• MiIou

    Köra bil långt med barn på 6 månader??

    Jag undrar om någon har erfarenhet att köra bil långt med en sexmånaders? Jag pratar alltså om att korsa landet Tåg eller flyg hade självklart varit det bästa men rent ekonomiskt går det inte ihop. OM vi kör, ska man välja att åka på dagen eller natten? Har någon några bra tips eller någon som bara kan berätta hur det funkade er? Det skiljer tusenlappar i färdsätt det är därför vi måste överväga att ta bilen, även fast jag helst inte vill.

  • Svar på tråden Köra bil långt med barn på 6 månader??
  • Jennie Brunflo

    Vi åkte 60 mil till farmor och farfar när Sigrid var ganska precis 6 månader. Vi hade bil utan AC då.
    Det var dagtid och strålande sol och allmänt varm sommardag.

    Det gick utmärkt!

    Vi hängde upp filtar så hon satt i skugga utan att för den skull bli inkapslad och få bastuliknande förhållande.
    Vi stannade ofta och då alltid i skugga.

    Och vi hade TID! Vi lät det ta en hel dag och det gick så bra så.

  • Hannah76

    För oss har det gått bra att åka långt i bil med små barn. Vi har stannat då o då, för att fixa mat, andas lite, sträcka på rygg o ben osv. Vi hade med lite leksaker.

  • Bestla

    Jag nojjar också över det där. Jag kommer från Jämtland, min kille är från Öland och själva bor vi i Göteborg. Känns som ett jätteproblem med de kommande resorna.

    Jennie:  när ni åkte, satt bebisen i babyskyddet då eller? Hur ofta var ni tvungna att stanna? Jag har för övrigt far min boende strax utanför Brunflo, bara nån kilometer... så jag är uppvuxen där jag med :)

  • Moosen81

    Vi körde bil till Uppsala från Boden över jul då den var sist. Våran son är född maj -06 så han var då alltså 7 mån. vi valde att köra på natten dels för att det är minst trafik då och dels för att då ska han ändå sova. då slipper man ha honom på fel sida om dygnet. han sov hela vägen i stort sett. vaknade då vi bara hade en timme kvar att köra, både dit och hem... det gick super fint. han sov så gott i sin stol lycka till

  • MiIou

    Tack för svaren, de har lugnat mig lite!
    Vi funderar också på att köra på natten, Isak har precis börjat sova hela nätter, men det jag är rädd för är att nu när han äntligen börjat sova bra så sabbar vi det eller så. Jag vet inte,kanske en konstig tanke men fan man är ju mån om dom där bra nätterna när man väl fått till dom

    Moosen: Vi ska köra från Boden till stockholm

  • Marie1978

    Vi har kört långt med vår son ända sedan han var två månader. Vi kör alltid tidigt på morgonen, efter frukost och bajs Han brukar då somna efter någon halvtimme och sedan kör vi tills han vaknar. Då stannar vi och äter lunch ca 1 timme. Därefter somnar han efter kanske en timme och sedan kör vi tills han vaknar igen. Då har det gått nästan 5 timmar och är vi nästan framme så stannar vi inte mer eller så stannar vi en gång till innan vi når resans mål.

    Givetvis har han suttit i babyskyddet hela tiden!

    Lycka till!

  • fiafiafia

    Vi körde 40 mil med vår tjej första gången när hon var tre veckor. Vi stannade ganska ofta. Anledningen till att vi gjorde det är för att jag bor så långt ifrån min familj. Och den resan har vi gjort massor av gånger, vår dotter är nu 16 månader.

    Vi brukar passa på att åka när hon ska ha sin förmiddagsvila och sen ha massor av leksaker i bilen, samt att man stannar med jämna mellanrum. Det brukar gå jättebra!

    Lycka till!!

  • Isalel

    har gjort 3 st tur å returresor a 40 mil, har tagit tid, men gått förvånansvärt bra!
    Har låtit honom sitta tills han blir otålig, då stannat, bytit blöja, busat lite å sen åkt vidare...välling har han fått i bilen!

    Sov mer än vanligt i bilen, skönt :)

    Kommer säkert gå hur bra som helst...men räkna med att det kan ta upp till 2 timmar mer än "vanligt"!

  • Taffer

    Vi åkte från Arlöv (skåne) till Götteborg (vet int ehur långt det är emellan ) när sonen var 3 veckor. Gick hur bra som helst. Bodre vara lättare med en 6 månaders då. Tar nog lite längre tid bara.

  • Elli47

    Vi körde ca 120 mil t.o.r när vår yngste var 9 månader, gick bra. Vi fick ta en del rejäla pauser men däremellan sov han mest. Vi försökte köra nattetid.

  • tokkie

    körde till holland med vår dotter, som var 3 månader då. det gick hur bra som helst. stanna då och då. bebisarna säger ofta till när de tycker att det är jobbigt. lycka till ochn ha en trevlig resa...

  • Fru Anders

    Vi kör ofta mellan Göteborg och Stockholm, kör tidigt vi brukar starta tidigt på morgonkvisten, köra så länge det går

    Det enda som gäller är långa pauser så slipper man gråt och så är man rädd om bebisen...

  • Aliona

    En kompis till mig kör från södra Sverige till Grekland med jämna mellanrum, inklusive när barnet var 6 månader. Gick bra då och de efterföljande tillfällena också. 

    Jag själv körde 40 mil med 7-månaders och tyckte att det var på gränsen. Visst gick det men var inget jag var förtjust i. 

Svar på tråden Köra bil långt med barn på 6 månader??