Är det viktigt att du och din partner har samma politiska ideologi?
Ja, en SD-röstande man kommer ALDRIG in i mitt hem mer. Lät mig luras av en man jag trrodde var tolerant men som med tiden visade sig ha både rasistiska och misogyna åsikter.
Det är klart att det är viktigt. Jag är röd och skulle aldrig kunna dejta en blå man. Då vi har helt olika livsstilar. Dessutom är rika män oftast riktigt bortskämda med dryga attityder och dålig kvinnosyn, där kvinnor ska vara hemma och föda barn och arbeta mindre. Det konservativa är värst. Då jag inte vill bli begränsad i mitt liv och leva begränsat. Är detta helt uteslutet för min del. Jag är inte attraherad av män med pengar heller, det gör ingenting för mig. Är snarare en stor nackdel.
Jag har växt upp fattigt och fått kämpat rejält. Blå är ju rikemans politik som främst gynnar rika män och är dålig för kvinnor överlag. Flera kvinnoorganisationer har redan varit upprörda över hur kvinnor skjuts tillbaka med denna regerings politik. KD vill dessutom utreda om man kan begränsa preventivmedel för kvinnor. Nej tack till det.
Dessutom visar ju ny forskning på att detta ör väldigt viktigt, eftersom samhället blivit mer polariserat. Och kvinnorna och män står längre ifrån varandra, speciellt politiskt.
I grunden handlar det om värderingar. Blir svårt leva ihop med någon som fått allt serverat på silverfat, aldrig behövt kämpa etc. Vi skulle inte förstå varandra.
Vuxit upp med en pappa som är vänster och en mamma som är höger. Var en del intressanta diskussioner och fick verkligen lära mig tänka själv och vara kritisk mot båda sidor. Däremot gör det ju varje val extremt komplicerat för mig eftersom jag själv tycker vänster i hälften av frågorna och höger i andra hälften. Får försöka värdera vad som är de viktigaste frågorna för mig just då men det är jättesvårt. Har två frågor som känns viktigare än alla andra men tyvärr skulle den ena klart få mig att rösta vänster och den andra höger. Tycker andra sidans uppfattning/agerande i de frågorna är under all kritik. Och båda frågor är extremt viktiga för mig. Suck..
Min sambo är av en viss politisk uppfattning (samma som svärföräldrarna - detta verkar vara något som går i arv i hög grad) och har röstat på kanske två olika partier på den ena sidan hela sitt liv. Sedan vi bildade familj kan jag säga det väger ganska tungt för mig vad han anser när vi väl ska rösta. Vi är ju samma familj och ett team, han är min bästa vän dessutom. Han och vår familj är väldigt viktig för mig. Hans uppfattning är inte helt avgörande, skulle kunna rösta motsatt om jag kände övertygelse, men det påverkar mig mycket vad han tycker är viktigt och det kräver mycket av mig att bygga upp en övertygelse åt andra hållet.
Jag är ganska flexibel, nyfiken och öppen vad gäller andras tankar och åsikter, skulle kunna acceptera någon med extrema åsikter som vän. Däremot är det kanske inte så troligt att man är extrem på ett olämpligt sätt och ändå en empatisk och intelligent person så kanske inte så troligt att jag skulle kunna vara vän. Men då är det mer brist på empati eller intelligens som sätter gränsen, uppfattningen är bara ett symptom på att det saknas något som är viktigt för mig i personligheten. Som partner blir det ju ännu svårare att acceptera djupare olikheter. Man vill kunna respektera sin partner och känna att den är en bra och klok person. Men höger eller vänster i sig tycker jag definitivt inte utesluter någon från att vara en bra person som förtjänar respekt eller skulle kunna bli en bra partner.
Har varit med kvinnor från vänster till höger, men skulle nog aldrig bli tillsammans med någon som är vänster om M igen
Solidaritet, rättvisa och höga skatter är toppen så länge de själva är vinnare på systemet eller att det är någon annan än de själva som drabbas.
hycklare hela bunten
Jag har röstat både rött och blått sedan jag började få rösta, helt beroende på min livssituation och vad som kändes viktigast just då. Därför kan jag inte säga att det är avgörande att han ska rösta lika som mig, jag vet inte själv från val till val vem jag själv kommer rösta på.
Däremot är det viktigt för mig att han inte är på ytterkanten åt något håll, då jag anser att de som är längst ut till vänster har en förmåga att vara ?drömmare? och sträva efter en utopi som inte finns och som aldrig skulle fungera mer än i teorin och de som är längst till höger för en politik som jag tycker är vidrig där det låter fint med att få ordning på Sverige men sen smygs massa gamla värderingar som i princip omyndigförklarar kvinnor med på köpet.
Överlag tycker jag iofs att de flesta partier är skit nu, man får 10 andra med på köpet och ingen talar om vad de vill, mest bara hur dåliga alla andra är?
Gudars vad tråkigt om man tyckte lika om allt! Däremot måste man nog ha samma grundläggande värderingar om det ska fungera. Det har jag och min man, men vi tycker inte alltid lika i sakfrågor.
Även om tråden tydligen är 20 år gammal, är den minst lika aktuell idag. Särskilt som män och kvinnor tydligen glider isär politiskt? Det har alltid funnits politiska könsskillnader, men de har ökat på senare år. Det har diskuterats ett tag hur dessa ökade skillnader samt ökad polarisering, påverkar parbildning och relationer.
Det viktiga är att man respekterar varandras åsikter och att bägge kan lyssna på argument utan att avfärda. Tolerans och demokratiska värderingar är ett måste. Motsatsen finns tyvärr i alla partier, så personen är viktigare än ideologin.
Det viktiga är att man respekterar varandras åsikter och att bägge kan lyssna på argument utan att avfärda. Tolerans och demokratiska värderingar är ett måste. Motsatsen finns tyvärr i alla partier, så personen är viktigare än ideologin.
Samma värderingar ja. Rösta på samma parti nej, inte nödvändigtvis.
När jag träffar någon ny dejt så brukar jag föra in samtalet lite på aktuella händelser och det är intressant att se hur folk svarar. Om de förmår se hela bilden från båda sidor, dvs hur komplexa vissa frågor är, eller om de bara sväljer den ena sidan.
Gudars vad tråkigt om man tyckte lika om allt! Däremot måste man nog ha samma grundläggande värderingar om det ska fungera. Det har jag och min man, men vi tycker inte alltid lika i sakfrågor.
Även om tråden tydligen är 20 år gammal, är den minst lika aktuell idag. Särskilt som män och kvinnor tydligen glider isär politiskt? Det har alltid funnits politiska könsskillnader, men de har ökat på senare år. Det har diskuterats ett tag hur dessa ökade skillnader samt ökad polarisering, påverkar parbildning och relationer.
Dom flesta kvinnor röstar rött och dom flesta män blått. Om politiken var det viktigaste så skulle dom flesta kvinnor och män inte kunna bilda relationer.
Dom flesta kvinnor röstar rött och dom flesta män blått. Om politiken var det viktigaste så skulle dom flesta kvinnor och män inte kunna bilda relationer.