där eftersom det är så bra betalt. det där med åldern kanske är olika på olika ställen?

  • Tessa17

    Min son skulle gärna vilja jobba på kyrkogården, men på vårt kyrkogård fi´nns det ingen kontor . Var vänder man sig?

  • MeandHim

    Tezza17. Jadu bra fråga...Kanske får fråga prellen då? Hoppas ni får tag på nåt o att han kan få ett jobb

  • lillfia

    Min son sommarjobbade förra året, han var då 15 år. Men jag tror faktiskt vad det gäller kommunjobb, åtminstone i Norrbotten att det bara ges till gymnasieungdomar. Så försök att få tag i något privat istället, min son jobbade te x på en campingplats, där finns mycket jobb som ungdomar kan hjälpa till med utomhus.

  • Vad jag vet

    Man ska kunna sommarjobba tidigare, men det är bättre om ditt barn visar intresse genom att ringa runt och sådant för då känner arbetsgivaren att barnet verkligen vill sommarjobba. Man kan hitta sommarjobb genom kommunen om man är 15 året innan man ska sommarjobba

  • cosinus
    lillfia skrev 2007-03-20 18:47:13 följande:

    Min son sommarjobbade förra året, han var då 15 år. Men jag tror faktiskt vad det gäller kommunjobb, åtminstone i Norrbotten att det bara ges till gymnasieungdomar. Så försök att få tag i något privat istället, min son jobbade te x på en campingplats, där finns mycket jobb som ungdomar kan hjälpa till med utomhus.


    I min kommun (Norrbotten) får de söka jobb via kommunen från det år de går ut nian.

    Till TS, är barnet föreningsaktivt så kan det finnas jobb med t ex fotbollskola (motsvarande finns ofta någon lägervecka för de olika sporterna).

    Annars får man söka jobb den gamla hederliga vägen, gå runt och fråga sig fram.
  • callmepreggoornot
    jobbkunnig skrev 2022-04-22 17:09:41 följande:

    Hej, ett tips är att använda Cysel, www.cysel.se
    Där kan du skriva in "sommarjobb" eller utan krav på tidigare erfarenhet för att hitta jobb åt ungdommar.


    Allt uppdragande av trådar med bland annat denna som är 15 år ger inte din sida pluspoäng direkt. All reklam är inte bra reklam.
  • miljömamma

    tror det är något med att de inte får hantera pengar eller jobba vissa tider förrän de är 16 år, som gör att vissa inte kan/vill anställa 15 åring, men rensa ogräs, lagerarbete, hjälpledare i Idrott borde gå bra. 

Svar på tråden Sommar jobb åt 15 årig