Negativa bonusar dagarna efter växlingen
Har två bonusbarn på 8 och 14 som bor varannan vecka här, varannan vecka hos mamman. Det har funkat bra ända från början, vi har tyckt om varandra. Lite stelt ibland kanske, men nu mer och mer avslappnat. Min relation till pappan har varat i snart 2 år och vi har ett gemensamt barn som är drygt 8 månader (som bonusbarnen avgudar) :)
Det går ju upp och ner i relationerna med dessa barn och deras mamma, men överlag är jag glad över att det funkat så bra som det gjort. Kan känna spontan kärlek och glädje till mina bonusar och uppskattar att min lille son har två syskon redan.
En av de problematiska sakerna som jag undrar om någon här känner igen är - mina bonusar har sån negativ attityd dagarna efter de kommer till oss efter de varit hos mamman!
Det har varit så med 14-åringen i flera år, enligt pappan, och nu börjar även 8-åringen visa upp samma sidor.
De kan kritisera städning, möblering, matlagning, 14-åringen har i perioder varit väldigt kritisk mot pappan - ibland rent jävlig. Mot mig kommer det väldigt sällan någon direkt kritik. Däremot känner jag av stämningen direkt och reagerar ganska starkt på den (konflikträdd...).
Det är ju väldigt lätt att förstå detta - solidaritet med mamman, tar efter hennes kritiska sätt att vara och uttrycka sig, upprorsbeteende (som inte är accepterat gentemot mamman - vi "tar emot" bättre).
Men hur hantera? Jag blir så less av att inte känna igen mina fina bonusar, som de sista dagarna under veckan hos oss är hur gulliga som helst! Har nån här typ samma erfarenhet? Är det bara att funka som container, visa på ett annat sätt att bete sig, sätta gränser där det behövs och visa kärlek - kärlek - kärlek? Det jag är rädd för är att mitt beteende styrs för mycket av detta - att jag blir nervös och försiktig, vill vara bonusarna till lags för att "dämpa" deras kritiska beteende. Löjligt - jag vet, men jag har de dragen att brottas med...Men jag vill inte att min son ska få uppleva en mamma som är så olika beroende på om hans storasyskon är hemma eller inte!!!
Dessutom komplicerar det hela situationen att mamman är svårkommunicerad och mår dåligt (känns det igen? :)
Någon som har liknande erfarenhet? Goda råd?
/Frustrerad Laiqua