• Tezziluringen

Ni med bonusbarn

Jag undrar, ni som har bonusbarn, hur ofta bor dom hos er? Ni får gärna skriva och berätta hur det funkar också. Hur mår barnet/barnen? Vilda? Lugna? osv...

• Svar på tråden Ni med bonusbarn
  • Garry
    Tezziluringen skrev 2007-05-05 08:22:46 följande:
    Jag håller med.. det tar som sagt några dagar innan alla kommit in i vardagen och rutinerna, och då är det helt plötsligt dags för barnet att åka igen. Man kan ju tänka sig själv oxå hur jobbigt det skulle vara att behöva bo i kapsäck och byta boende en gång i veckan. Inte konsigt att de barn som är stökiga reagerar som de gör, dom måste ju känna sig väldigt stressade.
    Kloka ord det där med kappsäck. Jag vet inte hur jag själv skulle reagera... Min bonusdotter är iofs inte stökig men hon är ofta ledsen och jag vet också att hon älskar sin pappa mer än sin mamma så därför vet jag att det är jobbigt för henne varje gång hon ska till sin mamma. Det är synd att barn ska behöva ha en sådan tillvaro..
  • Krille

Jag har fått bonusbarn när jag träffade min nuvarande fru. De är hos sin pappa varje tisdag och varannan helg. Går jättebra. Nu har vi fått en liten oxå som är 7 mån. Så ibland så är vi själva med honom. De stora killarna är på 7 och 12 år gamla. fast de inte är som mina så känns de som mina, gör ingen skillnad och kommer inte göra det heller när minstingen blir större

• Tezziluringen
    Krille skrev 2007-05-05 18:26:34 följande:
    Jag har fått bonusbarn när jag träffade min nuvarande fru. De är hos sin pappa varje tisdag och varannan helg. Går jättebra. Nu har vi fått en liten oxå som är 7 mån. Så ibland så är vi själva med honom. De stora killarna är på 7 och 12 år gamla. fast de inte är som mina så känns de som mina, gör ingen skillnad och kommer inte göra det heller när minstingen blir större
    Självklart ska man inte göra någon skillnad på dem, det är ju inte rättvist. Men att man aldrig kommer ha samma känslor för någon annans barn som för sina egna det kommer man nog inte ifrån. Om man inte varit med från första början då förstås, då kanske det är annorlunda, det vet jag inte.
    För dina bonusbarns del så är det ju inte så mkt flackande fram och tillbaka om de bara är hos sin biopappa varje tisdag och varannan helg, så då har dom ju ändå en fastare punkt än de barn som far emellan som skottspolar varje vecka.
    Jag tror som så, att de finns barn som klarar det galant med två boenden, sen finns det de som helt enkelt inte klarar av det alls, vilket resulterar i att dom blir "omöjliga" och "stökiga" om dom är för små för att uttrycka sig på annat sätt.

• Snösmilla

Har en 16-årig bonusdotter som bor hos oss mestadels. Bor hos sin mamma när hon vill. Blir väl några dagar i månaden. Förr bodde hon varannanhelg hos min sambo, beroende på att han hade ett sådant jobb som inte fungerade med att ha ett ungt barn hos sig o att han bodde väldigt litet. Sedan utökades det till varannan vecka när vi flyttade till större o nu bor hon nästan enbart hos oss. Fungerar jättebra!

• Tezziluringen

Aaa i den åldern funkar det nog bättre, än när barnen är små. Som min bonusson som är 5 år, han är mer vild än tam. Men han hinner ju aldrig få någon struktur på sin vardag just, så är väl hans sätt att visa att han inte mår bra, att bli utåtagerande. Han har ju inte ordförrådet att kunna kommunicera på det viset han kanske skulle behöva, så antar att det resulterar i att han blir stökig och bråkig.

• Snösmilla

Tezz - skulle ni inte kunna utöka tiden han är hos er då? Biomamman kanske förstår om ni tar upp att det är för sonens skull o inte för er som ni vill ha det så. Hon måste ju oxå se att han är utåtagerande? Om hon nu anv argumentet att det är stressigare kan ni väl kontra med att hon får två "lugna" veckor sen?

• Tezziluringen
    Snösmilla skrev 2007-05-07 20:07:15 följande:
    Tezz - skulle ni inte kunna utöka tiden han är hos er då? Biomamman kanske förstår om ni tar upp att det är för sonens skull o inte för er som ni vill ha det så. Hon måste ju oxå se att han är utåtagerande? Om hon nu anv argumentet att det är stressigare kan ni väl kontra med att hon får två "lugna" veckor sen?
    Been there done that! Hon vägrar, trots att både jag och biopappan talat om för henne att det är för pojkens bästa som vi vill prova med det. Hon verkar bara se till sig själv, vilket är tråkigt. Hon tycker precis som vi, att hans beteende är stendrygt, men hon verkar ändå inte vilja göra något åt saken, för det har varit på detta viset i över 2 år nu och vad man än kommer med för förslag så vänder hon taggarna utåt och är ovillig till allt.
  • Krille

Tezziluringen:

Nu har vi det bra.. men det var svårt  i början att komma in i familjen med två trots åldrar. Jag är glad att de bor hos oss så ofta. För det får de bestämma lite själv när de vill vara hos oss eller hos sin pappa. Fast fasta tider är varannan helg. 

• Isaksson

Min sambo har en dotter som fyller 10 i år! Hon var bara 1 år när vi träffades och hon har alltid varit i stort sett varannan helg hos oss! Avståndet emellan är ganska långt men vi vill ha henne så mycket som möjligt hos oss! Hon brukar vilja komma till oss även när det är lov eller studiedagar! Glad

Med henne funkar det jättebra, det är hennes mamma som i perioder är ganska arg...  Fundersam Men det är väl ett vanligt bekymmer..

• Tezziluringen
    Isaksson skrev 2007-05-10 15:15:33 följande:
    Min sambo har en dotter som fyller 10 i år! Hon var bara 1 år när vi träffades och hon har alltid varit i stort sett varannan helg hos oss! Avståndet emellan är ganska långt men vi vill ha henne så mycket som möjligt hos oss! Hon brukar vilja komma till oss även när det är lov eller studiedagar! Med henne funkar det jättebra, det är hennes mamma som i perioder är ganska arg...   Men det är väl ett vanligt bekymmer..
    Varannan helg är ju inte så mkt flackande iaf, tror att min bonusson skulle vara MKT lugnare om han fick bo på ett utav ställena och tillbringa varannan helg hos den förälder han inte bor hos. Men det är tråkigt när barnets ena förälder (eller båda) inte kan se till barnets bästa..
  • snudmumriken

när min bonusdotter bodde i samma stad som oss så hade vi henne varannan helg, emn även nån dag sporadiskt om mamman inte var hemma. Men sen dom flyttat till gtb så är hon hos oss ca 2grr per år. Vilket vi båda tycker är jättetrist !Ledsen

• pepper

Jag har två bonusar en på 8 o en på 10 år. De bor växelvis. Funkar för det mesta kanonbra. Klart vi har problem precis som i kärnfamiljer. Vi gör det bästa av det. Älskar barnen jättemycket och är inte intresserad av biologiska barn. Men alla människor och situationer är olika, försöker respektera andra som inte tycker som jag.

• Smurfen

Jag har två bonusar, 7 och 5 år. Vi hämtar dem varje torsdag efter skola/dagis och så lämnar vi dem fredag morgon. Sedan är de hos oss 3 helger av 5 (fre em-sön kväll). Tidigare hade vi fler vardagar men det funkar inte så bra nu eftersom det är för långt avstånd mellan oss och barnens mamma där de går i skola.

Barnen verkar må bra. Ibland är det lite oroligt runt överlämningarna, speciellt den lilla verkar tycka att det är jobbigt. Men barnen är underbara, de är lugna och oftast glada.

• Teziz

jag har bonusbarn som bor hemma under samma tak hela tiden mitt eget barn får vara hos sin pappa varannan vecka...pga att deras riktiga mamma inte är vid livet...

• Esthery

Min mans dotter är endats os oss helge roch lov. De har flyttet 9 mil bort så dte finns inte mkt annat val =( så har dte varit sen hon var 3-4 år. Hon är supermysig och lugn tjej som funkar bra med våra barn och vi funkatr också bra tavck och lov!! hon blir tonåring nästa år, får väl se om relationen ändras då men dte får vi hoppas på att dte inte gör.

Svar på tråden Ni med bonusbarn