• Kurreburre

Män som har svårt för att lämna spermaprov?!

Är det någon vars man har haft svårt för och tyckt att det har varit jobbigt att lämna spermaprov? Så jobbigt o svårt att de nästintill har vägrat?! Hur har ni i så fall gått tillväga? Har ni fått någon slags hjälp?

När ska det bli VÅR tur?!
  • Svar på tråden Män som har svårt för att lämna spermaprov?!
  • Thalis

Säg att om han inte han göra det på egenhand så måste de ta ut spermaprov med nål! Tror att spärren kommer att släppa då,det sa jag till maken den gången han hade det lite svårt.
    P.s Jag är inte elak av mig,men jag skulle precis äggplockas och hade fått lite lugnande D.s

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • milli01

Usch det låter som det är riktigt jobbigt för killen. Men han (och hon) bör nog ta sig en funderare för om utredningen visar att det är insemination eller IVF som gäller lär det ju bli fler prov han måste lämna. Och det skulle ju inte vara kul om tjejen går igenom nedreglering och hela baletten och att han sen inte kan prestera vid rätt tidpunkt. För i vart fall vid IVF (vilket ni säkert vet) så är det ju både bestämd dag och tid som gäller.

Stackars detta par! Lycka till till dem!

• Sjöjungfrun

Tror det bästa är att inte prata för mycket om det för det skapar bara extra ångest hos mannen.
    När min man har lämnat prov har han gjort det själv hemma och sedan kört och lämnat det på sjukhuset på väg till jobbet. Han vill inte ha hjälp för då känner han sig mer stressad.
    Om utredningen leder till IVF måste nog mannen kunna prestera, min man lämnade på kliniken precis innan de plockade äggen på mig. Vet inte om man kan få "dispans" och ta med sig hemmifrån om mannen inte kan leverera på plats.

Min man och jag har pratat om det i efterhand (är gravida nu) och han tycker det är skönt att jag inte alls har pratat om hans prov för de känner han sig mer avslappnad när han ska prestera dem.

• Kurreburre

Tack för alla råd och tips! Som sagt vi har gjort ett antal IVF/ICSI försök så vi e rutinerade. Därför tänkte jag att vi kanske kunde hjälpa o stötta våra vänner eftersom vi har stor erfarenhe av det här. Fast min man har aldrig haft några problem med den här biten. Första gången tyckte jag lite synd om min man som skulle prestera på beställning, men efter fortsatt utredning och senare sprutor och ÄP så e ju hans del a peace of cake i jämförelse.
    Vi får hoppas att han ändrar sig o gör ett försök, det vore ju så tråkigt om de inte kom vidare pga det här.

När ska det bli VÅR tur?!
  • Bliglin

Har hört här på FL att det finns en slags "utlösningsspruta" som män kan få som ger utlösning, men om det är sant vet jag inte!?

Annars kan jag inte se någon annan lösning än att han måste tvinga sig själv att försöka
    Kanske misslyckas och riskera att få ännu sämre självförtroende på "området"... men det verkar ju knäppt om han inte ens är beredd att försöka...

• Fam

Och det finns ingen risk att mannens "oförmåga" beror på att han inte känner sig redo att göra IVF? Du skriver att dina kompisar inte kommer vidare i utredningen pga killens problem - kan det vara precis det han vill? Kanske själv helt omedveten om sina blockeringar??????

Jag tror inte det finns en enda man på jorden som inte vet hur man runkar, och tror faktiskt inte på en man som säger att han "glömt hur man gör".

• Snart vår tur

Min kille ska lämna prov den 22 aug och det är inget han vill prata om. Han tycker det känns jättejobbigt. Han gör det hemma och har en timme på sig att lämna det på vårt sjukhus. Han vill absolut inte att jag hjälper till. Tror oxå att det är svårt för killarna, de är nog rädda att deras simmare inte är okey. Det måste nog vara det mest knäckande för deras 'manlighet'?! Vi har gett oss f*n på att det ska bli lyckas innan den 22 aug så han slipper!!

• Dahlia
    Henrik31 skrev 2007-06-25 14:51:09 följande:
    Kan de inte ha samlag och dra ut den? Nuförtiden så är det väl knappast så att mannen får gå in på toaletten för att runka, utan det sker i lugn och ro hemma.
    Nej samlag får man absolut inte ha när man ska lämna spermaprov... Inte heller med kondom eller oralsex.
    Det ska bara ske med "handen" eftersom det annars kan komma med saliv, sekret eller spermiedödande medel som ger ett missvisande prov.

De gånger min sambo fått lämna vid prover, inseminationer och när vi gjort ivf har det skett på sjukhus toaletten. Han tycker att det e jobbigt man han vet att han måste om han nån gång vill att vi ska bli föräldrar.
  • Vädur 78

Min kille lämnade spermaprov i tisdags. Det gick jätte bra. Var rädd för att det inte skulle göra det... Jag gjorde oxå så att jag inte försökte prata om det så mycket innan och babblade om en massa annat innan så han skulle få annat att tänka på....
    Det skulle ta 2 veckor att få svar.... Men svaret finns ju, men tror inte de lämnar ut det om man ringer och frågar?? Någon som vet?

• Dahlia

Ja svar på provet finns!
    Spermaprovet analyseras ganska direkt efter att det lämnas in så efter bara ett par timmar finns ett svar.

På våran klin har vi tur att man får svar morgonen efter efersom de alltid vill ha in provet på em.
    Men tyvärr verkar de vara ganska få kliniker som har det så. De flesta får ju vänta väldigt länge på svar.
    Fattar inte varför egentligen!!!

• Vädur 78

Vi fick svar igår på sperma provet och det var normalt!!!!!
    Det tog bara 5 dagar att få svar och då har det ändå varit helg emellan. Sjukvården imponerar för en gångs skull....

• Fredag

Hur lång tid tog det från spermaprov hos andrologien till ni fick svar?

• Donnerwetter

Buffar tråden (eller hur man nu säger) för att bjuda på dagens händelse.

Skulle kort sagt lämna spermaprov för att eventuellt bli spermadonator i framtiden. Kom upp till ?herrummet? som det kallas. Vet inte hur det är på landstinget men på den privata kliniken jag hade tänkt mig att donera på hade de en packe slitna porrisar i en byrålåda. Jag bredde ut skyddspapiret på soffan och tog upp en av dem med skoskydden på händerna som handskar (fråga mig inte) kanske mest för att den nyaste tidningen var från 2012. Inga ihopklibbade sidor (de före mig verkade ha siktat bra) men när jag satt där sköljde två saker över mig. Dels känslan man hade när man hittat skogsporr i skogen som 11-åring och dels varför jag satt där med två blå tossor på händerna och läste världens förmodligen mest använda P-tidning.. Jag började gapskratta och då var allt kört.. frågade om det fick att lämna in ett prov som man producerat hemma (bor 5 min från kliniken) men det verkar man inte få göra. Mystiskt egentligen för jag hade ju lika gärna kunnat ta med mig någon polares sperma upp till rummet och dekantera över den i min behållare.. Nåja, kanske försöker jag igen..

Kram på er :)

Svar på tråden Män som har svårt för att lämna spermaprov?!