Beskriv hur endometrios känns!
Ja, kan någon med endometrios beskriva hur smärtorna känns och när de känns.
Och lite mer om sjukdomen, barnlöshet osv...
Vill ha en förklaring till mina smäror
Tack!
Ja, kan någon med endometrios beskriva hur smärtorna känns och när de känns.
Och lite mer om sjukdomen, barnlöshet osv...
Vill ha en förklaring till mina smäror
Tack!
Så här kändes det för mig: Om jag böjde mig fram, hoppade eller tryckte på magen gjorde det skitont. Först trodde jag att jag hade ägglossning men så var det inte. Minns att när jag cyklade till jobb över kullerstenen kändes det rejält.
I alla fall så en¨dag när vi hade sex så rätt som det var fick jag en knivskarp smärta vid ena äggstocken, det strålade och jag kunde inte röra en fena! Gjorde fruktansvärt ont. Det som hänt då var att en cysta sprack och vätskan rann ut i buken och det är mycket smärtsamt. Mina cystor (hade två) var stora som golfbollar.
Jag fick mina som en biverkning av minipiller och så fort jag slutade med dessa försvann de av sig själv, behövde alltså ingen op.
Tack för svaret!
Mina besvär började för ungefär tre år sedan. Visste inte alls vad det berodde på och var till slut till både läkare och gynekolog, men blev inte desto klokare...
Har misstänkt pco också, men hittar inte så mycket om just smärta om man har pco. Och det är ju främst DET jag har.
När jag blev gravid upphörde mina smärtor men kom tillbaka egentligen först en tid efter avslutad amning. Ibland kände jag av det, men oftast inte. Nu när sonen är 1 år och 3 månader börjar jag känna av det mer och mer. Alltså mest hela tiden som det var innan graviditet. Värst är det kring mens och mittemellan, alltså när jag antagligen har eller egentligen ska ha ägglosssning.
Smärsan sitter på höger sida kring äggstockarna och ner i ljumsken. Tar så j*kla ont ibland. Både om jag går, sitter, står osv..
Vad tror ni? Kan det vara endometrios? Eller är det pco? Startade en tråd om det tidigare idag...
Hur länge har det tagit för er med endomterios att bli med barn?
Vad är PCO?
Har du fått gjort ultraljud eller magnetröntgen så att cystor kan uteslutas?
Jag har både pco och endometrios. Mina cystor blir ca 10 cm stora på varje äggstock. Det gör jäkligt ont när de spricker. Vid mens har jag iaf innan jag fick barn alltid svimmat av smärtor och fått äta starka smärtstillande. Huggande smärtor och ont i nedre delen av ryggen är vanligt. De gångerna jag svimmar känns det mer som om att jag håller på att dö...Det gör väldigt ont. :(
catonia: Gud så hemskt för dig. Samma väninna som gjort IVF:en hon har vid några gånger fått mensen ut i buken istället för som vanligt ut genom slidan. Är det kanske det som händer dig när du svimmar av smärta? Hon fick åka in till sjukhuset varje gång pga smärtan i alla fall.
Ingen som har lust att förklara vad pco är??
Hej.jag har PCO, ni kan läsa på www.pco.just.nu så får ni en uppfattning om vad det är.
Har hört att det enda som kan lindra smärtan vid endometrios är att sätta in en hormonspiral. Någon som vet om det stämmer?
pidsi: tack för länken!
va så lite så
tack för era svar!
Ser att du lilla Näktergalen redan fått en länk om pco...
Idag känns det inte lika mycket....
Ibland är det sjuhelsikes ont och ibland känns det nästan inte alls....
Mina besvär började när jag slutade med p-piller för 2 och ett halvt år sen. Har blivit värre och värre. Ingen idiotläkare ville lyssna. Inte förrän i november 06. Opererades nyligen med titthålsoperation och visst var det endo. Stå på dig om du tror du har endo.
Det är ju så olika från person till person. Men för mig känns det som någon hugger en kniv i min äggstock och vrider om. Jag rycker till varje gång. Mest runt ÄL och mens. Menssmärtan är fruktansvärd. Ligger i sängen med min vetepåse och knaprar panodil. Men den värsta smärtan varar bara 3-4 timmar. Resten av tiden kan jag jobba. Har nu fått tabletter med morfin i. Ska testa dem nästa mens.
Man måste inte ha hormonspiral. Många blir ordinerade att äta p-piller. Det ska hjälpa också. Men jag vill ha en bebis (via IVF pga av blockerade äggledare i o f s) så inga p-piller här inte.
Hoppas det går bra.
Kram
Jag har oxå fått diagnosen endometrios, och efter operationen i mars sa läkaren åt mig att antingen äta p-piller eller bli gravid, men eftersom vi så gärna vill ha barn så var valet enkelt.
Mina besvär av endometrios:
*Svullen buk
*Ont vid sex till och från
*Blödningar/flytningar
m.m
Jag äter gulkroppshormon i tablettform vilket hjälpt mig jättebra!
Jag fick mina första besvär för 11 år sedan, då jag var 14 år. Jag hade så ont att jag varken kunde sitta, ligga, stå eller gå utan att jag trodde att jag skulle dö! Jag skulle beskriva smärtorna som en tickande och svällande bomb med spikar som veckan innan beräknad mens bara blir större och större, tills den sprängs på första mensdagen och som då ger extrema smärtor. Det känns som att hela buken blöder (vilket den ju gör...).
Jag är ofrivilligt barnlös till följd av min endometrios.
Har hört att det enda som kan lindra smärtan vid endometrios är att sätta in en hormonspiral. Någon som vet om det stämmer?