• France

Mammor i Frankrike -Sommar trâden

Dags att starta en ny trâd för oss som bor, har bott eller som gillar Frankrike i allmänhet.

Här träffas vi för att fâ râd och tips.
    Och diskuterar fransmän och deras knasiga kultur förstâs

• Svar på tråden Mammor i Frankrike -Sommar trâden
  • siamusen

Ja just det. Glömde att det fanns

Jag valde privat för att det var närmast hemmet, plus att jag redan gjort min efterkontroll efter barn nr 1 där.

• Lulu la Nantaise

Grattis Annaïck !!

Lättast är nog om du lyckas fâ tag i en gyn. pâ sjukhuset du vill föda (om dom nu har vanliga konsultationer dvs) boka tid och skriv in dig sâ fort som möjligt. Som Laurentia säger tänk pâ att boka tid för UL och lâng tid i förväg sâ är du säker pâ att du fâr göra dom där DU vill inte pâ det stället som kanske har plats.

Tack Laurentia, ska genast âka till Decathlon
    Solskyddskläderna tänkte jag ocksâ var mest för lek pâ stranden ,efter badet tar man väl av dom och lâter dom torka kan jag tänka mig.

• Annaïck

Tack för svaren. Ska genast hitta en gynekolog! För att komplicera saken ska jag faktiskt åka hem till Sverige i februari och föda. Får väl skriva mig i Sverige de månader jag är där och sedan tillbaka till Frankrike. Jag kan nämligen fortfarande få föräldrapenning i Sverige och den får man även ha om man är utomlands under mammaledigheten. För att göra saken mer komplicerad har jag även kvar mitt jobb i Sverige.. ha ha ja vi får väl se. Har bara varit i Caen sedan februari. Känns annorlunda att vara gravid andra gången. Inte alls lika nervöst.

• Lulu la Nantaise

Tänkte bara berätta att solskyddströjor finns pâ Decathlon för 7 euro dom verkar rätt smâ i strl (elr sâ är dom väldigt töjbara) Jag köpte 4 och 6 âr till min 22 mânders och 4,5 âr !

Idag fick 4 âringen sin första utvärdering av vad han lärt sig i skolan , det börjas tidigt här... redan första âret i maternelle

• midsomer

Hej franskmammorna hoppas ni har det bra! Efter att äntligen kommit ner till Frankrike igen så har jag vad jag tror fått nån form av, ursäkta, graviditets-hemorrojder. Åh jag hatar att gå till apoteket här. Här är det ofta fnissande tuggumituggande "brudar" som inte verkar kunna så mycket. Och jag känner verkligen inte för att förklara för dom vad jag fått :).

Men jag tänkte höra med er, mina räddande änglar, om nån här vet vad salvorna (mot detta) heter här? Vet att i Sverige så finns det tydligen nåt som heter xyloproct. Så att jag ska slippa stå och beskriva alltför ingående för dom. Eller så får jag skicka killen :).

• Lulu la Nantaise

Lider med dig Midsommer
    Jag fick Titanoreine pâ sjukhuset,finns som kräm och suppar.
    Hoppas dom gâr över snart !

• Nettan1

hej

Har inte haft tid att läsa så mycket men tänkte att jag skulle skriva lite kort nu, har inte så mycket tid på mig just nu.

Jag, min sambo och våran dotter på 2,5 år ska flytta till frankrike om 4 veckor. Vi kommer att bo precis utanför brassac.
    Vi kommer vara där i 2-2,5 månad,
    Min sambo har fått jobb att starta upp en restaurang med några som han känner.

Är lite nyfiken på hur det är att bo i frankrike med småbarn.
    Vad man bör tänka på, vad som är viktigt att komma ihåg att ta med sig och hur utbudet är i frankrike gällande barnsaker (mat, välling, blöjor m.m.)

• Lulu la Nantaise

Nettan 1
    Utbudet för barn är stort ! Allt utom osötad fullkornsvälling gâr att köpa.
    Vill du köpa lite billigare blöjor sâ kan du köpa "affärsmärkena" typ Carrefour elr Auchan, oftast lika bra som dyra märken.

kan inte komma pâ vad man behöver för speciellt...kanske kan dom andra svara pâ det

• Laurentia

En annan sak man inte kan köpa är gröt. Man kan däremot köpa havregryn, risgryn eller mannagryn och göra sin egen.

Min erfarenhet vad gäller blöjor är att det är lättare att hitta märkesblöjor (Huggies och Pampers) till bra pris än om man tar affärens eget märke. Åtminstone hos oss har de nästan alltid specialerbjudande (30-50% gratis per förpackning, köp 3 betala för 2, ...) om man köper i storpack (~130 blöjor), men bara Huggies och Pampers.

• Enji

Ang. blöjor så använde jag Huggies när Elias hade "vanliga" snibblöjor, sen när han gick över til up&go så använde vi Monoprix egna. Gillade dem bäst!

Välling i Frankrike och Sverige är ju inte riktigt samma heller. Men är din dotter inte kräsen vad gäller smak så kan du säkert köra med deras mjölk/välling istället. Elias drack Fransk välling när vi bodde där och nu dricker han svensk. Men det funkar nog inte på alla barn, visa vill ha det som de är vana vid. Ska ni bara vara där i 2mån så kanske du vill ta med dig?!

Barnmat finns det gott om, så det behöver du inte dra med dig något. De har goda barnkex där som man kan passa på att handla, om man vill

Vi inhandlade en liten enkel barnvagn som vi hade överallt. Hade inte viljat ha en stor svensk vagn. Men nu bodde vi i Paris i och för sig.

Hoppas ni får en trevlig vistelse!

• Nettan1

Tack för svaren.

Välling tror jag att jag får ta med då hon är ganska kräsen med den. Däremot så dricker hon bara välling på kvällen och inte varje dag.
    Angående blöjor, står vikten i kg?
    Vi får väl prova oss fram, här hemma är det bara libero som gäller. inga andra sitter bra.
    Förhoppningsvis så har hon börjat bli bättre på att gå på toaletten/pottan så det kanske inte behövs så mycket blöjor.

Liten vagn håller vi på att titta efter nu. En paraplyvagn.
    Den vi använder oss av här hemma är också en liten stads vagn men jag vill inte ha med den på flyget.

• Laurentia

Jag har en liten fråga inför hösten då jag skall vara mammaledig: Vad finns det för motsvarigheter till öppna förskolan eller andra aktiviteter för yngre barn (18-24 mån) här i Frankrike?

Den blivande storasystern gillar att leka med andra barn, men jag vet inte riktigt var jag skall hitta dem. När vi är på lekplatsen tycker jag inte att det är så många i hennes ålder (17 mån), utan de flesta är lite äldre, men det kanske beror på att vi är där när jag kommer hem från jobbet och inte på dagtid.

Vi går på babysim, men det känns mer som något vi gör tillsammans hon och jag (och vattnet), än i grupp med andra barn. Sedan så kommer det dessutom bli klurigt att gå och bada ensam med en nollåring och en 20-månaders...

Med dagmamman går de en gång i veckan till PMI:n för att leka med de andra barnen, men jag har inte riktigt fattat om det är en grej för dagmammor eller om även föräldrar kan gå dit. Någon som har testat?

• Laurentia

Nettan1,
    Ja, storleken på blöjor anges i kg.

Liberos Up&Go-blöjor säljs här också, men under namnet Up&Go (inte Libero). Vi har aldrig testat dem, så jag vet inte om det är samma modell som i Sverige.

• Enji

Laurentia -> jag och Elias gick alltid till vårt Ludotheque som fanns i närheten. Påminner lite om Öppna förskolan. Där hade han superkul.. de byte tema där, så att ibland var det cirkus tema, indiantema osv. De hade en avd. för de riktigt små med babygrejor. En himla bra grej tyckte vi iaf!
    Hmm.. det finns något annat också som jag inte kommer på namnet på just nu. Ska se om det dyker upp..

kram kram

• Enji

Up&go i Sverige och Frankrike är inte riktigt samma tyckte ja... de är bättre i Sverige. Därför gilla jag Monoprix egna märke. Men det är ju en smaksak det där

• Nath

hejsan,
    har aldrig sett denna tråd förut. kul att det finns en sådan. så man är alltså inte den ända som bor i Frankrike här inne. skojigt.

• orlando

Hej Laurientia! Du kan också gå till La Mairies avd för barnomsorg och där få reda på vad som finns för barnen i din stad/ort.
    På så vis hittade jag mycket och fick bra tips.¨

Vi använder föressten Pampers up & go och är jättenöjda med dem. Och de är desamma oavsett land...

mvh
    o

• mimi72

lulu, lite sent att svara pà fràgan om matsÄck (eftersom skolan är slut..) men detta är vad (nästan ) alla barn har med sej.
    Trekants mackor med skinka , alltsà formbröd man lägger dubbelt.
    Nu finns det Harrys utan kanter, mkt. uppskattat!
    jos , kompott , ost o att INTE glömma bort , en pàse chips!! Picknick i detta land Är starkt förknippat med chips!

Hoppas ni har det bra pà sommar lovet!

Eftersom skolan nu Är stÄngd sà passar vi ATSEM pà att storstÄda hela skolan , PUST! Tvà dagar o jag Är redan trött pà det! o jag ska jobba hela juli....vilket liv....

Ni andra Ha en riktigt bra sommar!!!

Svar på tråden Mammor i Frankrike -Sommar trâden