• tulpaner

Viktuppgång v.26?

Undrar hur mycket ni gått upp i v.26? Jag var igår på kontroll, och har nu gått upp 10 kg sedan inskrivningen i v.7.

Egentligen 9,2 kg enligt noteringarna, men vägningen sker alltid med kläder och skor, vilket jag tycker är lite knepigt när man hänger på en decimal på vikten... (har ingen våg hemma!) Iallafall så reagerade sjuksköterskan på att det var så MYCKET, och att jag redan nu - när den egentliga viktökningen börjar- lagt på mig den vikt som man "normalt" går upp totalt!! Var förstås med en stor klump i magen jag gick därifrån, började fundera på hur jag kan ändra matvanor och röra på mig mer...

Men såg sedan att enligt bl.a. mammapraktikan så är 10 kg i v. 26 inte helt onormalt (?), skulle därför gärna vilja höra lite hur det ser ut för er andra...! Hur mycket har ni gått upp, och vad säger era barnmorskor?

• Svar på tråden Viktuppgång v.26?
  • lurksmulan

Jag går in i v. 26 på måndag förvisso, men jag har gått upp 5 kg hittills.
    Det är jag besviken över, jag gick upp 6 kg totalt förra gången.
    Jag ska tillägga att jag har övervikt sen innan och därför inte "ska" gå upp så mycket mer.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • GryMy

10 kg är inte alls mycket och det är som du säger rätt normalt!
    Fast egentligen finns det inget som heter "normalt", alla är olika och har olika lätt att gå upp i vikt.
    Jag är i v.27 (26+3 idag) och jag har också gått upp nästan 10,5 kg, och min barnmorska sa inget om detta när jag var hos henne för en vecka sen.
    Min kurva var perfekt sa hon!
    Så börja inte tänka på bantning, lev väl och må gott, då mår även barnet i magen bra!

• lurksmulan

Ja just det, vad bm säger.... Min bm säger ingenting, faktiskt. Jag har inte samma bm nu som när jag väntade sonen, men ingen av de har sagt något.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • Kringlan L

Håller med GryMy, alla behöver vi gå upp olika mycket..
    Så länge man äter nyttigt och bra samt rör på sig så är det ju ingen fara..

Jag skriver upp vikt och mått varje vecka och
    25+0 hade jag gått upp 8kg och nu
    27+0 har jag gått upp 9kg.. Från 47 till 56kg..

Med barn 1 gick jag upp 18kg så jag är inställd på att gå upp lika mycket till.. =)

• linsan

jag tror man går upp det man behöver och mår man inte dåligt av det så är det ingen fara.....det handlar ju ändå om barnet....det andra löser man med kost o träning sen...jag är i vecka 20 o har gått upp 10 kg....har alltid varit noga med kosten...äter knappt något godis (är inte ens sugen)har alltid tränat men ser min graviditet som en viloperiod som jag njuter av...jag var hos barnmorskan igår o hon sa inget om att jag gått upp för mycke...så det är nog din barnmorska som är lite knäpp....såvida du inte var överviktig sen innan o hon menar att det inte är bra för dig....NJUT AV LIVET!!!!

• tulpaner

Tack för era svar!

Nä, var inte överviktig innan ("normal"). Tycker att jag äter bra och vettigt, även om jag unnar mig saker också emellanåt, försöker att röra på mig så mycket som möjligt- fast har fått lägga ner joggandet. Vad jag kom fram till efter besöket var att jag måste röra mig ännu mer, och ta bort det där ibland-unnandet, och äta mindre portioner.

Blodsockerhalt och blodtryck -alla värden är som dom ska. Får nog ta det med en nypa salt, det viktigaste är ju som ni säger att babyn mår bra därinne! Tycker själv att det är lite märkligt att säga så när man är gravid, då matfixering /bantning knappast är det hälsosammaste i nuläget, hade förstått det om jag haft en kraftig viktökning (fast det tyckte ju hon att det var, kändes INTE roligt..) Känns bättre nu, TACK!!

• linsan

ät var tredje/fjärde timma....mindre portioner så håller du blodsockret i schack....då slipper man socker sug....men man måste faktiskt unna sig ibland med...det handlar om att njuta....gå ut och gå...i din egna takt...gör det för att det är bra....gör det inte till ett MÅSTE då mår man bara sämre...

• St Tropez

läs detta om ni vill se rekommendationerna för viktuppgång:

www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp

v.20 = 4 kg upp
    v.30 = 8,5 kg upp

Man skall gå upp ca ett halft kilo i veckan efter v.16..

(jag ligger lite över, men det struntar jag helt i...)

• Abunai

Jag vägde mig idag hos barnmorskan, är i v.25+0. Har gått upp 6 kilo. Tycker det känns bra, men har inte kollat vad som ska vara normalt.

• tulpaner

Enligt BMI är viktuppgången totalt 11,5-16kg för normalviktig kvinna..., men allt är ju så individuellt! Det viktigaste är ju att man själv känner att man mår bra, och att bebisen mår bra. Och som linsan sa, att njuta av livet! Tack för era svar!

• Agediff11

Har gått upp ca 4 kg och går in i vecka 26 om ett par dagar.. var väl hyfsat normalviktig innan.. litegrann i överkant av ?normalvikt? enligt BMI..☺️ mina tidigare graviditeter har jag gått upp mellan 20-30 kg så jag är väldigt nöjd att den här graviditeten inte verkar te sig riktigt likadant så sett.. hon växer som hon ska så är egentligen bara nöjd ju mindre jag går upp då jag tyckte viktuppgången tidigare graviditeter va väldigt jobbig, ffa rent fysiskt..men det är sjukt olika.. så länge du mår bra och inte märker av dina extrakilon direkt så tycker jag det spelar mindre roll.. sen är det klart att man ska äta så bra man kan och även motionera men det är ju ändå relativt kort tid man är gravid så några kg hit eller dit är ju inte heller hela världen tänker jag.. så länge det bara är estetiskt jobbigt eller hur man ska säga ☺️🙏

Svar på tråden Viktuppgång v.26?