• strawberryicecream

Utlandsgravida - numera Utlandsföräldrar :)

Fortsättning på vår tråd "Utlandsgravida". Välkomna!

• Svar på tråden Utlandsgravida - numera Utlandsföräldrar :)
  • Mamma till Meja

Oceanpet - Maste i alla fall vara en otrolig upplevelse att leva med en sa annorlunda kultur - i jamforelse har jag nog inget att beratta fran engelska kulturen (ar ju sa lik svenska).

Valkommen Bea87. Hur lange har du bott i USA? Hur ar livet i Idaho? Mammorna?

• strawberryicecream

Oceanpet: Hahahahaha jag döööööör! Vattenbröst! Den var helt ny för mig

• Sofiko

Oceanpet: Oh, vad roligt att lasa om de filipinska mammorna och deras skrock!

Har tror de som sagt oxa mycket pa skrock. Bl.a sa tar de flesta Grekiska mammorna inte ut sina barn forran de ar 40 dagar gamla (det ar en gammalt religost regel som sitter kvar som startade p.g.a att kvinnan ej ansags "ren" innan 40 dagar och blodandet slutat), man far inte komma hem till en familj med nyfodd bebis om man har mens, och man bor ha en medalong av "det onda ogat" i vagnen for att inte barnet ska bli sjukt.

Valkommen Bea87!

• mamma i malaga

Ser att spanska mammor kanske inte är så konstiga ändå när jag läser era historier, hi hi. Pratar ni förresten språket i landet ni bor i? Vi pratar flytande spanska båda två, men så har vi ju också både bott och jobbat här många år nu. skulle inte klara mig utan att kunna språket, vi bor i en väldigt spansk liten by och långtifrån alla kan engelska. Dessutom är det nödvändigt för att bli accepterad av spanjorerna ( min uppfattning).

• Bea87

Mamma till Meja: Jag har bott här i Idaho i snart 3 år. Trivs väldigt bra. Mammorna här är helt ok. Umgås med 3 andra unga mammor och vi gör mycket roligt tillsammans.

Haha mammorna i Fillipinerna låter roliga...

• Granada

mamma i malaga: jag hâller med om att spanska mammor inte är sâ annorlunda men jag tycker det är svârt att skaffa spanska vänninor. Jag har bara en spansk väninna. Här känns det som om fruar mest umgâs med sin mans vännners fruar och endast när männen träffas. Eller sâ har man sina barndomsvänner som man slltid upgâtts med. Jag har en del engelska vänninor^men sista tiden ha det varit dâligt med tid. Trots att Alonso är 2 mânader känner jag inte att jag har sâ mycket rutin att det blir av. Dagarna bara rusar iväg liksom.

Roliga historier oceanpet haha

Välkommen Bea87!

• Sofiko

Oj va tyst det var i denna trad!

Vi var pa 4 manaderskoll med Erik i fredags och fick andra sprutan. Han vagde 7950g och 65 cm lang.

Jag underade lite hur hon tyckte Erik var utvecklingsmassigt. Hon sa att man inte ska borja fundera pa utveckling annu, utan barnet far ta den tid den behover. Det hon sa var att Erik hade en fanatastisk kommunikation med oss och det tyder pa att allt ar bra. Skont att hora da man alltid jamfor med andra och laser i bocker hur mycket de ska kunna. Erik ar inte sen pa nagot sett men jag och mannen diskuterar alltid vad han INTE kan och det ar ju inte bra .

• Cattapult

Hej allihopa!

Har hängt med denna traden sen typ mars, blev gravid i maj och känner mig nu väldigt ensam här, INGEN mer som är gravid längre/igen?
    Bf är i slutet av jan men saknar sällskap av er andra som ocksa bor utomlands.

Cattie- sällskapssjuk :)

• Granada

Det var ett tag sedan Cattapult. Har tänkt pâ dig. Hur växer magen? Du ser sâ smal och snygg ut pâ bröllopsfotona. Du slipper säkert den gelé-dallriga magen jag dras med efter förlossningen haha. Vet ni eller ska ni ta reda pâ om det är pojke eller flicka?

Här är allt bra. Alonso har börjar sova sig genom hela nätterna. Hoppas det fortsätter, man är ju mycket piggare när man fâr sova ordentligt. Han har börjat jollra och skratta hur mycket som helst. Man ser hur han utvecklas dag för dag. Växer gör han ocksâ. Drar redan storlek 68 och väger 7 kg. Imorgon ska han vaccineras oj oj...:( Vid 2-mânderskontrollen var han förkyld sâ dâ fick vi skippa det, men nu är han bra igen efter en envis hosta och snuva.

• Sofiko

Cattapult: jag haller me Granada, du ar jattesmal och fin pa brollopskorten! Hur gar det? Illamende eller har det slutat?

• memba

Kommer in och säger hej !!

Sambo fritt ikväll och har laddat upp med massa gott och en film, står väl ut en timme till innan jag blir alltför trött ... !

Sofiko: Kevin och Erik är väl ungefär jämngamla ?! Kevin föddes ju 11 maj? Nått som jag faktiskt oroar mej över är att Kevin inte vill stå som många kanske vill även fast de är så små (i knät etc) .. Han har starka ben och kan sparkas etc, men försöker jag få honom att stå vill han inte ... vet inte om det är normalt eller ej ?!

Natti natti tjejer!!!

Catta: jag är iallafall avis på dig som är gravid, jag vill ha en till

• Sofiko

Memba: Du behover inte oroa dig for att Kevin ej vill sta an. Jag laste just i boken "What to Expect: The first Year" (en jattebra bok) och dar stod de att de bor kunna lyfta sin kropp staende med hjalp nar de ar 8 mandader. Erik har velat "sta" sedan han var ca 2,5 manader och verkar tycka det ar kul, men det ar ju inte manga sa sma som vill det. Men jag tycker t.e.x att han var ratt sen med att halla huvudet helt stadigt, det ar ju sa olika. Jag har oxa fatt for mig att barn utvecklas inom ett "omrade" i taget. Erik har varit valdigt konsentrerad pa att prata och skratta nu ett tag, forst nu tycker jag han blivit mer fysiskt aktiv och tar i saker.

• memba

Ja, och ang. utveckling, idag har Kevins första tand spruckit igenom, ganska tidigt!

• Hëllef
    memba skrev 2007-09-29 15:01:30 följande:
    Ja, och ang. utveckling, idag har Kevins första tand spruckit igenom, ganska tidigt!
    Oj, ammar du? *aj*
  • memba
    Hëllef skrev 2007-09-29 16:57:34 följande:
    Oj, ammar du? *aj*
    Nej, som tur är kanske ...
  • Cattapult

Hej igen gott folk! Oh vad kul att ni tyckte vi var fina :)
    Sen när ni fragar om illamendet försvunnit blir jag full i skratt :)
    Det syns inte att jag är i 6te manaden nästa vecka va?
    Japp! 5 manaden pa bröllopsbilderna!!!
    Liten men naggande god kan jag säga att magen är :)
    Och ja illamaendet försvann efter 12 veckan.
    Nu gör jag sista dagen pa jobb imorgon, sen en manad att plugga körkortsteori via internet OCH INREDA BABYRUMMET! Hurra!
    Älskar Barbapappa och har hittat massa fint!Sen sverige och ruva, ta körkort, fira jul och föda i slutet av januari 2008

Vi har försökt kolla könet typ 6 ggr! Det är en riktig Greta Garbo smygisblygis. om det är flicka blir det troligtvis Lily och Anakin om det är pojke.

Pertusse: Funkar medicinen?

Kram till er alla

• Sofiko

Memba: Oj, det var tidigt! Jag anar nagot vitt i Eriks mun oxa...men det ar dar den nedre hogra horntanden ska sitta? Inte kommer val de fore nedre framtander?

• Granada

Oj, hoppas Alonso dröjer med tänder. Han biter och drar mer en tillräckligt när han ammar utan tänder.
    Har haft min mammma pâ besök i 2 veckor. Det har varit kul men tomt och lite trâkigt nu när hon har âkt. Alonso verkar sakna mormor för han har varit väldigt gnällig idag och det brukar han aldrig vara. Kan bero pâ att jag haft huvudvärk i 2 dagar ocksâ. Han märker säkert att jag inte är 100%. Hoppas bara att det inte är min eländiga migrän som är pâ vär tillbaka. Har varit fri frân den sedan jag blev gravid.

Tyst pâ trâden senaste tiden. Hur har ni det? Vad är planerna för jul? Hem till Sverige eller?

• mamma i malaga

Här i Malaga har vi det också bra Marlon har börjat på dagis och det fungerar verkligen super bra, trots att han bara är 10 mån... Själv ska jag börja på Universitetet nästa vecka och ser fram emot att komma igång Vi ska till Sverige över jul och sedan vidare till Danmark för att fira nyår. Efter 2 jular i spanien ska det verkligen bli skönt att komma hem och fira "riktig" jul. Njuter nu det sista av sommaren ( japp, här är det fortfarande strandväder.. ) men längtar samtidigt efter att få ta på mig en varm tröja. Ha det så bra allihopa.

Svar på tråden Utlandsgravida - numera Utlandsföräldrar :)