• Googels

Utlandsföräldrar - Är era barn svenska medborgare?

Ni som har fått barn i utlandet, är era barn även svenska medborgare eller har de bara medborgarskap i landet de föddes i?

• Svar på tråden Utlandsföräldrar - Är era barn svenska medborgare?
  • Annaïck

Min dotter är född i Sverige och sedan fixade vi franskt medborgarskap på franska ambassaden. Vi flyttade till Caen efter det. Det känns viktigt att ge henne alla förmåner i vardera landet. Senare kan hon välja själv var hon vill bo. Det kändes rätt med dubbelt medborgarskap, men alla länder erkänner inte detta

• julmusten

Kagi, jag forstod det sa fort jag skrev inlagget, men da var det ju redan postat!!

Samordningsnummer skall jag fixa absolut, och sen sa tror jag att vi kor pa pass lite senare i stallet. Just nu ar det ju bara en extra utgift, hon har redan amerikanskt pass ju.

• Tessa17

Hej, Ni som har barn amerikanska medborgare och boende i Sverige . Hur förlänger Ni deras pass? Har det ingen betydelse var barnet bor? På ansökan i Amerikanska Ambassaden måste man uppge fast adress.Har de fortfarande rätt till amerikanska medborgarskapet även om de inte bor där? Tack för svaret.

• utlandssvenska

Rutiga rutan.... vad konstigt det dar med uSA - jag reser mycket till USA och har aldrig fatt konstiga fragor for att jag ar svensk som bor i england. Bade med BA och amerikanska bolag. Min man ar britt och vi har alltid blivit lika behandlade vart vi an akt....utom en gang nar det var bonus att vara svensk - turkiet - jag kom in gratis han fick betala £10!

• Rutiga Rutan

Utlandssvenska: Det är urkonstigt - två gånger har det hänt. Och när jag försökt fråga vad det är som är problemet blir jag bara avsnäst av security. För som svensk har man ju rätt att komma in i USA. De har tittat i passet och frågat var jag bor. Jag har svarat med adress etc och de har då bett om bevis i form av gas bill eller dylikt. Men vem sjutton har med sig utility bills när man ska resa ! Båda gångerna det har hänt har jag varit på tjänsteresa till USA och rest business class. När jag rest i turistklass privat med familjen har det aldrig varit problem. Jag tycker det är hur konstigt som helst ! Sista gången det hände så reste jag med 6 andra från jobbet och då krävde security att jag skulle visa något med firma namnet, firmans adress och mitt namn på. Grejen är att mitt företag aldrig sätter ut sitt företagsnamn på resehandlingar och tillslut kom jag på att jag hade ju mitt company credit card så då fick jag resa, fast det var på håret !

• vagabond77

Hittade lite info på www.swedenabroad.se

Ny medborgarskapslag

Den 1 juli 2001 trädde Sveriges nya medborgarskapslag i kraft. Den nya lagen innehåller flera stora förändringar och nedan sammanfattas några av de viktigaste nyheterna.

En svensk medborgare, som efter ansökan förvärvat annat medborgarskap efter 1 juli 2001, förlorar inte sitt svenska medborgarskap.

En ogift svensk far kan efter den 1 juli 2001 ansöka om svenskt medborgarskap för sitt barn som är fött utomlands av utländsk mor.

Obs! att en svenska medborgare som är född utomlands, aldrig har varit bosatt i Sverige och inte heller uppehållit sig i Sverige under former som tyder på samhörighet med landet även fortsättningsvis automatiskt förlorar sitt svenska medborgarskap vid 22 års ålder.

En ansökan om bibehållande av det svenska medborgarskapet måste göras efter 18 och före 22 års ålder.

• julmusten

Rutiga Rutan passpolisen har stoppar garna blonda tjejer fran hela varlden. En del av mig tror att det ar for att de tycker vi ar snygga, men den rationella delen av mig tror att det beror pa att det ar valdigt vanligt att skandinaviska tjejer kommer till USA och jobbar svart som nannys etc.

Sen sa tror jag aven att det faktiskt kan bero pa vilken dag det ar och sa. Jag vet inte hur det ar att vara passnisse, men jag vet att polisen t.ex. maste fylla en viss kvota med parkeringsboter och sant per manad. Alltsa skall man kora fint i slutet pa manaden har, eller sa aker man fast fort som attans. Kanske de har lite samma grej inom passkontrollen?? Att de maste i alla fall ifragasatta ett visst antal resenarer per manad???

• YOSHI

Min son är båda svensk och indonesiskt tills han blir 18 år sen kan han välja själv men 100% säker att han vill själv bli svensk ( mitt land tillåter ej att ha dubbel medborgarskap )

• vagabond77

De flesta passnissar jag sett i NewYork och Usa flygplatser är grymt dryga, speciellt med "icke" vita människor tycker jag. Alla som vart på Newark Liberty vet att passkön kan vara milslång ibland. Visst inte så lätt för personalen alla gånger att få "tjata" om samma saker om o om igen. Men vissa verkar helt sakna empati etc... Blir arg när jag ser hur överlägsna många tror att de är och misstänkliggör alla som vill till "fantastiska" staterna även fast man bara ska byta flyg.

• Rutiga Rutan

Julmusten: Det kanske är just för att jag INTE är blond som de stoppar mig - de kanske tror alla svenskor är blonda

• Mayen

Vår dotter är både svensk och italiensk medborgare. Innan 18, om hon vill (hoppas jag naturligvis) kan hon välja om hon vill behålla det svenska medborgarskapet

• Mrs O

hmm har foljt traden lite...sa om jag som ar svensk medborgare valjer att foda mitt barn i sverige trots att jag ar bosatt i england kommer mitt barn att bli svensk medborgare och fa personnummer o allt. fadern ar engelsk medborgare...far barnet engelsk medborgarskap nar vi kommer tillbaka hit da eller?

• jsmfb

Mrs. O, det går nog att kontakta ambassaden och ordna det i förväg. Alla länder har väl lite olika procedurer men vi har varit till Sveriges och USAs ambassader och anmält sonens existens och ansökt om pass, eftersom vi bor i ett tredje land där ingen av oss är medborgare.

Svar på tråden Utlandsföräldrar - Är era barn svenska medborgare?