• Anna Paulita

Lön i England

En lön på 68000 pund per år, hur är det? Bra? Dåligt? Ok?

• Svar på tråden Lön i England
  • humma

Bostad är helt klart lättast om ni kikar hos letting agents på plats!

• Karinski

ily...vart betalar man 4 ound i timmen for dagis i London. Jag bor i ett lite 'samre' omrade och har skulle det anda kosta 60 pund om dagen!!!!

• Anna Paulita
    humma skrev 2007-04-24 20:26:30 följande:
    Bostad är helt klart lättast om ni kikar hos letting agents på plats!
    Ok, tack.
  • ily

Karinski: jag skrev aldrig London... Har en vän som jobbar som dagmamma i Brighton och hon tar £4/timmen.

• Karinski

Ok Ily Jag kande mig lite hoppfull en stund...AAAA! Varfor ar det sa forbannat DYRT!?

• Anna Paulita
    Karinski skrev 2007-04-25 10:45:57 följande:
    Ok Ily Jag kande mig lite hoppfull en stund...AAAA! Varfor ar det sa forbannat DYRT!?
    Förmodligen för att de betalar mindre skatt...;)
  • Turran
    Anna Paulita skrev 2007-04-24 20:02:17 följande:
    Fast jag vet ingenting om England, förutom att det är snordyrt där. Jag vet inte hur deras skatt ligger, var sjukvård kostar (jag har diabetes), vad dagis kostar etc. Jag har varit i London vid ett tillfälle och det jag minns mest är att det är snordyrt.
    Sjukvård och mediciner är gratis. Har du diabetes behöver du ej heller betala för att hämta ut mediciner. Mat och kläder är ungefär lika dyrt/billigt som i Sverige. Det dagis vår dotter går på kostar £53 per dag så det är ju dyrt i jämförelse med Sverige. Förskola är dock gratis på deltid från ca 3 år. Huspriser är höga i bra områden. Kolla www.upmystreet.co.uk för att kolla områden (skriv in postkoden och gå in på "my neighbours". Kolla ofsted rapporter angående dagis och skolor http://www.ofsted.gov.uk/. Lycka till!
  • Nillax

Ahh Kent ar ju jattefint! Later suverant med en lon pa 68000 pounds. Kent ar ju kanske nagot billigare an i London boende massigt och som de flesta sagt sa kostar ju mat, klader etc ungefar detsamma om inte billigare an i Sverige.
    Bodde i London i 9 ar och saknar det sa
    Kolla pa www.findaproperty.com for huspriser....kollade precis och det finns ett 5 bedroom detached hus med 2 receptionrooms and garden for 1150 pounds/manad...jag brukade betala det for en 2 bedroom apartment i London....

Kolla ocksa pa www.childcarelink.gov.uk ang dagmammor etc.

Lycka till!

• FreeForAll

68000 pund ar hur mycket som helst!

Men, maste saga att 10000 i manaden far man inget fint stalle att bo pa. Rakna med att det kommer kosat MYCKET mer!

Vi betalar 780 pund i manaden for dagis.

Sjukvarden ar bra och gratis.

• Anna Paulita
    PigeonP skrev 2007-04-26 17:06:59 följande:
    68000 pund ar hur mycket som helst!Men, maste saga att 10000 i manaden far man inget fint stalle att bo pa. Rakna med att det kommer kosat MYCKET mer!Vi betalar 780 pund i manaden for dagis.Sjukvarden ar bra och gratis.
    Jag kommer förmodligen vara hemma mamma om vi flyttar, så dagis är inget vi kommer fundera på.
  • utlandssvenska

Jag bor i England, utanfor London och jag har diabetes. Jag tycket att lonen verkar jattebra!!! Hus och boende ar som alla sagt dyrare men sjukvarden ar gratis. Som diabetiker far man aven ogonundersokningar och synundersokningar gratis amt alla andra mediciner om man skulle bli sjuk. Lakarbesok mm ar gratis. Jag har varit nojd med den vard jag fatt.

• Rutiga Rutan

Hej,

Det brukar sägas att en lön över 30,000 är en bra lön så 68,000 är bra. Jag jobbar själv i samma branch som du nämner, i England, och 68,000 är en bra lön (men det beror naturligtvis på vilket typ av jobb och sedan också var i landet man jobbar - London är dyrare och har högre löner medans norrut är det billigare men lägre löner).

Du ska betänka också att:
    - på de 68,000 ska man oftast beräkna att betala in till sin pension själv. I sverige betalar arbetsgivaren in till din pension och du ser liksom inte den delen. Men här brukar man oftast betala in själv.
    - skatten i England är lägre. Upp till 30000 betalar du 22% och däröver 40%. Men sen tillkommer National Insurance skatt och Council skatt också. Men det blir ändå mer.
    - har ni barn och båda ska jobba och tänkt ha barn på dagis så är det svindyrt. London lär kosta runt 1000 pund i månaden - jag betalar runt 600 här i Manchester trakten.

Ta också reda på hur många semesterdagar som ingår. Normalt är det 22 dagar tror jag. Mitt företag har ett flexibelt förmånspaket där man kan köpa 10 dagar extra semesterdagar - men då blir ju månadslönen mindre.

Oj - det blev lite långt det här. Men det är en bra lön som sagt.

• Anna Paulita

Tack för alla svar. Ja, i vilket fall känns det som om vi bör klara oss ganska bra om det skulle bli en flytt!

Svar på tråden Lön i England