(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - zwei¸.•°´¯)
Ny tråd för oss svenskar i Tyskland!!!
Ny tråd för oss svenskar i Tyskland!!!
tack för svaren hitills..
jag har en fråga till..
jag letar efter en karta över staden Herne där jag kan se gator och så.. samt vart jag hittar vilka hotel som finns.. vart ska jag leta? sverige har ju eniro
majlinsa,
alla städer brukar ha en hemsida. Kollade lite snabbt pa Internet o Herne har det ocksa: www.herne.de/
Ga in pa Tourismus o sedan till Übernachtungen och där finns en lista pa hotellen i staden.
Apropa Babywasser igen: skulle inte heller köpa det. Allt med "Baby" är ju dyrare och vanligt flaskvatten funkar lika bra. Och som sagt, tyskarna har ju dille pa kolsyrat vatten. Själv kan jag bara inte vänja mig vid det och min son gillar det inte heller.
Ni som ger eller har gett ersättning till de små liven. Finns det på Lidl? vad heter det i så fall och vad ko star det?
Idag använder jag babyplus 2 och kommer nog göra det när vi åker också..
Hej allesammans! Det var jättelänge sedan jag skrev och jag tror att det kommit några nya till den här tråden, så jag tänkte att det kanske var dags och skriva några rader-istället för att bara läsa.. *fniss*
Har okså varit hemma i Sverige en sväng, men det är en månad sedan nu. Min bror gifte sig så då var man ju tvungen att komma!
I mitten av augusti ska vi åka igen, och stanna lite längre ca 5 veckor. Ska bli skönt och komma "hem" igen, även om jag måste bo hemma hos mamma och pappa...
Var ju tänkt att jag skulle återgå till studierna nu i sommar, men det blev inte så. Fick reda på alltför sent att jag inte kan skriva den tentan som jag ville, och då blev det för stressigt att skriva en annan tenta..Nåja, får väl sätta igång nästa termin istället. Men man vill ju bli färdig någon gång..Har också märkt att det inte finns så mycket tid för att plugga när man har bebis heller. Måste passa på när hon sover middag, om hon väl somnar...
Tycker det är skönt nu att vi fått lite sol igen, måste njuta av den så mycket det går!
Hoppas ni har det bra allihopa!
Kram Madelene med Linnéa
majlinsa - Du hittar ocksa ganska bra kartor pa www.stadtplandienst.de (det räcker med att ange staden, man behöver inte söka en viss gata).
I Tyskland finns ett bra utbud med ersättning (dock inte välling utan "bara" modersmjölkersättning) den kallas nog mest för "Folgemilch" tror jag. "HA" innebär att den är anpassad för barn med allergirisk. Nestle finns förstas (heter Beba här), men inte Semper. Jag vet dock inte vilka sorter Lidl har. Milupa är ett populärt märke som vi var nöjda med (den blå förpackningen är mest lik modersmjölk, den gula är mer mättande).
Milona - jag känner igen det där med man helt plötsligt inte har tid att plugga. Tänkte själv "äh, de sover ju mycket i början". Men da maste man ju jämt göra andra saker... Man far lära sig att bli effektiv. Inte surfa för mycket pa familjeliv tex
Hej pa er! Nu är vi tillbaka efter en regnig semester... men oj, vad underbart att komma hem igen, det var ju första gangen för oss efter att vi flyttade hit i februari. Fast det var skönt att det kändes "hemma" här oxa när vi kom tillbaka. Hade ända inte kunnat stanna längre, höll pa att shoppa ihjäl mig i regnet, vad ska man annars hitta pa... men passade oxa pa att ladda med massor av barnmatsburkar med fisk till lille killen eftersom det knappt finns att fa tag pa här. Hmmm, fast det är klart, den här gangen kanske jag kan uppbringa lite husmoderliga talanger och fixa egen barnmat. Haha, man kan ju hoppas att grannfruarnas pysslighet smittar.
Appeltoss:
Hihi, jag köpte också med mig en massa barnmatsburkar eftersom dottern blev så förtjust i Sempers burkar. Bävar för att de kommer ta slut snart
... Men som du skrev, man kanske borde börja försöka laga egen barnanpassad mat snart...
Är det någon av er som bor i Berlin som har varit på Svenska kyrkans öppna förskola/föräldrabarngrupp förresten?
Hej tjejer!
Nu har vi varit i Sverige alldeles för länge känner jag. Jag vill åka hem till Tyskland.....
SKa dock vara kvar här i cirka 2 veckor till men SEN kommer jag hem till Bremen igen!
Anme - vad säger du, ska vi ge en träff another try??? Jag skulle gärna träffa dig!
Liten fraga; är det Aldi som har billig barnmat här i Tyskland? I varan affär kostar Nestlé 1.15 euro och hemma i Sverige kostade samma burk bara 8.50 sek.
Appeltoss: Aldi har inga barnmatsburkar med däremot Lidl. Nu vet jag inte mer vad dom kostar där, det var 2 år sedan jag handlade barnmatsburkar. Jag köpte faktiskt aldrig en enda Nestle burk heller.
Sedan kostar det ju också mindre när man handlar på en stormarknad. Om du köper barnmatsburkar i lilla Edeka butiken så kan man få betala betydligt mycket mer.
Ja, nu är vi tillbaka från Sverige lagom till att det blivit otroligt varm och skönt i norrland.
Men vi skall ju inte klaga, vi hade ju ganska fint väder ändå.
Linus fick vara med om en massa äventyr som att åka ångtåg, fiska upp en STOR fisk med mormor och morfar, bada i badtunnan nästan varje dag och så sov jag, Linus och mormor i tält. Jag höll på att frysa ihjäl för vi hade bara 3 grader på natten. Huvudsaken min lilla skatt höll sig varm i allafall