• JAH innan

pergo

hej hej alla måste bara skriva av mej för jag har 50000 tankar just nu som far runt Jag och min sambo va på möte idag och jag fick utskrivet pergo i fyra kurer Behövde dock inte äta alla kurerna Och jag blev glad och ganska så snopen för jag trodde inte att hon skulle skriva ut det på första besöket Men jag blev glad iallfall Men nu när jag har suttit här och läst vad alla skriver Onekligen så hjälper pergo många och jag har läst mycket om pergo, dock har jag bara snappat upp allt bra med pergo och inte allt det negativa Så nu ser jag allt negativt med pego och jag fattar inget absolut inget......... blåser...syster.. ont.... sjukhusvistelser och allt Och jag börjar direkt tveka till att äta pergo Saken är den att jag är 33år och börjar känna att det är verkligen dax med barn nu och att jag får kanske snabba mej lite Men nu är jag livrädd för att börja äta pergo =/ men precis som jag skrev till någon så är det så olika en del tål inte att äta vissa saker och jag ska be en bön att jag inte ska tillhöra den gruppen. Och nästa vecka (veckan innan jag ska börja min pergo kur) så ska jag till sjukhuset för att lämna blodprov för att mäta något??? som jag inte fatta vad dom skulle kolla Åhh jag är fan dum när det gäller detta jag fattar ingenting Absolut ingenting Alla här verklar ha så otrolig koll på allt men jag ..... jag fattar INGET!!!!! jag får väll plugga Och alla förkortningar ni använder ?? jag har noll koll Som sagt jag får plugga Men idag när vi va på besök så gjorde dom ultraljud ganska så kul och se och där va en stor vit grej =) som hon trodde va ett ägg och det skulle stämma med min koll på ägglossning den ska va nu. Kanske det är bättre och inte va här inne och se allt negativt alla skriver =) för nu är jag lite osäker men jag kommer antagligen börja min kur. Jag hoppas på det bästa och önskar alla lycka till

• Svar på tråden pergo
  • Chilianna

Jag var 23 när jag började med pergotime och jag är mkt känslig mot alla hormonpåverkande mediciner och hormonpreparat som p-piller. Vet inte hur det är med dig- men jag har PCO(S) poly cystic ovaries (det betyder att mina ägg sitter som på ett pärlband och bara mognar och lossnar sporadiskt. Vilket gör att det är nästintill omöjligt att pricka ägglossningen utan hjälp, det är där pergo kommer in i bilden som gör menscykeln regelbunden.)
    Hur som helst: efter 2 kurer gjorde jag uppehåll i 2 månader och slutplanerade bröllop. Blev gravid 2 månader efter sista pergokuren tack vare efterverkande effekten som pergotime ofta har i kroppen och nu har jag en liten Isak på 5 månader. Det var väl värt det!!!

MEN under ägglossningen fick pergotime mig att bli extremt uppsvälld i magen, hade ganska ont ett par dar den tiden under månaden oxå. Resten av menscykeln var som vanligt, även om humöret bitvis var lite svängigt. Hade inga större problem på det stora hela och jag tycker du ska köra på med Pergo. Ditt problem med att bli gravid borde inte bli mindre ju äldre du blir tyvärr!!!

Stort lycka till! Hojta till om du har frågor.

• Chilianna

Vad de testar är förresten sannolikt hormonnivåerna, t ex om du har för höga nivåer av exempelvis prolaktin=amningshormonet, som försvårar/omöjliggör en graviditet om det inte åtgärdas.

• JAH innan

Hej hej Chilianna och tack för svaren Jag kommer garanterar börja min kur som det är planerat men med lite oro Och jag skulle inte på återbesök förrens i juli-augusti Hon trodde nog inte jag skulle komma tillbaka Hon hade så bra erfarenhet av pergo Men frågan är om jag ska äta en kur nu och hålla upp eller ska jag äta 2 kurer och hålla upp ett tag eller vad? Månag verkar ha blivigt gravida efter avslutad behandling Jag kan ju verkligen inget Känner mej bara dumm när det gäller detta Hon menade på att jag inte behövde äta alla fyra kurerna Och att jag skulle höra av mej efter andra kuren Det va en trevlig läkare men hon va ju dock lite flummig Jag är själv lite flummig men när det gäller sånna viktiga saker så vill jag ha mer fakta än flummiga svar. Jag får väll skriva ner alla mina frågor som jag kommer på nu för när jag va där så satt jag bara och log och hade inget att fråga Men så brukar det säkert va!! Jaha och du är ännu en som blivigt gravid av pergo =) Åhh jag känner ändån att chansen är stor!!!! Tack tack och kram

• Chilianna

Ja chansen är stor!!!! Jag skulle egentligen köra 4 kurer men gjorde uppehåll för att planera bröllop och blev då gravid mer på slump (men för att pergo efterverkade i kroppen- det har den effekten.) En sak jag vill nämna är att vissa kvinnor får för tjockt sekret i slidan av pergo för spermierna att komma igenom- men då har man ju den kvardröjande effekten som gör nytta några månader efteråt då slemmet inte är för tjockt, så börja med dina utskrivna kurer!!!

• JAH innan

jag vill ju börja äta min pergo kur nu Saken är ju den att jag har inte fått min mens ännu va på undersökning igår och då hade jag äggloss så jag kan ju inte börja äta förrens om ca 14 dagar Men jag vill börja NU!!!!!

• greeneyes

hej! blev gravid på min andra pergokur, har berättelse i min blogg om du/ni vill läsa. lycka till

BF 31/8 2007
  • Effa

Hej JAH innan: Du är inte ensam om att inga fatta nåt! Det är så mycket med hormoner, ägglossning, tester, dagar, prover, ultraljud och en massa annat - känner mig lika förvirrad!
    Har ätit min första kur med Pergotime, två tabl/dag men ingen ägglossning (ÄL) än (dag 20 i cykeln, dag 1 =första blödningsdagen) har haft väldigt ont och varit svullen i två dagar så jag ska testa igen om det kanske är så att det fungerar!

Önskar dig lycka till, hoppas att vi förstår mer ju mer insatt vi blir!

Svar på tråden pergo