• Oui

Fler som bor i Österrike?

Nu har jag stött på en del andra här på FL som bor i Österrike eller har annan anknytning hit och tänkte att vi kanske kunde samlas i en tråd.

Här kan vi diskutera, tipsa, rådfråga osv om allt som vi tycker passar in.

Välkomna!

• Svar på tråden Fler som bor i Österrike?
  • Oui

Själv bor jag i Wien sen 6 månader tillbaka. Jag har en dotter på 10 månader och för tillfället trivs vi rätt bra

• Oui

Oh kul att så många hittat hit!

Jag tycker det är otroligt jobbigt med språket. Tänk om det bara varit ett engelskspråkigt land Då hade det varit bättre menmen nu har jag börjat tyskalektioner så det kanske blir bättre.

Jag stör mig på massa saker som att det inte finns korgar utan bara vagnar i affärerna tex, jättesvårt när man skall ha en barnvagn med sig oxå! Sen har de inget kösystem, utan alla knör sig som attans överallt vare sig det är i affären eller kö till hissen.

Däremot tror jag att man har fördel att ha en söt bebis med sig, då blir människorna trevligare Trots att mina mammakompisar irriterar sig på att alla gamla tanter är elaka och ger dem en massa bebisråd, men det kanske är för att jag inte fattar vad de säger

Hoppas ni har en trevlig helg! Jag har brännt axlarna idag

• Oui

Haha, ja de gillar verkligen titlar här

Och mina nya vänner envisas med att pussas på kinden när vi träffas. Det är man inte direkt van vid, och jag hänger aldrig med, utan blir lika förvirrad varje gång.

På torsdag åker vi till sverige och kommer tillbaka efter pingst. Har en låååång inköpslista

• Oui

Vickan: Vi skall åka bil denna gången så övervikt, vad är det?

Fast förra gången blev jag skitsur för jag hade en väska med ca 22 kg (2 kgs övervikt, jag vet), Alma hade en väska på 6 kg och sen hade jag en bilbarnstol på ca 10 kg. Och då fick inte jag ta med mig allting utan att betala övervikt. Jag hade dock läst på Austrians hemsida att barn fick ha 10 kg + bilbarnstol/barnvagn men nej så var det inte (fast jag tror att det ÄR så) Så då lämnade jag bilbarnstolen i Sverige (hade kompisar som skulle komma två veckor senare).

Väl på planet var det typ max 10 passagerare! Så irriterande, då kunde jag väl fått ta med solen utan övervikt eller?

• Oui

Fast för mig som flyger till Göteborg finns bara austrian som alternativ om man vill flyga utan byte

Även om jag inte kan tyska så bra försöker jag alltid vara trevlig och artig, förutom att jag ler typ jämnt så säger jag alltid gruss gott och danke schön, auf widersehen, och förstås entschuldigung (ursäkta ev stavfel) Så kan ingen skylla på mig om de är vresiga iaf

• Oui

Halloj!

Nu är vi tillbaka i Österrike efter hälsat på i Sverige. Vi har haft det bra men det är också skönt att vara tillbaka, det är ju här vi bor nu

Ang dialekt: jag får vara glad om jag gör mig förstådd och om jag förstår vad folk säger Vi får väl se om tyskalektionerna ger nån utdelning om ett tag.

Hur har ni haft då? Varmt om jag förstått det rätt? Som vanlig är jag väl blekast i gänget igen då...

• Oui

Ja det blir lite stressigt att "bara" vara där en vecka. I och med att min sambo jobbade så kunde vi inte göra ärenden på dagtid heller, men man lär sig ju efter varje tripp iaf

Eftersom vi åkte bil denna gång hade vi ju mer utrymme för shopping, så det blev en del. Vissa saker är mycket dyrare i Österrike än i Sverige och då vill man ju köpa dem där men man tänker inte på att de skall fraktas oxå *suck*. Och självklart har vi laddat med välling och gröt oxå

Kul var det att träffa kompisar och familj igen iaf. Min lilla tjej har börjat gå och det ville ju alla se såklart.

Maugu: Vi kan säkert hinna med en del fika när du är här. Vi är väl borta i början på augusti men sen är vi här igen.

Konstigt det där med att flytta med sig ALLT! Det är man ju verkligen inte van vid från Sverige direkt. Men här flyttas det kök, vitvaror och garderober kors och tvärs. Tur att man hyr en "färdig" lägenhet

Om man inte vill ha grejerna, har de inget typ som Myrorna här då som kanske är intresserade eller typ Blocket?

• Oui

Maugu: Vad roligt för er! Vi åker till Sverige nästa fredag och kommer tillbaka i augusti, men vi kanske kan träffas då istället

Trevlig sommar allihop!

Svar på tråden Fler som bor i Österrike?