• micorazón

Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden

Hihi nu öppnar jag en tråd där vi kan samla ALLA våra gooooda recept från Albanien/Kosovo. Kom igen nu tjejer! Fyll tråden!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-04 01:19:51:
    Länk till vår tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html
  • Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden
  • micorazón

Anaj: Pite e väl inte så jobbigt, kom igen nu! hehe. Besims mamma har bara 3 personer att laga mat till. sin man, en syster till besim och en bror. Två syskon bor inte hemma och Besim här i SVerige. Men nu har hon ju 4 och 5 med sig själv Så det är ganska lite

• shqiperi82

Byrek med spenat!!!
    Ta färdig filodeg... Annars tar det sååå lång tid...

800-1000 gram Fryst spenat, som man tinar i en kastull på spisen
    Blanda detta med 5 ägg
    lite olivolja
    fetaost så mkt man vill typ...
    ½ glas mjölk
    salt
    2 dl mjöl ungefär...

Ta en långpanna (eller vad heter det???) De man har i ugnen. 30*40 cm är det nog va???
    Olja den och lägg en filodeg i mitten så den täcker botten... Ta sen och lägg 4 filodeg hälften i pannan och hälften utanför (så du har att täcka över smeten med sen. Lägg sen en filodeg i mitten igen. Lägg sen på fyllningen och bred ut den jämnt... Lägg sen en filodeg över fyllningen (eller två, om ni gillar deg) och sen täcker du fyllningen med filodeg. fattar ni??? Ta lite olja mellan lagrena med deg, bara lite. Alltså den degen du la i botten täcker du fyllningen med.
    Hoppas ni fattar...
    Sedan in i ugnen, i nedre delen 225 grader i kanske 10 minuter. I alla fall tills det blir lite gyllenbrunt....

Servera gärna med lite turkisk yoghurt som finns i alla affärer... (kallas väl oxå matyoghurt!) och fetaost och en sallad.

Berätta gärna om ni provar det och hur det blev. Hoppas jag skrev allt rätt nu. Fråga gärna om ni undrar något...

• shqiperi82

Fasule

Stek lök och kött (exempelvis nötgrytbitar)
    Häll i tomatpure och stek lite till
    Häll allting tillsammans med vatten i en kastrull och lägg i vita bönor med och låt allt koka ca. 2-3 timmar
    Ta gärna lagerblad med och salt och pappar

Smaka av och salta och peppra

servera med bröd

• shqiperi82

Kött med lök

Skär kött och lök (löken som klyftor och köttet i lagom bitar)
    Bryn köttet med oljan i en kastrull eller tryckkokare (har ni det tjejer?)
    Lägg i löken med och lagerblad. Bryn allt detta tillsammans. Häll på vatten så det täcker köttet och löken.
    1 tsk salt ungefär
    1 tsk tomatpure eller lite mer förresten...
    Koka 30 minuter i tryckkokare. Längre tid i vanlig kastrull. Jag vet inte exakt hur länge...

servera med bröd

• shqiperi82

Petulla

2½-3 dl mjöl
    1 tsk torrjäst
    ca 2 dl vatten
    Blanda detta försiktigt

Jäs detta ca 30 minuter, till dubbel storlek

Fritera i olja, till de är gyllenbruna.
    Servera med honung som är uppvärmd. Häll honungen över (inte FÖR mycket) och om man vill kan man pudra lite kanel över...

Detta är sjukt gott alltså...

• shqiperi82

Revani me qumesht (mjölk) (en kaka från Syd Albanien)

1 liter mjölk
    1 hand (hehehe) socker
    5 dl olja (matolja)
    Värm upp detta tills det kokar

2 dl majsstärkelse
    1 liter mjöl
    Blanda med det andra

I en långpanna 225 grader i nedre delen Tills det får ganska mycket färg... Jag tyckte nästan den brändes men min svärmor sa att det SKA vara så...

1 liter socker
    1 liter vatten
    Koka 20 minuter eller tills det blir lite tjockare
    Häll detta över kakan när kakan svalnat

• shqiperi82

Kan ni receptet till Baklava eller vill ni ha det med??? Finns väl många olika recept i för sig...

• PetraD

shqiperi82
    Kul med alla recept du skrev. för min del får du gärna skriva baklava oxå ;)

Fasule brukar vi göra oxå. Men heter "här" Pasul och görs inte riktigt likadant, men i princip...

• Biba

Micorazon: Pite är den rätten som jag lagade till dig och Besim bland de första gångerna ni var hos mig, det är ganska jobbigt!!!!!!

Annah: Posta gärna recept på baklava!!

• Jeta

skriv recept på bakllav GUD VAD DUKTIGA ni är!!! grymt imponerad hahah

• shqiperi82

Baklava

500 gram valnötter hackade som man blandar med
    1½ flas socker
    mariekex (kanske 15 stycken)
    Lite vaniljsocker (2 tsk)

Lägg olja i en form, 3 filodeg (jag köper färdigt)
    Seda varvar man deg, smör/olja (300 gram smör) och valnöttermixen. Så många omgångar man vill. Kanske 30?! Beror på hur hög amn vill ha den. Överst 3 omgångar deg/smör-olja

Skär i romber (eller vad det heter) eller trinaglar eller hur man vill.

200 grader i ca. 40 minuter (kommer inte exakt ihåg tiden...)
    i nedre delen/mitten...

Sedan
    12 dl vatten
    10 dl vatten
    nejlikor och kanel
    koka svagt i ca. 30-40 minuter.
    Häll över kakan

Sååå gott, eller hur!!!

• micorazón

Här kommer ett lite annorlunda recept på Bakllava. Vet inte om det finns Mariekex i kosovo? hehe Såhär gör i alla fall alltid Dantes farmor när hon gör de arabiska/turkiska baklawan. 

Bakllava/Baklawa

Ingredienser:

1/2 kg filodeg (färdig eller gör själv)
    200 g pressade valnötter
    3 koppar socker
    2 koppar vatten
    1 tsk kanel

Gör såhär:

Lägg ett lager med filodeg och sprid pressade valnötter på det, strö över lite kanel.Lägg sedan på ett lager till med filodeg. Gör så många lager du vill. Skär Baklawan i fyrkanter eller diamantform. Häll över lite flytande smör och baka den i en varm ugn.

Lämna den att svalna. Förbered sirapen med vattnet och sockret. Låt blandningen koka i 5 minuter, rör hela tiden. Innan du tar bort sirapen från plattan tillsätt saften av en halv citron. Before removing the syrup from the heat, add the juice of half a lemon. Sprid sedan sirapen över baklawan och låt stå. 

• shqiperi82

Här hände det inte mkt... Ngn som provat ngt av mina recept?

• Adrian Aurora

Vilken härlig tråd den måste jag lägga till mina favoriter. Synd bara att det inte fanns mera recept. Skulle också vilja ha massor med recept o gärna en kokbok o bakbok. Får annars ta och leta en sådan nästa gång vi åker ner till albanien. Men det är ju ett år dit. Vill ju ha den NU!!!!!

Ha det så bra!

• suzana rb
    Paul

Hej här kommer ett recept på Pasul dalla gör vi på olika sätt så här gör jag..

tvätta o koka vita torkade bönor i tio min häll av vatten o tillsätt nytt vatten till bönorna..bryn nötgrytbitar o rödlök krydda med parika pulver svartpeppar vegeta häll över i kastrullen..låt koka minst två timmar bryn sedan lite olja paprika pulver samt 1 mts mjöl i en panna häll i gryan..låt koka ca 30 min till..gott o enkelt men tar tid att tillaga.. 
Svar på tråden Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden