• emaslema

Jag vill ställa upp som surrogatmamma!

Är det någon som vet hur det fungerar? Det är väl olagligt här i Sverige? Man får liksom göra det lite 'under bordet'...

Jag tycker att det är härligt att vara gravid och jättehäftigt att föda barn och jag skulle utan problem kunna ställa upp som surrogatmamma för att hjälpa ett barnlöst par.

Vad tycker ni om saken? Debatt!

• Svar på tråden Jag vill ställa upp som surrogatmamma!
  • Kontroll

Om någon skulle hjälpa mig och min sambo så skulle vi gärna betala lite, framför allt för de extra kostnader som kan tänkas uppkomma. Inga fantasibelopp men ändå lite.

• Dionadel

Om jag hade mått bra under graviditet så hade jag också kunnat ställa upp som surrogatmamma. Tycker det är en sån otrolig gåva att ge av sig själv på det viset. Sverige kan vara så stelt ibland så jag vill bara kräkas på lagboken.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • Centurion

Som tidigare sagts så är det själva insättningen som inte är laglig i Sverige. För de som inte vet så innebär surrogat att man sätter in ett annat pars embryo i surrogatens livmoder. Problemet i Sverige är ju som sagt att den som föder barnet automatiskt blir registrerad som mamma.

• Centurion

För övrigt tycker jag att frågan skall tas upp eftersom  det finns kvinnor som inte kan bära barn. Jag har själv varit/är i den sitsen att min livmoder inte kunde innehysa en graviditet men nu ska det för hoppningsvis vara fixat. Jag förstår att frågan är ett etiskt dilemma men studier har visat att surrogat hanterat på rätt sätt fungerat mycket bra.

www.surrogat.nu

• MariaLR

Jag tycker det är fantastiskt att det finns kvinnor som vill hjälpa andra att kunna bli föräldrar. Jag hade gärna ställt upp som surrogat om jag hade kunnat, men nu skulle vi behöva en istället. Min kropp klarar inte en graviditet till, pga att jag är njursjuk. Vi har ett friskt barn på 3år men hade inom några år velat ha ett syskon till henne. Har fått besked i veckan av läkaren att det är förstora risker för oss med en ny graviditet. JAg tycker att regeringen borde ta upp detta och göra det lagligt även här i Sverige.

• Ylwa

Jag tycker att det borde vara lagligt! Som ni skriver, så är det väl väldigt fint när människor vill hjälpa varandra och är beredda att ge sin kropp och sitt liv i 9 månader för att göra det. Jag vill donera ägg, men eftersom mina graviditeter varit rätt jobbiga så kan jag nog bara tänka mig att vara surrogat åt någon som står mig väldigt nära. Har faktiskt redan funderat över det då det verkar vara svårt för bästa vännerna att få något att gro. Men det skulle vara för dom jag gör det, ingen annan för min del. Dock toppen att det finns de som mår bra och vill!

• Franka

Jag tycker surrogatmammor är ett alternativ men det kan innbära så mkt risker känns det som. Hur gör man om surrogatmamman ångrar sig efter förlossningen, då sitter hon med rätt till ert barn?

• RogerMandino

Från och med september detta året kommer en ny lagstiftning i Finland där det blir förbjudet med surrogatmammor...
    Skulle också behöva en så jag mailade en klinik i Finland, men fick tillbaka att dom inte kunde hjälpa oss på grund av den kommande lagstiftningen.

• S woman

Jag förstår inte varför det inte är lagligt!! Lika korkat som att äggdonation inte var lagligt förut. Självklart passar det inte alla individer men man borde kunna göra en utredning för att avgöra om man är lämpad...

• wellpapp

i england är det ju lagligt, så dit kan man ju åka... såg dokumentär om en kvinna som i princip levde på det och var konstant gravid, hon tjänade ju så hon kunde leva på enbart det och verkade inte ha några problem alls att lämna ifrån sig ungen efter förlossningen... förstår egentligen itne skillnade mellan detta och adoption?

där är det ju också en mamma som vill lämna ifrån sig ett barn och man betalar och får adoptera....

• stjärnan

hej vi är ett par som inte kan få barn. Hoppas de finns någon som vill hjälpa oss. vill använda mina ägg och min mans spermier.

• stjärnan

jag gör själva ivf I sverige, äggplocket utomlands sen insättningen där med. sen efter förlossningen så får  *mamman* sager av sig vårdnaden.

Svar på tråden Jag vill ställa upp som surrogatmamma!