• Majamjau

Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor

Min sambo har sedan ett tidigare förhållande en dotter som snart fyller tre år. Hon bor växelvis varannan vecka och de veckor hon inte är hos oss får hon mycket söta produkter. Kalaspuffar, sötad fruktyoghurt, vitt bröd, vit pasta, O'boy, kakor, bullar, glass, godis och så vidare. Hon får även mycket fet mat och skräpmat, hamburgare och pizza osv. Kan tillägga att mamman är INTE intresserad av någon dialog/kompromiss kring detta.

Hos oss är det så gott som nolltolerans mot skräpmat. (Ibland blir det pizza men det är sällan) Vi serverar fullkornsprodukter, gröt, mörkt bröd osv. Har inte ens ketchup hemma. ALDRIG godis och sånt. Försöker få farföräldrar och bekanta att förstå att vi inte vill att hon ska äta sötsaker också.

När hon kommer till oss efter en vecka hos mamman är hon alldeles uppsvälld, har ofta kräkts under mammans vecka, klagar över att det svider när hon kissar och pratar hela tiden om socker och godsaker och verkar verkligen tycka att det är jobbigt att vara utan allt detta. Efter några plågsamma dagar verkar hon anpassa sig och mår bättre men det är jobbigt att det blir så stor skillnad på kosten i hennes liv, man känner sig lite osäker på vad som egentligen är det rätta att göra.

Vi kan ju inte anpassa oss efter mammans kosthållning och börja äta därefter bara för att det ska bli lika och när vi får gemensamma barn vill vi ju också att dom ska slippa allt socker så länge det bara går. Dessutom blir bonusen märkbart uppvarvad och stressad de få gånger hon fått sötsaker när vi varit med. Är så otrevligt att se och man vill ju att hon ska må bra och vara harmonisk.

Någon som har/haft erfarenhet av samma/liknande dilemma, hur fungerade det för er och finns det några åsikter/råd/tips att få ta del av? Vore tacksamt.

• Svar på tråden Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor
  • Majamjau

Cheera:

Haha! Grön mannagrynsgröt. Min papppa brukade ha strösocker på makaronerna efter att han hällt bort kokvattnet. Det gillade vi! :)

Man får väl försöka göra så som man tror är det bästa, hur man än gör så kommer väl ändå barnen komma och tala om hur man förstört deras barndom, och det kommer säkert vara något man inte ens tänkt på. :)

• Majamjau

backtimjan:

tror att vi lyckas balansera kosten ganska bra för på våra veckor så fungerar magen som den ska, verkar då inte bli för mycket fullkorn. hon klagar faktiskt inte heller på det ickevita brödet så det får vara kvar. den enda gången som ketchupen lyst med sin frånvaro var när farföräldrarna hälsade på och skulle laga korv. kan tänka mig att det blir ganska fattigt med korv utan ketchup. :)

• Alvira

Majamjau: Tycker det verkar härligt att äta hos er!! Vi har liknande kosthållning hemma och har samma problem som er. Min son är iofs bara hos sin pappa varannan helg, men det blir jobbigt ändå. Jag lägger inte heller några moraliska värderingar i vad folk äter, men jag märker en stor skillnad på min son när han varit där!

• backtimjan

Ja, men då så. Hon vänjer sig nog vid att det är olika, men det är ju knepigt om det blir för ohälsosamt hos mamman eller om det är så att de tvära kasten i kosten gör det ännu onyttigare. Prata med någon expert, bvc:s dietister t ex, och hör om de tror att det kan vara skadligt eller inte...

• Cheera

Majamjau:
    Min moster hade grovmalen svartpeppar på makaronerna, och jag tyckte hon var konstig

Men min pappa bredde mina smörgåsar tills jag var 13 år!!!??
    Allt stod fint uppdukat på morgonen när man klev upp *bortskämd*.

Ja, men visst. Barnen växer upp dom också en vacker dag och kommer då att få stoppa i sig vad dom vill, men då bestämmer dom ju själva. Dottern ÄLSKAR frukt och grönsaker, än så länge OCH DET tar jag vara på så gott jag kan

Kalla mig tråkig, men här bjuds det faktiskt på frukt till kaffet och inte nå kakor eller bullar. Handlar hem äpplen, vattenmelon och annan frukt som man kan skära i bitar. Barnen älskar att få det. Mycket roligare med äppelbitar än ett helt äpple o.s.v. Men, det är ju inte bra med för mycket fruktsocker heller. (Dottern kan faktiskt få en selleri att suga på ibland).

Ända gången jag har kaffebröd är när någon fyller år, så 4ggr per år då. Kar kastat två påsar med bulla och sockerkaka och får nog kasta en glassförpackning och en bullpåse till nu i dagarna. Det äts ju liksom inte här hemma.

• lillie

Hej TS

Kan förstå ditt dilemma. Tänker att det nog faktiskt inte är så mycket att göra åt. Ni kan ju inte "komma åt" vad hon äter hemma hos sin mamma och helt ärligt kan jag förstå mamman som inte vill ha dialog med er om detta eftersom hon troligtvis känner sig påhoppad. Jag är själv både mamma, har bonusbarn varannan helg och har bonusmamma till ett av mina barn.

Framför allt tycker jag du som bonusmamma ska ligga lågt som sjutton i det här. Det kanske du gör också, vad vet jag. Diskutera såklart med pappan, din man, så mycket du vill men du ska definitivt inte gå in i nån diskussion med mamma anser jag, såvida ni inte har en otroligt bra relation er emellan.

Det är nog bara att gilla läget helt enkelt. Ni och mamman har olika syn på det här och föräldrarna är ju separerade. Man KAN inte gå in och klampa i hur den andre föräldern uppfostrar eller såna saker som exempelvis kost. Det funkar inte. Jag förstår att ni vill att barnet ska växa upp med en i ert tycke hälsosam kost. Lägg grunden för det ni tycker är bra när barnet är hos er. Det är det ni kan göra.

Jag förstår att det är svårt. Hoppas ni hittar en bra lösning. Kram.

• Yohanna85

jag tycker det är bra med mörkt bröd och gröt med fullkornspasta. Vi har det också, medans bonusens mamma har vitt osv. Men sen får pojken ALLTID sitt lördags godis när han är här. På sommaren blir det någon extra glass osv. Ketchup finns även här plus sylt, men i lagom mängder! det händer ibland att vi glassar till oss. Men vi kommer ALDRIG byta till vitt, och vi har aldrig änns diskuterat med bonusens mamma om detta, de lever sitt och vi vårat. Vi kan inte "tvinga" de, och de kan inte "tvinga" oss, vad vi ska äta. Det vi har pratat om godiset. Det äter man på lördagar!

• rismalt

vad uppmuntrande att ni vill lägga tid på att verkligen äta bra mat! det är få, framförallt bland folk som lever med barn, som orkar göra det. det är så mycket lättare att gå på all dålig reklam som riktar sig till barn med sötade produkter, yoghurt, flingor osv osv. ni verkar ju ha en väldigt bra inställning till mat, dvs att kombinera det goda med det nyttiga!

jag förstår att det måste vara jättetufft med biomamman. verkligen trist att hon vill lägga så lite tid på att ge sitt barn en hälsosam inställning till mat. jag håller med om att en dietist kanske är rätt vägen? då borde hon väl lyssna?

• smulisen

Dietist?? Varför då? Jag, mina syskon och alla mina vänner växte upp med vitt bröd och ketchup på det mesta.
    Ingen av oss har blivit feta eller mått dåligt över detta.
    Nu i vuxen ålder väljer jag att äta grovt bröd och fullkornspasta, men jag låter mitt barn äta ljust bröd om han vill. Tror inte det är nån större fara faktiskt.
    Sen tycker jag det är tråkigt att barnen inte ens får lördagsgodis om de inte ber om det!! Det är EN DAG i veckan, kan man inte unna dem det?

• Bettyblomma

Om man låter lördagen gå obemärkt förbi om han inte frågar efter godis, kan det inte bli så att han tjatar om godis hela tiden då? Annars vet han ju att han inte får något om han inte tjatar.
    Man måste ju ge lite för att kunna sätta regler och gränser om kosten.. Annars tycker jag det är super med en hälsosam kost även för barn, bara magen fungerar med alla fullkornsprodukter, barn är ju lite känsligar. Mycket vatten behövs ju oxå för att förhindra förstoppning, men det har ni säkert koll på!!!

• Cheera

Det är sällan det händer att han glömmer bort att det är lördag! Kanske har hänt 2-3ggr. Varför mula i dom en massa godis om dom inte ber om det? Jag tycker att det bara är onödigt. Ni får göra hur ni vill med era barn. Visst tjatar han om glass och sådanna saker, men oftast när han kommer i början av veckan. Han får ett paket tuggummi ibland istället (sockerfria) om det är mitt i veckan.
    Som sagt, mycket spelar in också om vad han har ätit under lördagen. Är vi på kalas så blir det faktiskt inge godis. Han är inte den som tar tre kakor så är det bra sen...han trycker i sig hela kakfatet på nolltid, man hinner inte ens blinka! Så då tycker jag att han har fått tillräckligt med socker i sig. (Det kommer en tid då dom ska kunna sova också utan att känna att dom måste springa tre varv runt huset först).

Är det sommar och sol så får han glass mitt i veckan, det tillhör ju sommaren!

Du skriver att man "måste ju ge lite för att kunna sätta regler och gränser om kosten". Han är superdålig på att äta mat, tror att hanska få något annat hela tiden, skyller på det ena än det andra om varför han INTE ska äta...ska jag då belöna honom med en stor skål godis på lördagen. "Här får du för att du har vart så dålig på att äta maten under veckan"????

Maten äts varje dag.

• smulisen

Ha ha.... du skriver himla kul... "Det kommer en tid då dom ska kunna sova också utan att känna att dom måste springa tre varv runt huset först"

Så sant så ....

• Anmavi

Oj vad jag kände mig träffad. Jag är biomamma och mina barn vet jag får för mycket sötsaker. Visst äter vi grovt bröd och gröt till frukost och även ordentlig middag men det är alltid en kaka efteråt och ofta får de lite godis till tv:n. Jag vet att det är så fel men jag har nog försvarat det med att de äter juh bra mat åxå. Jag önskar att de haft en bonusmamma som dig som kunde slå näven i bordet åt oss:)

Sen är de smala och smärta så man ser då inte riktigt hur mycket sockret egentligen skadar.

• Kazz4

Försök att komma överens med mamman det är det enda sättet att tex säga.... Det vore jättebra om vi kunde komma överens om ungerfärliga gemensamma regler så det blir lättare för flickan!!! Det kan väll ingen tycka e konstigt! Inte bara ta upp sötsaker ifall hon blir "sur" då utan läggtider osv..... Prata med henne om hur hon tycker att det e jobbigt för henne att äta en massa socker och sen nästan inget.... Hon har väll abstinens ungen!!!

Svar på tråden Biomamman fyller bonusen med socker på hennes veckor