• Googels

Vad ger ni istället för välling?

Det verkar inte vara så vanligt med välling i länder utanför Sverige, så vad ger ni era små istället? Gröt, ersättning, nåt annat eller inget alls?

• Svar på tråden Vad ger ni istället för välling?
  • jsmfb

Jag tycker själv om välling, drack mycket när jag var gravid, men som andra har sagt känns det tokigt att börja med något som är svårt att få tag på lokalt. Nu har jag bara precis börjat med pyttelite gröt och då köpte jag majsgröt med mig från Sverige. Här på Irland finns en massa olika sorter och så är det ju vanligast att man ger ersättning här. Vi blir varnade att man inte skall blanda grötpulver i ersättningen men det borde väl bli ungefär som välling? Än så länge ammar jag på heltid.

• JennieL

Jag bor i Sverige och ger inte välling! Är det onormalt/konstigt?
    Jag ammade i 10 mån och ger nu gröt, mat osv... Ser inget behov av välling!

• Mealla

Jag tycker att det rader lite vallinghysteri i Sverige, i overiga varlden ger man inte valling och alla de barnen vaxer upp lika pigga & krya som barn i Sverige. Visst valling kan vara bra, men absolut ingenting nodvandigt.

Jag ger min lilla son som ar 14 man vanlig organic (kravmarkt heter det val i Sverige) mjolk, som i USA ar D-vitamin berikad. Det funkar jattebra. I ovrigt ater han vanlig mat.

• jsmfb

Det är väl lite av mysfaktor kanske, plus att man ofta gör som alla andra.

• Googels

Tack för alla svar!

Här i Skottland har jag inte sett till välling, så vi kommer nog att köra med gröt när det blir så dags.

jsmfb skrev 2007-07-11 11:04:04 följande:
    Vi blir varnade att man inte skall blanda grötpulver i ersättningen men det borde väl bli ungefär som välling? Än så länge ammar jag på heltid.
    Vet du varför man inte skulle blanda grötpulvret med ersättningen? Jag hade nog tänkt att ge ersättning till gröten för det kommer aldrig speciellt mycket när jag pumpar, men det räknas kanske annorlunda om man get ersättningen till gröten istället för att använda den gör att göra gröten?
  • Moniquilla

Vi bor i Tyskland och jag har köpt med mig välling varje gang vi är i Sverige resp. att besök har fatt ta med sig. Erik älskar vällingen och det är ju sa lätt att göra och ha med sig. Varken i Tyskland eller i Spanien (där vi ofta är) finns det nagot sa lättlagat och mättande.

• jsmfb

Googels jag trodde jag hade svarat igår... det där med att inte blanda grötpulver gäller flaskor, alltså att inte göra ersättningen tjockare. Förr var det ju vanligt på Irland och säkert även i Skottland att lägga i en skorpa (typ Farleys rusks) i flaskan för att det skulle bli mer mättande, kanske barnen satte i halsen eller något vad vet jag.

Jag måste nog kika på hyllorna vad det finns för gröt som är bra här för jag vill inte bli beroende av att få välling eller grötpulver från Sverige resten av året!

• Karpet

Jag bor i Belgien och köper välling på svenska affären här eller när jag är i Sverige. Min dotter dricker 1-2 flaskor per dygn så det går inte åt så mycket utan ett paket räcker väl i 2 veckor ca. Hon håller sig mätt mycket längre på välling än vad hon gör på ersättning, mat eller gröt så därför får hon det innan hon går och lägger sig och ibland om hon vaknar under natten.

• Googels
    jsmfb skrev 2007-07-12 16:13:01 följande:
    Googels jag trodde jag hade svarat igår... det där med att inte blanda grötpulver gäller flaskor, alltså att inte göra ersättningen tjockare. Förr var det ju vanligt på Irland och säkert även i Skottland att lägga i en skorpa (typ Farleys rusks) i flaskan för att det skulle bli mer mättande, kanske barnen satte i halsen eller något vad vet jag.
    Aha, jo det låter ju inte så smart att blanda grötpulver i flaskan, tycker det skulle bli för tjockt för att kunna dricka från flaskan men nåt sätt måste de väl ha gjort det på eftersom de varnar för det.
  • Cybele

Har varit beroende av Hipp ekologiska havregröt från Sverige, den finns inte här (man kan köpa "creamy porridge, men den innehåller socker).

Det verkar som att välling ingår i den svenska föreställningen av den idealiska barndomen. När jag bestämde att vi inte skall köra med välling (vill hellre försöka variera kosten så att det inte blir samma sak varje dag) kändes det som om jag stal något från min dotter ...

å andra sidan ammar jag fortfarande så ...

Apropå gröt - istället för att göra gröt på vatten, blandar jag i ersättningspulver i vattnet. Jag har också testat att göra gröt på polenta och mannagryn, men det finns ju så mycket mer man kan göra gröt av: rågflingor, kornflingor, ris, etc ... Här i England kan man köpa "muesli base" som innehåller en massa olika flingor som jag också har testat till mig själv. Det blir krämigt så man behöver ingen mjölk till (tycker jag).

Om man inte vill ha sylt, så kan man ta kanel eller ingefärapulver. Äpplebitar som får koka med i gröten brukar också bli gott.

• Mrs Jörling

I mitt fall så är det för att han älskar sin välling, men också för att det är otroligt behändigt på resor då det brukar bli lite si och så med mat...och tidiga mornar Våra amerikanska vänner tycker att det är jättemysko att vi äter välling barn som vuxna...fick iallafall förklara att det inte är samma som ersättningen de ger sina bebbar när de inte kan eller vill amma...utan att våran välling är åldersanpassad

• Mrs Jörling

Ojdå...nu upprepade jag mig visst

• Jeshk

Jag har köpt med mig välling från Sverige, men det kan man ju inte hålla på med i evighet. Men i ärlighetens namn - vad ska jag istället ge henne när hon ska sova på kvällen? Det är det enda som gör henne lugn så hon kan somna in. Det har lixom blivit den största delen i nattningsprocessen. Ska man gå över till varm mjölk då istället?

• jsmfb

Ja du kan väl testa med antingen vanlig mjölk eller growing up milk som du hittar bredvid vanlig ersättning i barnmatshyllorna. Jag har ju inte testat detta själv än eftersom jag fortfarande ammar men om du blandar sådan mjölk och välling kanske hon långsamt vänjer sig vid den nya smaken?

• EMO 979

Jag bor i sverige där det ju finns välling att tillgå...men min tös bestämde sig för att välling inte e Gott längre...och istället för välling får hon nu nyponsoppa eller fruktsoppa i flaskan på kvällen innan hon sover....

• ebbasmamma

Här är ett gammalt hederligt recept på välling för små barn, hämtat ur Stora Kokboken (1951):

VÄLLING MED MJÖL 1 portion

2-3 tsk havre-, vete-, ris- eller majsenamjöl
    1 dl vatten
    1-2 dl mjölk
    en gnutta salt
    2 tsk honung

Vispa ut mjölet med vattnet i en tjockbottnad gryta och låt blandningen koka. Låt välling på havre- eller vetemjöl sakta koka 10 min, på ris- eller majsenamjöl 8 min. Vispa ofta, så att den ej bränns. Sätt sist till mjölken, ge ett uppkok och smaksätt vällingen.

• Maggan24

Bra tråd! Någon som hört att det inte går lika bra att göra egen välling som att köpa? Annars känns ju det som ett helt ok alternativ...

Ebbas mamma: Bra tips! Har du provat själv?

Svar på tråden Vad ger ni istället för välling?