• annoo

hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??

Orsaken till att jag frågar är för att det är så mycket snack om att vi unga mammor ammar inte & då vill jag veta är detta sant?? Varför ammar ni inte?? Rädda för hängtuttar eller vadå?? vad är problemet?? Helt ärligt blir jag lite orolig över detta, har själv 4 kompisar som fått barn och dom skiter i att amma och klagar bara på att mjölken tog slut men redan efter 1 månad som bebisen kommit kan det väl inte ta slut redan? eller så klagar dom på att det var så himla jobbigt.. Men hallå är det inte jobbigare att få hålla på att fixa välling varje gång än att slänga fram tutten??

Jag ska bli mamma den 24nov och önskar och hoppas verkligen att jag ska kunna amma, & jag ska göra allt i min makt för att jag ska lyckas amma för tycker att det verkar så härligt med den närhet och mys man får med sitt barn när man sitter där och gosar och ammar Hehe min åsikt..

Detta inlägg är inte för att göra någon upprörd, vil bara veta om detta stämmer och kolla med er unga mammor om ni ammat eller ammar
    Om ni nu inte gjorde det kan ni inte berätta varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 15:28:07:
    Ska lägga till detta, eftersom jag inte vill att fler ska ta illa upp... & ber om ursäkt om ni gjort det!!

Så ställer om frågan..
    Varför ammar ni inte om ni så väl kan? Så ska väl frågan mer lyda..

• Svar på tråden hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??
  • Ellpi
    OlgaMatildah skrev 2007-08-12 16:48:56 följande:
    barajosefine: Om du läser vad jag skrev så borde du se att jag avslutar med att säga att det naturligtvis finns människor som faktiskt inte kan amma, och jag tycker inte de personerna ens ska behöva förklara sig, men jag anser att det finns en för stor grupp som tror att allt ska vara enkelt och att de helt enkelt inte kan amma för de är för jobbigt, vad som verkligen skrämmer mig är att den gruppen ökar, att det nästan är omordernt att amma.För mig är det VÄDLGIT svårt att förstå hur en mamma med fullt fungerande bröst inte "kan" amma.Ja håller fast vid att jag tycker det är egoistisk.Som sagt , Allergier, bröstbölder och gud vet allt ni kan räkna upp , jag hör er, men det är väll ändå inte det som diskuteras.Och jag tror inte på allvar jag sårar någon som vet om att de av förklarliga själ inte kan amma.
    Det är väldigt uppenbart att du aldrig ammat! Skulle det vara omodernt att amma? Tvärtom skulle jag påstå! Fri amning förespråkas av Barnhälsovården och långt fler mammor kan amma i dag jämfört med 70- 80-talet! Tycker du försöker "släta över" ditt föregående inlägg nu med en mildare ton! Kom igen sedan när du vet var amning innebär i verkligheten så får vi ser vad du säger!
  • Pormoicheia

Var 23 när sonen föddes.
    Då han krävde mer än vad jag hade att ge var vi tvugna att fylla på med ersättning när sonen var undefär 2½ månad. Vi började med gröt och smakisar vi 4 månader vilket var en succé. 

När han var 5 månader ville han inte längre ha bröstet i form av näring. Ersättning/välling, gröt och riktig mat mättade bättre och snabbare och var väl även helt enkelt godare och roligare..? Närhetsmässigt ammade han dock ibland men vid 6 månader ratade han bröstet helt.

Apprentice Moraltant
  • Ängeln Casper

Jag fick mitt första barn när jag var 19 år ammade honom i 6 månader utan problem.
    Mitt andra barn föddes missbildad och svårt lungsjuk så han kunde ju inte suga så jag pumpade ur bröstmjölk och sondmatade hela hans livstid, 100dagar. Så jag vet iallafall att jag inte har problem med att få mjölk. Jag fick ju igång mjölken utan att jag ens fått hålla mitt barn....
    Just nu ammar jag mitt tredje barn och har väl tänkt amma i 6-7 månader.....
    jag har alltid haft Lyxproblemet. För mycket mjölk.
    men bara för att det gått bra för mig så är det inte säkert att de går bra för alla.....

Lycka till.....

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • OlgaMatildah

Att det blir fler och fler som väljer bort amningen trodde jag faktiskt var rätt kännt, men kanske inte trots allt.
    Det går att läsa om i de flesta böker om att bli mamma och det går även ständigt dokumentärer om det.

Som sagt , jag har Aldrig sagt att det ska vara lätt, men om man har psykiska problem med närhet och därför inte kan amma skulle jag nog uppsöka psykolog innan jag skaffade barn.

Och egentligen förstår jag inte varför ni tar så illa vid er, om ni nu anser att ni avstod från amning av förklarliga själ så vad är det att bråka om? Jag kan väll ändå inte skriva en regel bok var man ska dra gränsen för vad som är okej och inte vad det gäller Amning.

Och vad det gäller utvecklingsstördhet i amingsfronten så säger man oftast det om vad som hänt, utvecklingen har gått så fort att det finns få naturliga saker kvar vi gör, en av dem amning och tyvärr är sverige ett av de sämsta länderna i världen på det.

SÅ läs gärna på innan ni diskuterar, gör det lite lättare för mig.

• Ellpi

Ett litet tillägg: Jag tror att något som förstör amningen för många är den psykiska pressen på att man måste amma, för klarar man inte det är man värdelös eller utvecklingsstörd! Det är många faktorer, psykiska som fysiska, som spelar in för en lyckad amning! 

• Ellpi
    OlgaMatildah skrev 2007-08-12 18:02:34 följande:
    Att det blir fler och fler som väljer bort amningen trodde jag faktiskt var rätt kännt, men kanske inte trots allt.Det går att läsa om i de flesta böker om att bli mamma och det går även ständigt dokumentärer om det.Som sagt , jag har Aldrig sagt att det ska vara lätt, men om man har psykiska problem med närhet och därför inte kan amma skulle jag nog uppsöka psykolog innan jag skaffade barn.Och egentligen förstår jag inte varför ni tar så illa vid er, om ni nu anser att ni avstod från amning av förklarliga själ så vad är det att bråka om? Jag kan väll ändå inte skriva en regel bok var man ska dra gränsen för vad som är okej och inte vad det gäller Amning.Och vad det gäller utvecklingsstördhet i amingsfronten så säger man oftast det om vad som hänt, utvecklingen har gått så fort att det finns få naturliga saker kvar vi gör, en av dem amning och tyvärr är sverige ett av de sämsta länderna i världen på det.SÅ läs gärna på innan ni diskuterar, gör det lite lättare för mig.
    Jo jag, trots att jag har kunnat amma, tar verkligen ditt inlägg som ett hån!
  • Wirra

blev mamma när jag nyss fyllt 24. helammade i 6 mån å halvammade tills dottern var 11 månader.

MEN!
    Detta kunde jag göra eftersom amningen fungerade FELFRITT för mig!
    Nu är jag gravid igen, och om amningen funkar lika bra nu så kommer jag amma, om den krånglar ohc är omöljlig kommer jag inte amma. Svårare är det liksom inte

• Ellpi

Figur 1. Utveckling av amning (hel och delvis) i Sverige vid 2,4 och 6 månader 1945–2000

• Ellpi

Ovan är lite statistik saxat från Läkartidningen!

• OlgaMatildah

den kurvan gillade jag, och att det gått upp sedan efter 70 talet var väll knappast någon nyhet, men fortfarande så växer den stora gruppen.
    Och sverige är bland de sämsta länderna i världen på att amma, klart inte sämre än frankrike och england men ändå.

• mona83

Blir 24 år i år.
    Har en son på 1.5 år, trodde att amningen funkade skitbra. Så jag ammade på tills han var ungerfär 2.5 mån, då han gått ner i vikt.
    Amningen hade alltså inte alls funkat så bra som jag trott. Så började smått med ersättning oxå. han gick upp i vikt igen.
    Men kände att eftersom amningen ändå inte funkar varför träla med bägge saker?
    Så gick över till enbart ersättning efter det, kände mig ganska misslyckad. Trots att mamma och min moster berömde mig för att hållt på i 2.5 mån.

Nu sitter jag här med en 5 v gammal tjej, samma visa igen . Jag som hoppats på att jag skulle kunna amma den här gången. Skillnaden den här gången är att jag redan på bb fick ge henne tillägg efter amningen eftersom jag inte hade så mkt då.
    På 3dje dagen rann det iaf till och jag ammade henne.
    Fick åka hem, tillbaka på ruta 1, håller ännu på med både amningen och ersättning.
    Känner att amningen inte funkar för 5 öre men tvingar mig att amma för det är vad jag vill. Börjar dock tröttna på att hålla på med bägge 2 så börjar smått inse att jag nog ALDRIG kommer kunna amma som jag vill .

Verkar som jag är den enda i familjen som inte kan amma.
    Mamma har aldrig haft nåra problem, min moster har oxå ammat, min syrra ammar sin ca 6 månader gamla son utan problem....
    Jag då? Jag vill oxå amma . Men får nog vackert inse att det inte går....

• Trolltoka

Är 20 och har nu ammat i 2 ½ månad, och pumpad i 2 ½ månad, då hon var för liten när hon föddes för att kunna ammas, så fick sondmatas. Att amma var ett självklart val för mig om det fungerade, vilket det också gjorde. Kommer nog att amma ett bra tag till framöver då hon vägrar att äta flaska.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Ellpi
    OlgaMatildah skrev 2007-08-12 18:20:44 följande:
    den kurvan gillade jag, och att det gått upp sedan efter 70 talet var väll knappast någon nyhet, men fortfarande så växer den stora gruppen.Och sverige är bland de sämsta länderna i världen på att amma, klart inte sämre än frankrike och england men ändå.
    Nej det är så klart ingen nyhet, det har vi ju vetat i dryga 30, nästan 40 år! Du kan titta på mer statistik på slvs hemsida från 80-talat till 2003, den ser kanon ut! 98 % ammande första levnadsveckan, över 90 procent ammande de första månaderna och över 70 procent ammande vid 6 månader!
  • hannahlilla
    OlgaMatildah skrev 2007-08-12 18:02:34 följande:
    Att det blir fler och fler som väljer bort amningen trodde jag faktiskt var rätt kännt, men kanske inte trots allt.Det går att läsa om i de flesta böker om att bli mamma och det går även ständigt dokumentärer om det.Som sagt , jag har Aldrig sagt att det ska vara lätt, men om man har psykiska problem med närhet och därför inte kan amma skulle jag nog uppsöka psykolog innan jag skaffade barn.Och egentligen förstår jag inte varför ni tar så illa vid er, om ni nu anser att ni avstod från amning av förklarliga själ så vad är det att bråka om? Jag kan väll ändå inte skriva en regel bok var man ska dra gränsen för vad som är okej och inte vad det gäller Amning.Och vad det gäller utvecklingsstördhet i amingsfronten så säger man oftast det om vad som hänt, utvecklingen har gått så fort att det finns få naturliga saker kvar vi gör, en av dem amning och tyvärr är sverige ett av de sämsta länderna i världen på det.SÅ läs gärna på innan ni diskuterar, gör det lite lättare för mig.
    Ehm, så du menar att jag skulle uppsöka en psykolog?
    Eftersom du inte verkar ha såna problem så kan du ju inte veta ett skit om det, kanske DU som skulle läsa på lite innan du uttalar dig?
    Jag har djupt rotade problem från barndomen som gjorde det väldigt svårt för mig att amma, närhet har jag inget problem med. Att min dotter sög på mitt bröst blev i mina tankar som något sexuellt & äcklande & jag vet att inte en psykolog i världen kan bota mig från dom tankarna på några månader, tro mig jag har gått hos psykolog större delar av mitt liv.
    Du kränker mig när du uttrycker dig så, vad är det som är konstigt med att jag tycker det är känsligt & du totalt kör över mina problem som att det vore ett piss i atlanten?
    Elvira, 19/3-07.
  • hannahlilla

Kan ju tillägga att dom känslorna antagligen stärktes på pga att jag var i en miljö jag inte kände mig trygg i, hade personal som kom & klämde på mina bröst VARJE gång jag skulle göra ett amningsförsök, hade press från personal, personer i min närhet & mig själv & ingen lyssnade på mig. Jag knöt inte ann till min dotter de första dagarna på BB pga att jag mådde så dåligt, jag kände mig helt värdelös & grät nätterna igenom.

Så du kanske ska tänka dig för innan du kastar ur dig påståenden som innan, att det är skrattretande osv. Mina bröst är det inget fel på så därför är jag skrattretande pga att jag inte kunde amma? Skrämmande också för den delen?

Nä, börja bry dig om ditt eget istället & låt dom som inte vill/kan amma vara, det är ju inte dina barn så det gör väl inte dig någonting att dom inte ammar?
    Fattar inte varför det är så stor grej.

Elvira, 19/3-07.
Svar på tråden hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??