• Malia75

    Dåliga UL-bilder

    Fler som fått dåliga UL-bilder från rutin-UL? Jag tycker knappt det syns något på bilderna (bilderna ligger i mitt galleri), och jag fattar inte varför inte BM tog bilderna vid andra tillfällen, mesta tiden såg man ju armar, ben och huvud. På bilderna vi fick är det mest suddigt.

    Fick dem gratis för att de var så dåliga men hade mycket hellre betalat för bra bilder, känns så trist att inte ha UL-bilder från första barnet som vi längtat så efter.

  • Svar på tråden Dåliga UL-bilder
  • zazla
    0Love0 skrev 2007-06-26 13:34:05 följande:
    Om mitt barn hadevarit missbildat eller dött hade jag inte velat ha dte på film.
    Okej du tänker så. Ja men det kan jag väl förstå på nått sätt. Fast jag försöker att tänka positivt och det var ju tur det för nu är jag glad att jag har filmen
  • Malia75
    Yggdrasil skrev 2007-06-26 13:20:19 följande:
    Det som är en BESVIKELSE är om det inte finns ett barn, om barnet är svårt skadat eller något annat riktigt tragiskt! Det är något att vara ledsen för.Deppa inte för att UL-bilden inte blev tydlig - det viktiga är ju att BM inte hittade några fel!
    Självklart är det så! Jag har aldrig påstått något annat heller. Men jag har väl rätt att vara besviken för bilderna om jag vill? Det betyder väl inte automatiskt att jag inte vet vad undersökningen egentligen går ut på? Jag skulle aldrig ringa och klaga, det fattar jag också att det är helt fel, men nog kan man väl få vara besviken?

    Klart att jag inte bryr mig om bilderna när jag väl får min bebis, men just nu tycker jag det är trist, det känns overkligt att det är en bebis därinne, att titta på bilderna hjälper ju inte.
  • Malia75
    Dizzi skrev 2007-06-26 13:21:57 följande:
    Var inne och kikade i ditt galleri, och det var verkligen dåliga bilder! (bebisen är säkert jättesöt ändå, får man tro!) Att de inte fattar att bilderna är jättevärdefulla för föräldrarna! Visst, det är i första hand en medicinsk undersökning, men som förälder går man ju dit lika mycket för att få ett fint minne att ta med sig hem...
    Tack, det var gulligt sagt. Såklart kommer bebisen att bli världens sötaste ändå.
  • Malia75
    mmonika77 skrev 2007-06-26 13:28:41 följande:
    Tycker att det syntes ganska bra faktiskt. Ansiktet framifrån och den andra bilden var ansiktet neråt åt höger...
    Du pratar inte om mina bilder nu va?
  • troll69

    Finns ju privata "fotografer" om någon tycker bilderna är viktiga............
    ett privat UL kostar ju inte många 100-lappar heller.......

  • Malia75
    troll69 skrev 2007-06-26 17:40:54 följande:
    Finns ju privata "fotografer" om någon tycker bilderna är viktiga............ett privat UL kostar ju inte många 100-lappar heller.......
    Problemet är att jag inte får någon tid hos de privata. Har ringt alla som finns i stan.
  • mmonika77

    Malia 75-> Jo jag tyckte bilderna var ganska bra. Kanske är det så att du inte fått dem förklarade för dig ordentligt.

  • Hallontårta

    Jag ser då ingenting på hennes bilder. Jag har bilder från v. 12 och 14 hemma, där ser man en bebis med öron, näsa, armar med små fingrar osv. mkt tydligt. Har en bild här från vecka 9+0, till och med den är tydligare.


    mmonika77 skrev 2007-06-26 18:54:45 följande:
    Malia 75-> Jo jag tyckte bilderna var ganska bra. Kanske är det så att du inte fått dem förklarade för dig ordentligt.
  • Malia75
    mmonika77 skrev 2007-06-26 18:54:45 följande:
    Malia 75-> Jo jag tyckte bilderna var ganska bra. Kanske är det så att du inte fått dem förklarade för dig ordentligt.
    Haha! Det bevisar hur dåliga bilderna är! Det du säger är ett ansikte är en fot!
  • Malia75
    Hallontårta skrev 2007-06-26 18:58:44 följande:
    Jag ser då ingenting på hennes bilder. Jag har bilder från v. 12 och 14 hemma, där ser man en bebis med öron, näsa, armar med små fingrar osv. mkt tydligt. Har en bild här från vecka 9+0, till och med den är tydligare.
    Japp, dina bilder är definitivt lättare att tyda än mina.
  • Malia75
    Hallontårta skrev 2007-06-26 18:47:38 följande:
    Malia: Tyvärr är det nog svårt nu runt semestern. Kolla i grannstäderna?
    Äh, jag struntar i det. Jag vet att mitt barn mår bra, synd att inte kunna visa släkt och vänner men det är ju inte det viktigaste. Hoppas på lite fina bilder på tillväxt-UL istället så man åtminstone har något minne från graviditeten.
  • ÄngelBängel

    Malia: Hoppas inte på tillväxtultraljudet. Då är barnet så stort att det bara syns en kroppsdel i taget! Vi har kort från ultraljudet för att se om moderkakan följt med upp, då fick vi en ansiktsbild men korten från tillväxtultraljudet såg vi INGENTING på, BM skrev inte ens ut något och det var inget som jag hade velat ha heller.

  • Malia75
    ÄngelBängel skrev 2007-06-27 09:33:33 följande:
    Malia: Hoppas inte på tillväxtultraljudet. Då är barnet så stort att det bara syns en kroppsdel i taget! Vi har kort från ultraljudet för att se om moderkakan följt med upp, då fick vi en ansiktsbild men korten från tillväxtultraljudet såg vi INGENTING på, BM skrev inte ens ut något och det var inget som jag hade velat ha heller.
    Ame va tusan....hur ska man bära sig åt för att få ett ultraljud nu då. Det är väl extra svårt för det är semestertider antar jag. Samtidigt som det känns löjligt att göra ett extra UL för bilderna+könet så är det ju jättemånga som gör köns-ul och det tycker jag är helt ok.
    Fick svar från en privat klinik här och de sa att könsultraljud fins inte in Sverige över huvud taget...haha, snacka om dålig koll.
  • miss marion

    Fast du VET ju att det är en bebbe på bilderna - även om jag kan hålla med om att det inte var så lätt att se. Och det viktigaste är ju att det är ett litet liv därinne, och att det verkade friskt. Min bebbe såg ut som dödskallemumien i Tintin och de sju kristallkulorna på ul-bilderna - inte så jättesöt direkt. Ärligt talat så tittar man bara på bilderna första veckorna efter ul, nu bär det börjar dra ihop sig är man mer inställd på den riktiga varan.

  • Malia75

    miss marion skrev 2007-06-27 12:42:25 följande:


    Min bebbe såg ut som dödskallemumien i Tintin och de sju kristallkulorna på ul-bilderna - inte så jättesöt direkt.
    Hahaha! Jag har inte jämfört min med något, men det där var ju en jämförelse som hette duga!
  • CQQkieë

    Jag kom precis hem från RUL och är jätte besviken på hela grejen. Självklart glad för att av det dom sa, så såg allt bra ut. 

    Men hon som skulle kunna något va jätte kort och nästan otrevlig och hade en annan på upplärning som gjorde själva ultraljudet, tur i oturen för hon va iallfall lite trevligare och mänsklig, men tog jättelång tid på att mäta och få till alla vinklar, och helt plötsligt sa bara den andra läkaren att nu har dom dragit över på tiden, så nu måste hon avsluta.
    Hon tog en bild som inte man ser något alls på och så fort jag kommit upp på benen körde dom ut oss, trodde ju jag skulle få ställa lite frågor och få veta mer vilken vecka dom beräknar mig att ligga i osv... 

    Jag tänker boka in privat ul och hoppas att jag blir bättre omhändertaganden då, känndes verkligen inte kul när man sett framemot detta i 4 månaden och det också var först gången jag var på sjukhuset som jag ska föda på, tror fan jag byter sjukhus efter det där bemötandet 

Svar på tråden Dåliga UL-bilder