• Puccini

Hormonbehandling

Ngn som har erfarenheter av hormontabletter? Jag var till en läkare i dag som kollade min ägg. Vi har försökt snart i två år och lyckas vi så blir det tidigt missfall. Läkaren sa att allt såg bra ut och nu ska jag ta nga blodprover för att se att jag är kry. Han skrev ut hormontabletter som jag sen ska äta. Ngn som testat detta? Jag har en son på tolv år min sambo har inga egna än...

• Svar på tråden Hormonbehandling
  • Annabel

är det pergotimetabletter du menade så finns här massor med folk som knaprar på dom - finns särskilda trådar..sök isåfall på Pergo..så hittar du dom

• C r e d o

Precis, många, många här inne käkar de. Jag har själv blivit gravid tre gånger med hjälp av Pergotime/Clomivid.

• klamaj

Mingos: det låter positivt! Jag har haft 2 mf, men sedan tror jag att jag haft ytterligare två, men utan att hinna få plus på stickan. Jag är en sån som plussar sent, tydligen. Första gången (nov-06) 8 dagar efter bim, andra gången (dec-06) 14 dagar efter bim. Fick en blödning i lördags som kom efter två dagars skitont i buken. Blodet var klarrött och grejen var att jag den gången haft en del symtom. Liite sjösjuka, liite pirr å isande i nipplarna. Jag vågade tillochmed hoppas på att denna gången skulle det gå vägen. Men icke. Det är svårt att bevisa huruvida det är mf eller inte, efetsrom jag inte kan plussa "i tid".

Jag ska träffa min gyn på måndag å tala med honom om detta. Jag mår jävligt dåligt och vet snart inte vad jag ska ta mej till. Äter ocks´å Levaxin sedan en månad, samt att jag har ett myom (4*4 cm), men enl. läkaren ska det inte vara ogynnsamt för en graviditet. Jag är 37 år och börjar faktiskt få panik! Ska jag nånsin få barn??!!

Jag har läst lite om pergo, men vad jag har förstått så tar man det för att stimulera äl. Kan det vara progesteron man tar för att "få ägget" att stanna kvar? När tar man dom, tro? På måndag är jag på dag 9, jag har oftast äl på dag 16. Kanske kan man putta in nåt braigt månntro då?

Det är supertungt det här med missfall och barnlängtan. Men att läsa om att det funkat för exempelvis dej gör det hela lite mer hoppfullt. Jag kan ju kräva att han tar mej på allvar denna gången och faktiskt ser till att t.ex. få vaitorer eller vad som nu skulle passa. Förlåt mitt röriga/långa inlägg, men jag blev änna nyfiken när tråden handlade om hormoner, då jag misstänker at jag är en låghormonare...

• Puccini

Tack för svaren. Klamaj jag förstår dig det är sådan hemsk panik känsla man går med hela tiden. Jag är 38 och jag blir galen att det ska vara så svårt att bli gravid. Jag fick mitt första barn när jag var 26, blev gravid i stort sett på en gång när vi bestämde oss. Tiden bara går....JAG vil bli det nu. Jag längar så mycket efter att vi ska få ett barn ihop, att min son ska få ett syskon.

• Kängu

klamaj, om du äter levaxin nu så har du haft för låg ämnesomsättning. med levaxin tar det ca 6 veckor innan värdena stabiliseras. Låg ämnesomsättning är en orsak till att man kan få missfall. kanske kommer levaxin att lösa dina missfallsproblem.

Myom har jag hört kan orsaka missfall, men jag är inte säker. Kolla runt lite på FL om myom.

hoppas det löser sig...

Hormontabletter kan ju vara pergo, för att stimulera ÄL yttelrigare, eller progesteron att ta för att hålla kvar graviditeten.

• C r e d o

Klamaj: usch, förstår precis hur du har det även om jag var yngre när vi började försöka. Försökte två år MYCKET aktivt innan vi fick hjälp. För mig var problemet oregelbunden mens och därmed sällan eller ingen äl.

Tror det finns nåt som heter gullkroppshormon som man tar om man har problem med upprepade missfall, men jag är inte säker. Hoppas det löser sig för er snart i allafall! Kram

• klamaj

Tack, rara ni för era hejarop! Kängu: Jag har som sagt bara ätit Levaxin i en månad, men nu till det knasiga. Jag kunde inte tro att jag hade låg ämnesomsättning, eftersom jag tillhör skaran som är nätta, kan äta ganska mkt gott men ändå hålla vikten. (Jag springer visserligen en del, det hjälper ju). Men efter att ha ätit denna medicinen har jag bara gått UPP i vikt. En minor problem, men för mej som är van att hålla en konstant vikt blir detta skitjobbigt! Jag känner mej svullen och tung..visst rimmar det illa?!

Puccini: ja, det är fan inte roligt att känna sej som om man missat tåget, liksom. Numer ser jag bebisar överallt, alla runtomkring mej blir gravida och föder barn hitådit och ibland kan man fråga sej varför man inte började tänka på detta tidigare. Men visst, jag var inte mogen och nu får jag ta konsekvensen av det beslutet. Denna längtan och alla dessa tankar! Jag tycker det är svinjobbigt när man är i "läkarens våld" på nåt vis. Jag kan ha massa funderingar om allt möjligt, men när man väl sitter där så säjer man jatack å amen och efteråt fattar man ingenting. Jag har varit som en igel, ringt å frågat om dom har nån återbesökstid, men icke. Det är lååångt till måndag! Å då har jag en kvart på mej...*pustar*

• klamaj

Puccini: glömde fråga, vad var det för hormon du ska ta?

• klamaj

Puccini: bara jag igen...jo, vet du NÄR i cykeln du ska ta dem? Det kan vara bra för mej å veta då jag på måndag är på dag 9 efter mens. Har äl dag 15-16 vanligtvis. OM han tycker att det kan va nån idé kanske man "hinner" äta dom på rätt tid, så att säga. Intressant det här..

• Puccini

Klamaj. Dag 4 eller dag 5 skulle jag börja att at tabletterna. Jag har papprerna hemma(kollar i kväll) Jag var så nervös hos doktorn så jag kommer knappt ihåg vad han sa. Jag bara väntade mig det värsta när jag var där. I går var jag och tog blodprover, han får svaren nästa vecka, då ska jag ringa han och höra svaren och då ska han berätta om jag ska börja ta dem eller ej. Jag skriver berättar vad som händer vidare.

• klamaj

Till er kännedom, jag fick ingen hint om pergo hos min gyn. Ska äta mina trombyl hela tiden och eftersom han misstänker habituella aborter så menar han att jag blir ju gravid, så det är "bara" att köra på...det kan vara svårt at veta varför detta händer, men spermaprov var det inte tal om och inte heller provrör eller insemination, efersom som han sa är det för dom som inte lyckas bli gravida "på egen hand". Ja, det är äl om en vecka för min del, då jääääklaaaar!! Fattar inte att det ska vara så svårt detta häringa bebitillverkandet. Jo, bebi blir det, men den flyttar ut hela tiden..*suck*

En grej som jag fick veta var oxå att har man fyllt 37, vilket jag gjort så måste ma söka sej till privata kliniker om man vill göra provrör etc, då landstinget inte bekostar hjälpen..fy skäms staten!!

Svar på tråden Hormonbehandling