• Noran

Föräldrapenning när man flyttar

Vi har funderat på att flytta till England under ca 1 år. Jag kommer att vara tjänstledig från mitt jobb i sverige under tiden. Vi har nu en son på 2 år.
    Har några frågor och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Vi kommer förhoppningsvis att få ett till barn när vi flyttat hem. Vad kommer vår föräldrapenning att baseras på då?

Jag har många föräldradagar kvar att plocka ut för vår son. Vad händer med dom? Kan jag plocka ut dom när vi är i england eller spara dom tills vi kommer hem? Vilket är smartast?

Hur går det med vår dagisplats när vi är borta? Vill ju gärna ha den när vi kommer hem. Det är väldigt svårt att få plats på just det dagiset. Kan det finnas nåt sätt att få ha kvar den?

• Svar på tråden Föräldrapenning när man flyttar
  • Miss USA

Ni ska vara borta längre än sex månder och kommer då att bli utskriven från FK och tillhöre den engelska FK. Jag gissar att din partner ska jobb i England ?

Vi kommer förhoppningsvis att få ett till barn när vi flyttat hem. Vad kommer vår föräldrapenning att baseras på då?
    Det beror på. Du kommer att gå en SGI så fort du börjar jobba igen i din fasta tjänst. Men du måste ha varit försäkrat för ett belopp över garantinivån i minst 240 dagar innan BF om du ska få FP efter din SGI. Vilket du inte är när du är avregistrerat från FK.
    Så det bästa är ju att bli gravid efter ni flyttat tillbaks.

Jag har många föräldradagar kvar att plocka ut för vår son. Vad händer med dom? Kan jag plocka ut dom när vi är i england eller spara dom tills vi kommer hem? Vilket är smartast?
    Du kan inte plocka ut dom i England.
    Kolla med FK vad som händer med dagarna.

Dessutom kommer ni nog att förlora barnbidrag då det baseras på att man är bosatt i Sverige.

Ta kontakt med FK och ta reda på ordentlig vad som gäller, så det inte blir en överraskning när ni kommer hem.

Snart ska jag sluta mata puma
  • Noran

Tack för svaren

Miss USA: Ja, min man ska oxå jobba där. Vad händer om man inte jobbat 240 dagar i Sverige innan BF? Får man inget alls då? Om jag hinner jobba 200 dagar innan BF, kan jag då jobba 40 dagar efter att barnet är fött och därefter få FP?

Sara 75: Aha, det står så här: "Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen." Då verkar det ju som att jag ska kunna få FP direkt när jag flyttar hem till sverige även om jag inte hinner jobba här.

Nån som vet hur föräldraförsäkringen ser ut in England? Hur många dagar har man rätt att vara ledig och hur många dagar får man betalt.

• Miss USA

noran : Om du inte har jobbat 240 dagar får du garantinivån på 180 kronor per dag.

Sen får man tillgodoräkna dig perioder i annat EU land under vissa förutsättningar.
    Kolla med FK vad som gäller och hur du ska göra.
    Be om att få prata med en som jobbar med euärenden, då detta är frågor som inte är dom enklaste.

Snart ska jag sluta mata puma
  • lexa

Prata med en Eu hndläggare inte nån vanlig dödlig dom vet oftst ingenting. Vår första dotter födde jag i sverige. Flyttade hit när hon var 3 veckor. Har kvar mitt jobb i sverige som jag är tjänsteledig i från. Jag får mamma penning i från Sverige och har så fått sen vi flyttade hit. Barnbidrag måste mna därimot söka i det landet där man bor. Jag ska nu föda barn nummer 2 här i london.- Och eftersom jag blev gravid inom 1,9 regeln så får jag behålla min mamma penning. Men allt det här bygger på att man har kvar sin ansällning i sverige. Lycka till

• Noran

Lexa: oh, tack för infon. Det låter ju bra.
    Är det bättre att få föräldrapennign från sverige då? Antar att det är det, men jag har ingen aning om vad dom har för regler i England. Jag kommer ju antagligen att tjäna mer i England än i sverige. Tror lönerna ligger lit högre där. Räknar dom ändå på den svenska lönen?

Hur blir det med ditt andra barn nu? Hur mycket kommer du att få vara ledig?

• lexa

Kan inte den engleska föräldar ledigheten tyvärr. Jag far samma antalet dagar for mitt andra barn som for mitt forsta. Det ar baserat pa vad jag tjanade i Sverige tar man ut 7 dagar i veckan blir det väll ca 1 år. Jag hade tänkt vara hemme ett år med den nya bebisen. Men som sagt det har bygger ju pa att man har kvar sin gammla anställning i sverige.

• Noran

Ok. Jobbar du i England? Är det är ok för din arbetsgivare att vara ledig 1 år?

• lexa

Nej jag är ju mammaledig och då kan man ju inte jobb sammtidigt. Jag vet ingen svensk arbetsgivare som inte beviljar mammaledighet 1 år. Tror det är deras skyldighet.

• Noran

Ja, självklart. Du skrev ju att du var tjänstledig från ditt jobb i sverige, så jag trodde du hade ett jobb i Enland under tiden.

Ingen som vet hur mycket man har rätt att vara föräldraledig i England?

• Xcena

Ar inte saker, men har for mig att min svagerska sa att det ar i 6 manader som man far betalt 80 procent och sen far man bara halften av det. Tror att de flesta bara ar hemma i 6 manader om de jobbar.

• sbalogun

Nu ar det nya regler (fran April tror jag, innan var det 6 manader) sa man far vara hemma i 9 manader och fa betalt.. sedan har man ratt att stanna hemma upp till ett ar, men det kan da bli utan att fa betalt den sista tiden. Men det beror pa foretaget man jobbar pa hur mycket foraldrapenning man far. Jag vet inte manga som far 80% av sin lon, later for bra for att vara sant. Jag hade det bra jag fick 25% av min lon i ett ar.

• sbalogun

med mitt forsta barn fick jag 25% av min lon de forsta 6 manaderna och sedan ingenting de sista 6 manader jag var hemma.

• Tilinka

När jag flyttade hem till Sverige från annat EU-land fick jag veta av FK att jag inte kunde få nånting från dem förräns efter 6 månader i Sverige, eftersom jag varit avskriven. Trots att jag hade alla mina E101 blanketter eller vad de nu heter, som visade att jag varit försäkrad i socialförsäkringen i det andra landet. Det är "lätt" att flytta inom EU länderna eller hur?

Dessutom fick jag, efter ca 3-4 samtal till Alfa-kassan, arbetsförmedlingen (innan jag flyttade hem) osv, veta att jag visst kunde få ersättning när jag kom hem för att söka jobb i Sverige. Det visade sig ju vara fel. Jag behövde jobba 4 veckor i Sverige innan jag kunde få nåt. Hade bott utomlands i 6 år och var alltså inte medlem i något svenskt fack eller A.kassa.

Man får nog tala med ett antal personer och få skriftligt på vad som gäller en själv vid ev. flytt... Vanliga handläggare har ju oftast ingen aning.

Svar på tråden Föräldrapenning när man flyttar