• Undrande

Bjuda på alkohol?

Hej.
    Jag är ny här på sidan och tänkte bara höra hur andra tänker.
    Själv är jag småbarnsförälder och är nog en ganska "hård" och sträng mamma.

En av mina närmaste vänninor har tonårsbarn och hon bjuder dem ibland på alkohol, inga mängder dock (dotter 17 och son 20) de bor båda hos henne.

När de kommer till oss på ex. middag en helg kan jag fråga 20 åringen om han vill ha vin till maten men 17 åringen erbjuder jag inte något med alkohol i.

Min vännina tycker att det är ok att hennes 17 åring dricker lite, med argumentet att hon är ju snart 18 och får iaf dricka på krogen, men jag viker mig inte eftersom jag tycker de tär fel och onödigt.

Hur tänker och resonerar ni kring detta?

• Svar på tråden Bjuda på alkohol?
  • risen1

ZandraJ
    Undersökningar brukar väl presenteras med närmare uppgifter än nästan vuxna, och lite någon gång? Då är det ocksåå intressant att tänka på vilka är det som har föräldrar som dricker vin någon gång och vad är nästan vuxen? Är det 17 år, och har de väntat så länge så har kanske föräldrarna mer koll på umgänge och vad som händer. Trots det så kan man ju vänta ett år till 18 och ge ett glas vin till maten. Hanteras det sämre då? Du behövver inte svara på frågorna eftersom du bara skriver vad du hört men de presenterade resultatet kan dock funderas över.

• Zäta

Ja... det reslutatet kan vara felaktigt, men det kan lika väl ditt vara.. men det vet vi ingenting om! Bara två sidor av saken..

Jaja.. hur som helst så tror jag att man kan bjuda någon på ett glas vin till maten det året personen fyller 18. Jag var inte mognare den 6:e oktober än dne 7:e

• Maskot

Samtidigt tycker jag att vi har lagar och bestämmelser som är ålderssatta och då är det ett argument som håller. Börjar man tulla lite här och där blir gränserna inte självklara ens hemma.

• Zäta

har du rätt i! Nånstans m¨ste man ju dra en gräns så det är egentligen bäst att hålla sig efter det lagliga...

• risen1

Det var min tanke i det hela. Det finns en hel del forskning på droger ióch ungdomar och de siffrorna har de senaste åren varit gemensamma. Självklart skiljer inte mognaden för en dag men det är grundprincipen. Tänker man i dagsperspektivet kan man ju ge en 9 åring alkohol om man bara backar en dag i taget...?

Detta är ju ett väldigt enkelt tillfälle att argumentera eftersom det finns lagar. Skillnad mot månadspeng och utetider.

• Tygtiiger

ZandraJ: och samtliga andra undersökningar som gjorts visar att barn som får alkohol hemma dricker mer - ungefär 50% mer - än de barn vars föräldrar har nolltolerans.

Själv tänker jag tillämpa strikt 18-årsgräns. Om barnet är nyfiket på smaken kan det få smaka ur mitt glas.

• Elicia81

min sambos 17 åriga syster brukar vara hos oss ibland, när vi dricker vin så får hon ett glas till maten mest för att käna sig vuxen.. men det är inte så att hon kommer och frågar efter mer, 1 glas räcker för henne-

• ladydivine

Jag tycker att det kan vara bra ifall man blir bjuden hemma så föräldrarna ser hur man reagerar på alkohol och sen därifrån komma överens med barnen hur man ska förhålla sig till alkohol.

Personligen tror jag inte på att förbud i allmänhet då det som förbjuds oftast blir ännu mer attraktivt...var ju inte så länge sen jag var tonåring så det är hur jag kommer ihåg det i alla fall.

• risen1

TygTiger: Hur tänker du kombinera striktheten med att smaka? Eller är det att smaka nä barnet är 18?

Elicia81: Visst funkar det på vissa, men forskningen (gjord på många) visar att det inte är hållbart för de flesta. Problemet är att man inte vet innan vilka det funkar på och inte.

• Heidi1

att bjuda på ett glas vin till middagen tycker jag inte e nån fara

• Maskot

Det är egentligen inte det där glaset vin till maten hemma som jag ser som problemet. Problemet är att jag isåfall har flyttat min tolerans och att min ungdom förmodligen kommer att tycka att det kan vara mer OK att ta något glas med kompisarna också. Som jag tror idag - kommer jag att hålla hårt på att det är 18-års dagen som gäller för att ta ett glas till maten. Vi har pratat mycket hemma om förhållningssätt och alkohol och förtroenden. Vad händer om man missbrukar sina förtroenden? Jo, då dras vissa rättigheter och förtroenden in. Kanske tider och förtroenden att få göra vissa saker inte blir lika generösa som tidigare.

För att detta ska vara trovärdigt kan inte vi själva bjuda vår tonåring på alkohol. Då faller hela vår argumentation.

• Majsan70

Vid 18 år känns det OK eftersom det är den lagliga åldern att dricka på krogen. Sen spelar det ingen roll om barnet skall fylla 18 snart, av mig skulle de inget få innan ändå.

• piffochpuff

Eftersom man inte får köpa alkohol på systemet förrän man är 20 år så är det ju faktiskt langning om man bjuder vin till någon som är under 20. Så egentligen är det ju ganska enkelt. Men jag förstår resonemanget ang att man får dricka alkohol på krogen när man är 18, så då vore det väl kanske OK att bjuda en 18-19 åring på vin hemma då? Det blir ett delikat problem man får fundera på vilken strategi man ska ha när den dagen kommer. Men en 17-åring skule jag INTE bjuda på alkohol.

jag tror nog också på att avdramatisera alkoholanvändningen, men det kan man nog göra genom att visa att man kan dricka något glas vin till maten utan att det är någon större sak, men vara tydlig med vilka åldersregler som gäller för alkohol o varför. Sedan kommer de (oavsett om jag bjuder på vin hemma eller inte) att få tag på alkohol och festa till när den dagen kommer, men jag hoppas att debuten sker så sent som möjligt.

• BossOrange

Jag tycker du gör rätt. Du gör vad du känner är rätt och då får din vän acceptera att du inte bjuder hennes minderåriga på alkohol. Minimera hypen om alkohol, det är no big thing.

Var drar man gränsen? Jag menar, sen kanske nästa gäst är 16 och h*n är ju då nästan 17 som är nästan 18.....

Svar på tråden Bjuda på alkohol?