• saussure

Blivande bonusmamma?

Oj...ja det verkar som att det finns fler än jag som sitter i halvt som halv svåra relationer. Jag vet inte om jag är ute efter något direkt svar - kanske mest synpunkter och kontakt med personer i liknande situationer.

Jag blir bonusmamma om drygt en månad, och det är omtumlande och otroligt jobbigt. Samtidigt har jag ju själv valt att sätta mig i den här sitsen. Jag och min sambo hade ett uppehåll i höstas. Inte pga av att kärleken brast, utan att vi helt enkelt inte kunde fortsätta bo i samma stad och då trodde vi att vi inte hade något annat val än att avsluta förhållandet. Under de månaderna försökte vi komma över varandra på bästa sätt: singellivet på krogen. Nu fungerade det inte alls. Vi kunde inte komma bort från varandra och valde till slut att återuppta förhållandet innan jul. Efter två år tillsammans är vi fortfarande nykära och kan inte tänka oss ett liv utan den andre.

Problemet: Under vårt uppehåll lyckades han göra en annan tjej gravid. De sågs ett par gånger och inget mer, men hon hade fått starka känslor och bestämde sig för att behålla barnet i hopp om att vinna honom. Vad han ville hade ingen betydelse. Han har i sin tur haft en strulig uppväxt, utan en pappafigur som brydde sig, och har enormt dåligt samvete gentemot det kommande barnet. Han vill finnas till för honom/henne och det respekterar jag verligen. Om han inte hade velat ta ansvar för barnet så hade han sjunkit djupt i mina ögon. Däremot var han inte lika intresserad av mammans drömmar om hus och Volvo, och hon har jättesvårt att acceptera att han är i ett förhållande med mig.

Men hur fasiken ska jag klara av det som komma skall? Det skulle inte bli såhär. Det skulle ju vara jag - min graviditet - vårt barn. Jag har på något sätt lyckats acceptera barnet - för han/hon är ju helt oskyldigt, och har ju inte valt att komma till världen. Jag har redan en liten plats i mitt hjärta för detta barn, men då måste jag få vara med från absoluta första början - för att få den relationen att fungera. Dessvärre hatar mamman marken jag går på och kommer inte vilja ha mig i närheten av barnet. Jag är helt inställd på att det kommer att bli jobbigt med den delade vårdnaden framöver.

Som sagt, jag har valt den här situationen själv, men det är för att jag inte kan göra på något annat sätt. Trots allt har vi gått igenom så mycket tillsammans och kan inte tänka oss ett annat liv än tillsammans.

Så - är jag helt puckad som ens överväger denna framtid? Det känns som att alla har dömt ut mig/oss redan. Alla odds är emot mig.

• Svar på tråden Blivande bonusmamma?
  • minimaja

Här har du en till som känner sig utdömd på förhand. Jag har precis börjat ett allvarligare förhållande med en kille som har tre barn. Tre stycken! Och den äldsta är 6 år... Själv har jag inga barn och har inte jättemycket erfarenhet av barn heller. Framtiden känns oerhört skrämmande men samtidigt otroligt spännande. Vi trivs verkligen bra ihop och vill verkligen satsa på "oss". Jag försöker att inte oroa mig för mycket i förväg utan ta itu med problemen när de uppstår. Samtidigt är det såklart viktigt att tänka igenom och prata igenom situationen och vara medveten om "riskerna" = exet till exempel...

Jag har inte träffat barnen ännu och vi kommer att vänta med det ett tag till. Separationen är inte helt klar ännu men de har bestämt att barnen ska bo mest hos mamman och varannan helg hos pappan / oss. Förhoppningsvis löser sig saker och ting efter hand. Jag lever en dag i taget just nu och njuter av varje sekund jag får spendera med honom. Vi kan inte tänka oss ett liv utan varandra. Jag tror stenhårt på att "vill man så går det" men inser att det gäller att biomamman oxå "vill" att det ska funka.

Ojdå, det här blev en massa babbel om mig men vad jag egentligen ville säga är att du är absolut inte puckad som överväger den här framtiden. Man måste ju göra det som känns rätt i hjärtat. Ibland kan man inte gå efter hjärnans varningar utan lyssna efter magkänslan. Och så är kommunikation viktig i alla lägen. Om du kan prata om ALLT med din sambo så har ni kommit en lång bit på vägen. Då löser ni ett problem i taget när de kommer.

• Miss Rawhide

Träffade min sambo när han hade 5 (!) barn och jag inget... jag var bara 19. Men det gick superbra! Biomammorna HATAR mig mer än allt, men å andra sidan behöver jag aldrig träffa dem om jag inte själv vill... 3 av barnen och jag har jättebra kontakt!

Fördelen med att vara bonusmamma är att man kan öva lite på dem utan att någon egentligen ställer krav... :) det är en bra förberedning till man skaffar egna små!

• Therese33

Om du verkligen bestämt dig och tänkt igenom situationen så är det bara att önska dig lycka till! Att vara bonusförälder är ingen lätt situation, det går upp och ner hela tiden och det är ett livslångt engagemang.
    Jag är styvförälder till en tjej som snart är 16 år och det finns jättebra stunder och även mindre bra stunder. A och O är kommunikation och att ni bestämmer er gemensamt för en uppfostran som gäller i ert hem.

• saussure

Hej allihop

Tack för vettiga synpunkter.
    Jag håller bara med - utan kommunikation hade vi nte ens tagit oss såhär långt. Jag tror bara att min största skräck är att min sambo ska ändra åsikter när barnet väl är fött. Vi bor mer än tio mil bort från mamman, vilket kommer ställa till det med framtida vårdnad varannan helg.

Jag vet att han älskar mig över allt annat - men tänk om han inte står ut med att ha sitt barn så långt borta? Då faller hela min värld. Jag kan bli så otroligt bitter över att hon har tvingat på honom en papparoll, som vänder upp och ned på hela hans/vår värld.

Men, på sätt och vis så tror jag ju på en framtid - annars skulle jag ju inte utsätta mig för det här
    Jag ska klara det här. Vi ska klara det här - basta! Men som sagt...jag är livrädd.

Ha det underbart ute i solen allihopa

• smulisen

Oj, vilken jobbigt situation ni har "hamnat" i. När kommer barnet?

Att mamman inte gillar dig är kanske inte så konstigt, men bry dig inte om det, DU behöver aldrig någonsin se den där mamman om du inte vill.
    Din man måste däremot försöka komma överens med henne.
    Ska de ha gemensam vårdnad?? Går mamman med på det?

Jag önskar framförallt barnet lycka till..... men även du och din man såklart. =)

• saussure

Smulisen:

tack det lär behövas...
    Barnet kommer om ca. en månad, så nu börjar det bli mer "verkligt" antar jag. Därmed kommr väl paniken också "kommer jag klara det här?" osv.
    De ska ha gemensam vårdnad, i alla fall var det tänkt så. Jag vet inte hur mamman kommer att bråka med allt längre fram när barnet väl är fött. Men jag hoppas ju på att allt löser sig. Drömsituationen är ju att vi alla kan hålla sams. Jag skulle ju önska att mamman lika gärna kan ringa mig och be om hämtning/hjälp etc. om min sambo tex. skulle jobba och sånt.
    Men det är nog enbart önsketänkande.

• maddis72

saussure:
    Hoppas det går bra för er allihopa och att det löser sig mellan dig och bebisens mamma så småningom, förhoppningsvis behöver hon bara tid...
    Ville bara berätta att jag är en mamma till ett sk.prasselbarn eller jo de hade ett uppehåll men ser det så ändå då de var tillsammans både före och efter och dessuom har barn ihop.
    Nu var min sons pappas sambo turligt nog en klok tjej precis som du verkar vara, så hon har aldrig lastat barnet för något och vi har haft en god relation.
    Nu tog det slut mellan dom ganska snabbt ändå men jag är säker på att vi hade haft en kanonrelation iaf.

Hur som helst kommer du säkert känna svartsjuka gentemot barnet osv, men det innebär ju inte du är en dålig människa, det är nog bara naturligt så ha inte dåligt samvete isf, om det inte går för långt vill säga...

• Triniti

Hej!

Jag träffade min man och han hade två barn när vi träffades... Men för oss var det som att "komma hem". Vi bara visste att det var "vi". Självklart är livet livet och i slutändan handlar det om ett val att stanna kvar hos varandra. Kärlek är så mkt mer än bara känslor...
    Men jag skulle bara vilja uppmuntra dig. Ja, det kommer att bli tufft och svårt. Kanske svårare och tuffare än du tror, MEN något jag upptäckt under resans gång är att ALLA familjer har sitt. Ingen familj är perfekt! I vårat fall så tycker verkligen inte biomamman om mig och säger det också till barnen, men vi har valt att inte prata skit, eller något negativt om barnens biomamma - och barnen ser var kärleken, harmonin osv är... Jag kan tycka att det är otroligt jobbigt, men det beror inte på barnen. Utan allt runtomkring - inte kunna planera som man vill, vara delaktig (vara mamma på våra veckor) och sedan försvinner dem. Det är ju en extremt klurig situation. Ingen har riktigt önskat sig den, inte barnen, och inte de vuxna inblandade. Jag och min man fokuserar på vårat, ger barnen 150% kärlek när de är här och lever i våran familj.

Jag tycker att det visar att din kille har ett jätte fint hjärta som vill ta ansvar för sitt barn. I och med att du är med "från början" kommer "eran" lilla parvel verkligen se dig som en bonusmamma. Du kommer ju alltid finnas där och har funnits där från början. Barnet kommer inte känna till något annat än denna situation - vilket faktiskt kommer att göra det lättare för er.
    Visst kan biomammam försvåra saker och ting för er - men i slutändan avgör ni hur mycket hon får försvåra saker och ting för er. valet ligget också mycket hos er... Sedan är det klart att det får vara jobbigt och trist att din älskade har barn med en annan - det tycker nog alla. Men den lilla bebisen som kommer tror jag du kommer att älska lika mycket som din kille och jag tror att bebisen kommer att skänka er mycket glädje, kärlek och lycka. Jag tror ni gör rätt beslut. Jag önskar er all lycka! skriv om det skulle vara något eller om de är något du undrar över!!!
    MVH
    /Triniti

• saussure

Allihopa - tack för otroligt vettiga synpunkter och all uppmuntran
    Jag förstår att det kommer att bli jobbigt, men förhoppningsvis är det värt allt. Det är svårt att se någon annan lösning än att kämpa när man älskar någon så mycket, som vi ändå gör. Det är i alla fall skönt med ett bra forum där man kan ventilera alla tankar och funderingar med personer som vet vad man talar om. Länge leve FL *ler*

Ta hand om er!

Svar på tråden Blivande bonusmamma?