• Pumpalicious

Hur är det att bo i Jordbro, Haninge?

Har egentligen planer på att flytta söder ut, men har nu blivit erbjuden en lägenhet i Jordbro, Haninge kommun.

Har ingen uppfattning om denna förort, kan någon hjälpa mig? Vill man bo där?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Jordbro, Haninge?
  • MalinI

Det finns ju självklart krimanilitet. Jag går tex aldrig genom centrum på kvällarna. Men jag ser aldrig något. Hemmablind Grannarna hälsar ju och så. Men jag har ingen relation till dem. Jag trivs bra.

Just på sandstensvägen är husen antingen 2 eller 3 vånings. Fasaden är relativt nyrenoverade. Sovrummen är relativt stora. Jmf man med radhusen här så är det stora rum.

Det är ganska hög arbetslöshet här- Hyrorna är inte heller så dyra om man jmf med andra sthlms förorter. Även fast jag tycker det är dyrt.

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Pumpalicious

Är uppvuxen och bosatt på Ingarö, Värmdö.. Här ute är skyddad verkstad, och jag kännr mig aldrig otrygg. Får väl en hjärtattack av att gå i Jordbro centrum då

• Pumpalicious

Malin, dom är ju inte gråa iaf
    Hur är det att ha barn där?

• MalinI

Nej de är inte gråa Sen är de inte 17 våningar heller

Det finns 7 dagis inom en radie av 2 km. Från sandstensvägen finns det 2 dagis i närheten. Beroende lite på vart på sandstensvägen. Tar max 5 minuter för en vuxen att gå.

Finns många lekplatser, vi har ett utomhusbad. Grönområden, stora ängar som man kan spela fotboll, flyga med drake osv. Inte så långt till en badsjö. Kanske 2 mil till havet. Centrum är tråkigt. Man kan knappt köpa en liter mjölk utan att bli förbannad Dåligt datum och dyrt. Men det är ca 3 km till haninge Centrum och 5 till Ica maxi. I haninge Centrum finns det mesta man behöver.

Finns ett stort industriområde där många jobbar.

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Pumpalicious

Malin, låter ju faktikst inte sååå hemskt då!
    Skönt att höra från någon som faktiskt bor där.

Bra kommunikationer till Maxi och Haninge centrum?
    Hur lång tid tar det med pendeln till centralen?

• rainbowbrite

Jag bor i svartbäcken (haninge) o jag ÄLSKAR att bo här!! Jag har hört att det e stökigt kring centrum i hyresrätterna i jordbro, men i radhusområdena e d fint (tycker jag).

• MalinI

Till haningecentrum går det 3 olika bussar och pendeln tar 3 minuter. Till Ica maxi måste man byta buss. Däremot går det buss till Coop Forum som tar ca 20 minuter. Åker sällan komunalt så jag vet inte riktigt.

Till centralen tar det ca 25 minuter enl tidtabellen... Men i verkligeheten brukar det ta längre tid

• Pumpalicious

Tack för all hjälp. Ska fundera på hur vi vill ha det, måste lämna svar på fredag..

• Millsan

har bott i jordbro 2ggr.. men skulle aldrig flytta dit nu speciellt inte med barn.. Jag skulle aldrig våga gå i centrum själv på kvällen osv.. Mitt i centrumet finns en "krog" där de har varit skottlossningar ett x antal ggr...

• Pumpalicious

Millsan, låter verkligen inge kul...

• Millsan

Asså haninge i sig är fint men det finns juh vissa delar som jag inte skulle vilja bo i och där hör jordbro till.. Ju närmare centrum desto värre e d, tyvärr...

• Mamma Anna

Vi ska sälja vår lägenhet i Handen. Det kanske kan vara nåt?

• elvis80

Hej hopp

Är uppväxt i haninge (brandbergen)
    Jag tycker att Haninge är jätte fint på vissa ställen
    om man gillar natur så finns ju Tyresta by ett naturresevat som är jätte fint ,haninge centrum byggs ju ut en hel del nu.
    Men självklart så händer det ju tråkigheter överallt och jodbro har ju fått sig ett litet rykte . Men det lär ju finnas några bra platser även där (=

Det var min mening
    // Rickard

• MalinI
    Millsan skrev 2007-07-03 17:21:05 följande:
    Asså haninge i sig är fint men det finns juh vissa delar som jag inte skulle vilja bo i och där hör jordbro till.. Ju närmare centrum desto värre e d, tyvärr...
    Antal gånger så har det inte varit några gäster där heller. Mamma har jobbat där.

TS. Hur har det gått?
  • Carlique

Hur är det nu, mer än ett decennium senare? Fick precis erbjudande om lgh på Moränvägen 88 och försöker få mig en uppfattning! Har aldrig varit i Jordbro, knappt i Handen förutom en gång (i deras centrumgalleria). Typ all smidig storhandling (e.g. Ica Maxi) tycks ju ligga på andra sidan Handen så i Jordbro känns man lite off, kan jag väl spontant tycka. Har några dagar på mig att bestämma mig. Hmmmm.

• Jemp
    Carlique skrev 2020-11-19 17:09:04 följande:

Hur är det nu, mer än ett decennium senare? Fick precis erbjudande om lgh på Moränvägen 88 och försöker få mig en uppfattning! Har aldrig varit i Jordbro, knappt i Handen förutom en gång (i deras centrumgalleria). Typ all smidig storhandling (e.g. Ica Maxi) tycks ju ligga på andra sidan Handen så i Jordbro känns man lite off, kan jag väl spontant tycka. Har några dagar på mig att bestämma mig. Hmmmm.

Väldigt segregerat och räknas väl som ett utsatt område.
Svar på tråden Hur är det att bo i Jordbro, Haninge?