• Marie2473

Narkos eller lokalbedövning?

´Ska ta bort cellförändringar och har nu fått valet att välja mellan lokalbedövning eller narkos eftersom jag är riktigt rädd.
    Undrar nu om någon gjort båda och vad ni isf kan rekonmendera.
    Jag ÄR rädd för att vara vaken genom det hela, men har samtidigt heller aldrig upplevt narkos, även om jag vet att det inte är riskfritt. Vore tacksam för råd!

• Svar på tråden Narkos eller lokalbedövning?
  • karinagumman

ingen egen erfarenhet men jag jobbar på sjukhus...

narkos är ju alltid en risk och man får lugnande innan en behandling i lokalbedövning...
    en del somnar andra är bara väldigt avslappnade...

hoppas det går bra för dig

läs gärna min blogg...
  • millan83

Jag har tagit bort cellförändringar med lokalbedövningar, dock cellförändringar pga en leverfläck.
    Jag är jätte rädd för att bli sövd, har aldrig blivit det och vill helst inte bli det heller, tycker det verkar jätte otäckt =/

• englabella

Har gjort båda. rekomenderar starkt narkos! även om man är livrädd för det (som jag). Lokalbedövningen och den proceruren har lämnat rejäla psykiska ärr som änn idag 7 år senare inte är borta. Men detta är min upplevelse. Fast jag ångrar alltså än idag att jag inte valde narkos första gången då jag jag var så rädd innan.

• hus busen

Jag hade nog valt narkos...

Jag har blivit sövd 2ggr och hade inge problem att vakna upp och jag kännde mig ganska pigg efteråt..

Vissa har svårt/jobbigt för att vakna upp och var trötta efter narkos men det vet man ju inte förens man har testat.

Läkaren sa att jag var oförskämt pigg och lättväckt och skyllde detta på att jag är rökare.

Jag vet inte riktigt hur det funkar när dom tar bort cellförändring men det verkar inte vara en trevlig upplevelse så det är lika bra att välja det säkra före det osäkra... få traumatiska minnen.... så sova en stund är nog inte helt fel.

• Blåbär10

Jag jobbar som narkossköterska och har själv blivit opererad för cellförändringar. Jag gjorde det i narkos. Har även gjort ingrepp i lokalbedövning i underlivet och det gör ONT. Lokalbedövning är generellt sett bra men inget jag rekommenderar vid cellförändringar. Visst, narkos är inte riskfritt, men är man frisk så är riskerna små. Sen är man aldrig så övervakad som man är när man ska opereras. Cellförändringar är ett kort ingrepp och man är sövd 5-10 minuter. Hoppas det går bra med dig.

• LaFontaine

Lokalbedövning i underlivet gör jätteont! Jag har blivit sövd (lätt narkos) i andra sammanhang och har aldrig mått dåligt av det. Visst innebär narkos en liten risk, men som någon annan skrev så är man ju övervakad hela tiden.

Jag läste dessutom någon studie som visade att smärtor efter operation generellt sätt är mindre om man sövts än om man bara blivit lokalbedövad.

• petrina

jag rekomenderar narkos, de har risker med sig men de positiva e att du inte e med. du somnar och vaknar sen e det klart.

lokalbedovning so e du medveten om vad som hender.

ska nog seja att jag inte opererats for cellforendring.

• Lily Lily

Har opererat cellförändringar med lokalbedövning. Gjorde inte det minsta ont. Det enda som kändes var när adrenalinet i bedövningen började värka. Fick ett ordentligt adrenalinpåslag, vilket resulterade i att benen låga och skakade rejält, vilket är lite jobbigt när man ligger i en gynstol. Men det satt bara i ca 1 min.
    När de satte lokalbedövningen i livmodertappen så kände jag endast ett litet stick. Har fått lokalbedövning tidigare hos tadläkaren samt i armen för uttagning av pstav och det kändes betydligt mer.
    Den totala tiden jag var på sjukhuset var ca 30 min.

Svar på tråden Narkos eller lokalbedövning?