• Husmusen8

När försöka igen efter IVF abort?

Blev gravid efter en IVF behandling men fick tyvärr göra abort för ca en månad sen pga fosterskada. Vill så gärna försöka igen men har inte fått något vettigt svar på när det är ok att försöka igen.
    Har bl.a hört att man ska vänta ca 3 månader och har även hört att man ska vänta några menstruationer. Om man då inte får tillbaka mensen förrän efter t.ex tre månader, är det ok att bara ha väntat en mens då eftersom det iallafall gått tre månader?
    Ok, det blev kanske lite snurrigt men jag vill gärna höra från er som varit i en liknande situation vad de har sagt till er?

• Svar på tråden När försöka igen efter IVF abort?
  • stjärnfru

Jag gjorde också abort pga av fosterskada och först sa de att vi kunde försöka direkt men senare efter infektion och skrapning sa en annan läkare att vi skulle vänta några månader. Vet inte varför egentligen och fick inte heller något svar på det. Tror man kan försöka direkt om man vill. Jag fick uppfattningen att det mer handlade om att man skulle vänta för att mentalt komma över aborten, men jag vet inte.

• Husmusen8

Tack stjärnfru för ditt svar och beklagar att du oxå behövde göra abort. Önskar dig lycka till vid nya försök!

• Anonym (Anonym)
    Husmusen8 skrev 2007-04-11 12:23:16 följande:
    När försöka igen efter IVF abort?

Blev gravid efter en IVF behandling men fick tyvärr göra abort för ca en månad sen pga fosterskada. Vill så gärna försöka igen men har inte fått något vettigt svar på när det är ok att försöka igen.
    Har bl.a hört att man ska vänta ca 3 månader och har även hört att man ska vänta några menstruationer. Om man då inte får tillbaka mensen förrän efter t.ex tre månader, är det ok att bara ha väntat en mens då eftersom det iallafall gått tre månader?
    Ok, det blev kanske lite snurrigt men jag vill gärna höra från er som varit i en liknande situation vad de har sagt till er?

Får man fler försök via landstinget om man gjort abort via ivf pga fosterskada? Jag hittar ingen information om det och va lite orolig om det räknas som att man själv valt det trots att det kanske finns kromosomfel eller så. 
    Är det de du syftar på eller försöka på egen hand alltså naturligt?
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-30 17:50:43 följande:
    Får man fler försök via landstinget om man gjort abort via ivf pga fosterskada? Jag hittar ingen information om det och va lite orolig om det räknas som att man själv valt det trots att det kanske finns kromosomfel eller så. 
    Är det de du syftar på eller försöka på egen hand alltså naturligt?
    Ett intressant och viktigt ämne även för andra , vad sägs om att starta en egen tråd? =) TS har förhoppningsvis barn sedan länge och vad som gällde 2007 behöver inte gälla nu.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2024-11-30 20:43:51 följande:
    Ett intressant och viktigt ämne även för andra , vad sägs om att starta en egen tråd? =) TS har förhoppningsvis barn sedan länge och vad som gällde 2007 behöver inte gälla nu.
    Missade att kolla datumet. Verkar som det inte hindrar nya försök utifrån denna tråden iaf och det borde det inte göra, skulle va fel isf anser jag. 
  • oliviaaro

Hej, jag är så ledsen att läsa din berättelse. Min läkare sa en gång till mig att det kan vara möjligt att försöka igen redan nästa cykel, så länge kvinnan känner sig känslomässigt och fysiskt redo. Jag skulle rekommendera att du gör ett karyotyptest för att kontrollera om det finns aneuploidier, eller att du överväger att kombinera IVF med PGT för att öka chanserna för en frisk graviditet. Det kan också vara bra att få ett andra läkarutlåtande. Lycka till på din resa

Svar på tråden När försöka igen efter IVF abort?