• izabel

snart bonusmamma....

.... jag sitter och läser era inlägg. försöker få mig en bild av hur det är. har träffat en man i 6 månader som håller på att separera. han har en son på 2 år. jag har inga barn och har inte levt riktigt familjeliv i mina tidigare relationer. jag är glad att han har barn för hans skull och för sonens. det är dock väldigt jobbigt att han har barn med en annan kvinna. blir påmind om deras gemensamma kärlek och de livslånga banden.... förhoppningsvis kommer vi att kunna vara tillsammans till hösten nån gång. jag försöker vara realistisk, inser att det vare sig kommer att bli enkelt eller någon dans på rosor. DESSUTOM har vi ju redan inlett vårt förhållande innan det är helt slut med exet (bonusmamman). jag är lite rädd o orolig för hur det kommer att bli. hur hon kommer att reagera då jag ska komma in i bilden.

inläggen jag läser här handlar mest om vuxna människor med sårade känslor som man inte kan ge uttryck för p.g.a. barnen som sitter emellan. jag tror inte att de flesta biomammor eller styvmammor är häxor (med få undantag) mest handlar det väl om sårade känslor och känsla av att inte räcka till.
    jag känner mig som en skurk för att jag är med honom fastän dom ej separerat ännu. hon vet inte om oss. jag vet inte hur jag ska komma ifrån det. jag inser att det kommer att krävas en hel massa kärlek o ansvar från min sida gentemot hans son men att jag verkligen inte kan förvänta mig något tillbaka..... :-/ jag måste acceptera det och acceptera att ta skit o bli kallad hora av biomamman. det är liksom det jag förväntar mig. och det känns inge kul. tror ni det är nån skillnad att pojken är så pass liten och inte hunnit bli en obstinat tonåring ännu?? jag förstår och vill ju att pojken ska komma i första rummet. ytterlgare en sak som oroar / komplicerar är ju att efter deras separation så måste dom ju hitta en relation till varandra som fungerar. jag kommer ju självklart att uppmuntra det, men vet inte hur jag ska palla det. är det nån fler som gått igenom samma sak. dåligt samvete blandat med förväntan och förälskelse. jag försöker förbereda mig genom att läsa era inlägg men det resulterar bara i att jag oroar mig ännu mera... lite uppmuntran någon??

• Svar på tråden snart bonusmamma....
  • Sussannek

Bara lite possitiva ord från en bonusmamma...
    jag är bonus till Eric 12 och Alex 10.
    I början bodde de hos sin mamma men sedan 5 år bor de heltid med oss (Jag och sambon har varit ihop i 8år).
    jag ska inte ljuga och säga att allt är en dans på rosor, för det är det inte.
    Men precis som du så har jag kommit in i barnens liv när de varit små och de har vant sig vid att jag finns i deras liv.
    jag är den i förhållandet som sätter gränser (speciellt när barnen inte bodde hos oss, så var min smabo väldigt slapp på regler) men vi fick sätta oss och diskutera hur vi ser på uppfostran och hur vi vill att livet hos OSS ska vara.
    det är ju så att man inte kan låta det vara för att det är hans barn, för när ni får gemensamma barn så vill du ha med dina värderingar och å funkar det inte med att ha olika regler för olika barn...samma ska vara samma från början...
    Du kommer nog få höra både det ena och det andra från mamman och det får du nog tåla en del då du påbörjat ett förhållande innan han brytit med henne. Därimot får man hoppas att det inte varar och att pappan och mamman kan få en bra relation för barnets skull.
    Mina grabbar är ju nu tonåringar eller på väg att bli, och jag väntar spänt på komentaren att jag inte kan bestämma då jag inte är deras mor, men jag och sambon har varit överens från början, säger jag något så gäller det, skulle därimot min sambo inte hålla med så får vi diskutera det och komma fram till en kompromiss...men barnen ska inte få köra över mig....

Lycka till

• izabel

Tack så mycket! Behöver verkligen få lite stöd och råd. Jag tror att jag är så pass klok att jag inser det mesta, men sen tvivlar man ändå. Det är bara så himla skrämmande och helt underbart också. Jag längtar verkligen till att få vara tillsammans med han o hans son men jag vill ta det så försiktigt så försiktigt. Det som faktiskt skrämmer mig mest relationen till exet. hur har du hanterat den? jag kan känna mig så svartsjuk för vad dom haft gemensamt, och att dom alltid kommer att ha nåt som är viktigast i världen gemensamt. vad ger man sig in på? varför utsätter man sig för det? önskar att allt kommer att gå bra men jag ororar mig..... tack iaf för ditt stöd! kram

• Dazzle

Hej.

Tråkigt du sätter en ledsen mun när du ska få en sådan välsignelse. Om föräldrar nu måste skiljas tror jag det är bäst om de gör det innan de minns hur det var att ha föräldrarna ihop, jag tycker (helt ovetenskapligt) att det tycks bli minst problem då.

De har ju inga livslånga band som du skriver, för de har ju brytit sina band. Sedan kan jag förstå hur du nog menar eftersom de har ett barn som binder dem vid varandra. Och det kommer nog skapa slitningar, problem m.m. du ska dock inte acceptera saker som du inte skulle acceptera annars. Det är din och din killes skyldighet att inte acceptera att du kallas hora. Sedan kan de ju va så att hon är arg å ledsen nu att det går över. Man får försöka skilja på vad som är vad tror jag.

Barnet som är två år kommer gilla dig, inga problem. Barn i den åldern gör det, å sedan har ju du förhoppningsvis "alltid funnits där så länge han kan minnas" så då är det inget konstigt även om du säkert då å då kommer få någon fråga lr kanske en kommentar. Det hela handlar dock mer om dem! Går de i terapi? De borde göra det, försöka enas, och komma över varandra för att se till barnets bästa.

Jag har ett filmtips till dig, se den med din kille å ge den sedan till hans ex. "Alla älskar Alice" med mikael persbrandt! Den är skrämmande om skillsmässa och reaktioner.

Lycka till

Svar på tråden snart bonusmamma....