• Oui

Fler som bor i Österrike?

Nu har jag stött på en del andra här på FL som bor i Österrike eller har annan anknytning hit och tänkte att vi kanske kunde samlas i en tråd.

Här kan vi diskutera, tipsa, rådfråga osv om allt som vi tycker passar in.

Välkomna!

• Svar på tråden Fler som bor i Österrike?
  • maugu

Hej!

Apropå dubbelt medborgarskap-som jag förstod det så är det ok om man är gifta alt att bebisen föds i Österrike.
    Vi ska ansöka via ambassaden i Sverige för vår son (som är född i Svea) och som maken fattat det så ska det inte vara något problem med två medborgarskap för familjemedlem..annars är det som sagt att Österrike ej godkänner två..

• Oui

Haha, ja de gillar verkligen titlar här

Och mina nya vänner envisas med att pussas på kinden när vi träffas. Det är man inte direkt van vid, och jag hänger aldrig med, utan blir lika förvirrad varje gång.

På torsdag åker vi till sverige och kommer tillbaka efter pingst. Har en låååång inköpslista

• vickan71

Oui, Jag kom precis hem fran sverie med bara 4kg overvikt :)
    Hoppas ni far finare vader an vad vi hade, det va gramulet nasta var dag.

• Oui

Vickan: Vi skall åka bil denna gången så övervikt, vad är det?

Fast förra gången blev jag skitsur för jag hade en väska med ca 22 kg (2 kgs övervikt, jag vet), Alma hade en väska på 6 kg och sen hade jag en bilbarnstol på ca 10 kg. Och då fick inte jag ta med mig allting utan att betala övervikt. Jag hade dock läst på Austrians hemsida att barn fick ha 10 kg + bilbarnstol/barnvagn men nej så var det inte (fast jag tror att det ÄR så) Så då lämnade jag bilbarnstolen i Sverige (hade kompisar som skulle komma två veckor senare).

Väl på planet var det typ max 10 passagerare! Så irriterande, då kunde jag väl fått ta med solen utan övervikt eller?

• maugu

När det gäller Austrian AA; till med min patriotiske make har nu övergett detta bolag efter circusen vi råkade ut för när sonen föddes..
    Han köpte en öppen biljett i januari och trodde då att han var safe vid ev. ombokning..han betalade ca 10.000:-svenska för den..
    Vi behövde omboka den ca 5 dagar innan han skulle åka och då fick han betala 3500:- svenska för den ombokningen 0ch för att få en ny biljett...sur som ättika blev vi båda för SAS har ej denna princip..betalar man för en öppen biljett så är det just för att kunna boka den dag man vill-utan avgifter..
    Maken skall flyga hem-då kan han inte checka in på sv flygplatsen då Austrian glömt att "öppna" hans biljett. Vi var där i god tid på AP och fick rådet att ringa Austrian..maken ringer, hamnar i telkö, kommer fram, killen som svarar säger vänta; återkommer efter 15 min och säger, nej vi kan inte gör anågot-det är SAS fel (ursäkta, men min erfarenhet så här långt av Österrikare är; skyll på någon annan-maken gjorde det ofta i början av vår relation )Jag fattar på en gång att SAS kan inte göra något då misstaget skett i Austrians bokningssystem och biljetten är utställd av dem=SAS kan inte söka deras biljett. Jag ringar SAS iallafall och helt riktigt, det är bara Austrian som kan "öppna" biljetten..maken ringer tillbaka til Austrian..20 min kvar till avgång och det är bara ett flyg från min stad denna dag..då sjabblar dem igen, kopplar bort maken..nu börjar han bli riktigt förbannad (han har dessutom betalat ytterligare 400s.-sv kronor för att få biljett hem). Ringer igen och blir nu kopplad till en "manager" och hon häver spärren på biljetten...5 min tillgodo och maken kom med planet..
    Så j-a struligt och så här har det varit några gånger..nu flyger jag bara SAS..maken reser runt hela Europa på billigaste biljett men det är hans problem Han kan ge alla bolag sitt omdöme

Nu kommer han till helgen igen-med SAS
    Ooops, ursäkta om det blev långt men kände för att skriva av mig

• Ain

Hmm. Ja, var bebis föds ju i Schweiz. Kanske mannen borde kontakta sitt konsulat för att verkligen fa reda pa vad som gäller.
    Förresten visste ni att om barnet aldrig varit skrivet i Sverige, sa maste det när det blir myndigt "bevisa" att de har anknytning till Sverige för att fa behalla medborgarskapet? Fast det där med att bevisa är ju inte sa allvarligt. Men jag har skrivit ett intyg till en av mina elever när jag jobbade som hemsprakslärare, för att inyga att han gatt i svenska undervisning och att han var intresserad av svensk kultur och sadar.

Appropa kindpussar, ni kan ju tänka er hur det är i Frankrike. TRE pussar varenda gang. Hur snabbt gar det när mannen spelar fotboll och man träffar fotbollslaget inför en match? Det är ett evigt pussande

Maugu: jo, det är faktiskt ganska stor skillnad pa flygbolag och flygbolag. Dumt.

• Helgona

Haha just Sie/Herr/ och Frau Doktor...är så roligt!
    Jag pratar Österrikiska som en infödd, man hör absolut inte att jag kommer från Sverige...har en bred Wiener dialekt....
    Men....
    Jag har ju lärt mig min tyska i Sverige med min familj...alltså använder jag ju aldrig fraser som Können Sie mir bitte...blabla Utan kannst Du mir....
    Haha o ni skulle se de blickar jag får om jag glömmer av mig i Wien...hahaha
    Speciellt om man handlar i affärena eller så...de tittar på mig som de ser ett UFO...hihi

CARPE DIEM
  • Oui

Fast för mig som flyger till Göteborg finns bara austrian som alternativ om man vill flyga utan byte

Även om jag inte kan tyska så bra försöker jag alltid vara trevlig och artig, förutom att jag ler typ jämnt så säger jag alltid gruss gott och danke schön, auf widersehen, och förstås entschuldigung (ursäkta ev stavfel) Så kan ingen skylla på mig om de är vresiga iaf

• ruskprickbenja

Hejsan kunde inte láta bli att kika in dá jag ej hittar nágon Tyskland trád.
    Jag bor i sydTyskland sedan okt 2001

• ruskprickbenja

Sorry hittade nu en Tyskland trád

• Levani

Helgona!

Kan förstå ditt dilemma! Här har du en med liknande problem! Jag har lärt mig "tyska" (österrikisk dialekt) till större del genom somrarna jag spenderade som barn i Österrike hos mina släktingar. Vi har aldrig talat tyska i hemmet i Sverige.
    Sedan läste jag tyska i gymnasiet för att också lära mig att skriva bättre.

Kontentan blir, jag förstår allt österrikarna säger utan problem. När jag ska prata (allför sällan numera tyvärr) så vet jag hur man säger i österrike och hur man säger i tyskland... Skall jag prata tyska korrekt eller ska jag ge mig på dialekten som kan låta hur töntigt som helst när man pratar "ganska bra" dialekt men inte till 100% kanske..? Jag blandar hej vilt wienerdialekt med skoltyska..;) Undrar hur kul de där nere har det egentligen när jag snackar!?

Men vad 17, det bjuder jag på!! :)

Kram Levani

• Ain

Jag tycker att det är charmigt med dialekter, även om man inte pratar 100%. Och det vet ju inte högtyskarna hur som helst, de tror säkert att det ska vara sa

Jag förstar Schweiztertyska bra, och min mans dialekt som är väldigt lik Ch-tyska. Jag pluggade i Bern och nu pratar jag naturligtvis med familj och kompisar i Vorarlberg sa det kommer av sig själv sa att säga. Tyvärr har det blivit sa att jag pratar högtyska och inte dialekt. Mest för att jag känner mig lite fanig när jag pratar dialekt.
    Men jag tror att det viktigaste är att första dialekten iaf. Bade schweizare och österrikare förstar ju högtyska, men känner sig nog bättre till mods om de far prata dialekt.

• Oui

Halloj!

Nu är vi tillbaka i Österrike efter hälsat på i Sverige. Vi har haft det bra men det är också skönt att vara tillbaka, det är ju här vi bor nu

Ang dialekt: jag får vara glad om jag gör mig förstådd och om jag förstår vad folk säger Vi får väl se om tyskalektionerna ger nån utdelning om ett tag.

Hur har ni haft då? Varmt om jag förstått det rätt? Som vanlig är jag väl blekast i gänget igen då...

• vickan71

Halloj, valkommen hem :)

Har har vi haft det varm, aska ochdumnder med, i alla fall i hallein, vilket ar typisk just for hallein vad jag forstar.

hur var det i sverige? hade du oxo stressigt med alla som ville ses? vi hade det, sa nasta gang skall vi nog va borta i 14 dagar ochinte 10, da det va sa jobbigt, vi var helt slut nar vikom hem igen.

• maugu

Hej!

Jag har haft maken här i 10 dagar-så enkelt det är att ha en bebis när man har 4 armar dygnet runt
    Nu har jag en liten svårsövd bebis-han känner väl på sig att mamma kämpar febrilt att han ska somna-iallafall någon timme dagtid..

Längtar nu efter att få "komma hem" till vår nya läg i Wien.
    Maken har fullt upp med flytten..en rolig historia till kommer här;
    maken tänkte vara hygglig och efterskänka ett kylskåp i den gamla lägenheten då han köpte det när han flyttad in..Ringer till dem som äger huset och frågar om det går bra..Nej, får han till svar-du får inte lämna någonting kvar..dvs han måste riva ut köksskåp, ta bort spis etc..Han trodde han skulle ramla omkull Tydligen någon ny regel som ej fanns när han flyttade in för ca 5 år sedan..han fick 2 xtra veckor för att tömma läg då han jobbar 7-19 vardagar..

Apropå flygresor så är maken tillbaka till Austrian efter denna strejk. (SAS och Alitalia är tydligen de som haft flest strejker de sista 10 åren). Som han säger; vi österrikare är för slöa för att strejka

Ok, hoppas kunna träffa någon/några av er under augusti.
    Jag kommer att vara med sonen i Wien mellan den 27/7-27/8 så några fikor kanske vi kan ta?!!

Ha det så gott alla,
    kram

• Oui

Ja det blir lite stressigt att "bara" vara där en vecka. I och med att min sambo jobbade så kunde vi inte göra ärenden på dagtid heller, men man lär sig ju efter varje tripp iaf

Eftersom vi åkte bil denna gång hade vi ju mer utrymme för shopping, så det blev en del. Vissa saker är mycket dyrare i Österrike än i Sverige och då vill man ju köpa dem där men man tänker inte på att de skall fraktas oxå *suck*. Och självklart har vi laddat med välling och gröt oxå

Kul var det att träffa kompisar och familj igen iaf. Min lilla tjej har börjat gå och det ville ju alla se såklart.

Maugu: Vi kan säkert hinna med en del fika när du är här. Vi är väl borta i början på augusti men sen är vi här igen.

Konstigt det där med att flytta med sig ALLT! Det är man ju verkligen inte van vid från Sverige direkt. Men här flyttas det kök, vitvaror och garderober kors och tvärs. Tur att man hyr en "färdig" lägenhet

Om man inte vill ha grejerna, har de inget typ som Myrorna här då som kanske är intresserade eller typ Blocket?

• maugu

Hej alla!

Är nu snart på väg "hem". Vi åker nu på onsdag och det ska bli så kul!

Om någon vill/kan/har lust att fika så skicka ett medd.
    Skulle vara roligt att hitta på något och bli visad runt lite.
    Har mina tjejer, 7 och 10, och lilla sonen 2 mån med mig..
    Hoppas ni haft en glad midsommar!

• Oui

Maugu: Vad roligt för er! Vi åker till Sverige nästa fredag och kommer tillbaka i augusti, men vi kanske kan träffas då istället

Trevlig sommar allihop!

Svar på tråden Fler som bor i Österrike?