• Blatherskite

Är det viktigt att du och din partner har samma politiska ideologi?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det viktigt att du och din partner har samma politiska ideologi?
  • Anonym (C)
    Anonym (Ja..) skrev 2026-01-25 15:28:19 följande:

Ja, en SD-röstande man kommer ALDRIG in i mitt hem mer. Lät mig luras av en man jag trrodde var tolerant men som med tiden visade sig ha både rasistiska och misogyna åsikter.

Håller med. Han behöver inte vara vänster även om jag är det men SD eller rasistiska tendenser är otänkbart. Jag är klar med dessa typer.
  • Anonym (Mikaela)
    Anonym (Janelle) skrev 2026-01-25 15:06:05 följande:

Det är klart att det är viktigt. Jag är röd och skulle aldrig kunna dejta en blå man. Då vi har helt olika livsstilar. Dessutom är rika män oftast riktigt bortskämda med dryga attityder och dålig kvinnosyn, där kvinnor ska vara hemma och föda barn och arbeta mindre. Det konservativa är värst. Då jag inte vill bli begränsad i mitt liv och leva begränsat. Är detta helt uteslutet för min del. Jag är inte attraherad av män med pengar heller, det gör ingenting för mig. Är snarare en stor nackdel.

Jag har växt upp fattigt och fått kämpat rejält. Blå är ju rikemans politik som främst gynnar rika män och är dålig för kvinnor överlag.   Flera kvinnoorganisationer har redan varit upprörda över hur kvinnor skjuts tillbaka med denna regerings politik. KD vill dessutom utreda om man kan begränsa preventivmedel för kvinnor. Nej tack till det.

Dessutom visar ju ny forskning på att detta ör väldigt viktigt, eftersom samhället blivit mer polariserat. Och kvinnorna och män står längre ifrån varandra, speciellt politiskt.

I grunden handlar det om värderingar. Blir svårt leva ihop med någon som fått allt serverat på silverfat, aldrig behövt kämpa etc. Vi skulle inte förstå varandra. 

Håller helt med. Inte ofta man ser eller hör att vänster och höger dejtar varandra. För höger män är vi vänster fittor, feminister diverse. Inte speciellt trevligt att dejta. Det är ju dessutom då långt ifrån värderingar man kan komma.

Hur löser man det då? Man tänker att sexet är det bästa med relationen då eller. Det blir svårt dejta män som vill att kvinnor ska få det sämre i samhället och ta bort rättigheter för oss 

Jag undrar varför man som kvinna kan tänka sig det? Är det för att man or beredd att nedvärdera dug själv och sina rättigheter bara för att få/kunna dejta en man! Personligen oerhört märkligt för mig.

Det där med opposites attract, är rent Disney romantiskt tänkande.  Det blir oerhört svårare i en relation. Då är det viktigare att man drar jämt och faktiskt vill bådas bästa, och inte bara det till sig själv.

Dessa kvinnors som sedan klagar på att dom valt en dålig man. Känner jag noll sympati med. Du visste vad han stod för, ifrån början.   
  • Anonym (Mi)

Vuxit upp med en pappa som är vänster och en mamma som är höger. Var en del intressanta diskussioner och fick verkligen lära mig tänka själv och vara kritisk mot båda sidor. Däremot gör det ju varje val extremt komplicerat för mig eftersom jag själv tycker vänster i hälften av frågorna och höger i andra hälften. Får försöka värdera vad som är de viktigaste frågorna för mig just då men det är jättesvårt. Har två frågor som känns viktigare än alla andra men tyvärr skulle den ena klart få mig att rösta vänster och den andra höger. Tycker andra sidans uppfattning/agerande i de frågorna är under all kritik. Och båda frågor är extremt viktiga för mig. Suck..

Min sambo är av en viss politisk uppfattning (samma som svärföräldrarna - detta verkar vara något som går i arv i hög grad) och har röstat på kanske två olika partier på den ena sidan hela sitt liv. Sedan vi bildade familj kan jag säga det väger ganska tungt för mig vad han anser när vi väl ska rösta. Vi är ju samma familj och ett team, han är min bästa vän dessutom. Han och vår familj är väldigt viktig för mig. Hans uppfattning är inte helt avgörande, skulle kunna rösta motsatt om jag kände övertygelse, men det påverkar mig mycket vad han tycker är viktigt och det kräver mycket av mig att bygga upp en övertygelse åt andra hållet.

Jag är ganska flexibel, nyfiken och öppen vad gäller andras tankar och åsikter, skulle kunna acceptera någon med extrema åsikter som vän. Däremot är det kanske inte så troligt att man är extrem på ett olämpligt sätt och ändå en empatisk och intelligent person så kanske inte så troligt att jag skulle kunna vara vän. Men då är det mer brist på empati eller intelligens som sätter gränsen, uppfattningen är bara ett symptom på att det saknas något som är viktigt för mig i personligheten. Som partner blir det ju ännu svårare att acceptera djupare olikheter. Man vill kunna respektera sin partner och känna att den är en bra och klok person. Men höger eller vänster i sig tycker jag definitivt inte utesluter någon från att vara en bra person som förtjänar respekt eller skulle kunna bli en bra partner.

• Torpartoken

Har varit med kvinnor från vänster till höger, men skulle nog aldrig bli tillsammans med någon som är vänster om M igen

Solidaritet, rättvisa och höga skatter är toppen så länge de själva är vinnare på systemet eller att det är någon annan än de själva som drabbas.

hycklare hela bunten

• Anonym (Både ock)

Jag har röstat både rött och blått sedan jag började få rösta, helt beroende på min livssituation och vad som kändes viktigast just då. Därför kan jag inte säga att det är avgörande att han ska rösta lika som mig, jag vet inte själv från val till val vem jag själv kommer rösta på. 

Däremot är det viktigt för mig att han inte är på ytterkanten åt något håll, då jag anser att de som är längst ut till vänster har en förmåga att vara ?drömmare? och sträva efter en utopi som inte finns och som aldrig skulle fungera mer än i teorin och de som är längst till höger för en politik som jag tycker är vidrig där det låter fint med att få ordning på Sverige men sen smygs massa gamla värderingar som i princip omyndigförklarar kvinnor med på köpet. 

Överlag tycker jag iofs att de flesta partier är skit nu, man får 10 andra med på köpet och ingen talar om vad de vill, mest bara hur dåliga alla andra är?

• Anonym (vanir)

Gudars vad tråkigt om man tyckte lika om allt! Däremot måste man nog ha samma grundläggande värderingar om det ska fungera. Det har jag och min man, men vi tycker inte alltid lika i sakfrågor.

Även om tråden tydligen är 20 år gammal, är den minst lika aktuell idag. Särskilt som män och kvinnor tydligen glider isär politiskt? Det har alltid funnits politiska könsskillnader, men de har ökat på senare år. Det har diskuterats ett tag hur dessa ökade skillnader samt ökad polarisering, påverkar parbildning och relationer.

• Tecum

Det viktiga är att man respekterar varandras åsikter och att bägge kan lyssna på argument utan att avfärda. Tolerans och demokratiska värderingar är ett måste. Motsatsen finns tyvärr i alla partier, så personen är viktigare än ideologin.

• Mentat
    Tecum skrev 2026-01-27 17:04:39 följande:

Det viktiga är att man respekterar varandras åsikter och att bägge kan lyssna på argument utan att avfärda. Tolerans och demokratiska värderingar är ett måste. Motsatsen finns tyvärr i alla partier, så personen är viktigare än ideologin.

Tack, då slapp jag skriva exakt samma sak.
  • Anonym (Mmm)

Samma värderingar ja. Rösta på samma parti nej, inte nödvändigtvis.

När jag träffar någon ny dejt så brukar jag föra in samtalet lite på aktuella händelser och det är intressant att se hur folk svarar. Om de förmår se hela bilden från båda sidor, dvs hur komplexa vissa frågor är, eller om de bara sväljer den ena sidan.

• Anonym (Patrik)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-27 16:07:45 följande:

Gudars vad tråkigt om man tyckte lika om allt! Däremot måste man nog ha samma grundläggande värderingar om det ska fungera. Det har jag och min man, men vi tycker inte alltid lika i sakfrågor.

Även om tråden tydligen är 20 år gammal, är den minst lika aktuell idag. Särskilt som män och kvinnor tydligen glider isär politiskt? Det har alltid funnits politiska könsskillnader, men de har ökat på senare år. Det har diskuterats ett tag hur dessa ökade skillnader samt ökad polarisering, påverkar parbildning och relationer.

Ja, fast tycka olika och att riskera att få det sämre som kvinna i samhället  är rejält olika saker. Det vill nog dom flesta kvinnor inte. Personen som skrev att det är märkligt att ha en man som stödjer detta, har ju en poäng någonstans. Vill man verkligen leva med en man som stöttar att en kvinna ska tillbaks i tiden. Få rättigheter som fri abort borttagen, begränsa preventivmedel , jobba mindre och vara hemma och föda barn. En del av dessa anser att det är princip kvinnans enda uppgift i livet.

Sedan är det ju så att majoriteten av kvinnor rött eftersom denna politik gynnar kvinnor mest, framför allt i klassiska kvinnodominerade yrken typ barnskötare, usla, städare. Blå politik har ju också en människosyn som kan diskuteras. Man talar i "vi och dom" termer. Arbetslösa är lata hela högen, som aktivt väljer att vara arbetslösa och alla invandrare är kriminella och lever på bidrag. Just den biten om att alla arbetslösa är lata har funnits långt tillbaka i den borgerliga politiken. 

Det här med höga skatter är ju för att vi ska ha fungerande samhällstjänster i samhället. Skola, vård äldreomsorg etc. Jag arbetade som vaktmästare på en skola i en typisk kommun med höginkomsttagare och moderater. Har aldrig varit med om folk som klagade så mycket på skolmat och annat. Samtidigt som det var en av dom kommunerna som betalade minst i skatt. Dom vill gärna ha saker men dom vill ogärna vara med och betala skatt till samhället. Dom allra flesta människor i Sverige är beroende av detta, eftersom väldigt få är höginkomsttagare i Sverige. Dom flesta db dessa kan betala privat vård och annat. Men inte en majoritet av svenskarna.

Det med lägre skatt innebär ju bara att dessa pengar dessutom tas någon annanstans ifrån. Samtidigt får du ändå betala för allt mer i samhället istället. Dyrare vård etc. Så det är ju inte som att du får behålla dessa ändå on du får betala för allt mer i samhället och dyrare dessutom.

Parbildning och att allt färre kvinnor vill ha barn och att färre barn föds. Har med olika faktorer göra. Detta har man sett i nyligen gjord forskning och undersökningar. Där man lät olika kvinnor svara på frågor om varför dom inte ville ha barn. Allt ifrån ekonomi, klimat etc. Och även att klimatet emot kvinnor har blivit mer hatiskt. Det finns en tråd på Flashback. Du borde se vad män skriver i dessa on kvinnor som inte vill ha barn och väljer bort relationer etc. Dom är horor etc. Nu är det ju såklart lättare att agera tangent krigare och gömma sig bakom en skärm.

Men bara det här att ungdomar har börjat ha våldsamt sex och strypsex mycket. Det där existerade inte ens när jag var ungdom. Framförallt inte att det var vanligt förekommande. Samhället är otryggare. Allt fler kvinnor går självförsvarskurser och försäljningen av försvarsspray har ökat markant. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-27 16:07:45 följande:

Hörde på radion häromdagen om detta med att män/kvinnor röstar så olika. Så var det inte förr, då fick ju S majoritet eller nästan egen majoritet, dvs många män röstade också på dom.
    Men sedan kom SD och många män har gått dit, högerut. Längre högerut än M alltså. Så kvinnor röstar som de alltid gjort och män har rört sig högerut. Generellt sett. Dessutom så finns denna skillnad mkt mer i mindre orter/på landet. Där stannar de unga männen kvar, och kvinnorna flyttar till stan för att utbilda sig. 

Detta med parbildning är inte som det ser ut på nätet. Folk bildar fortfarande par, flyttar ihop mm. Vissa saker existerar nästan bara på nätet, typ att unga kvinnor vill bli hemmafruar. I verkligheten är det inte så. Tvärtom, det är kvinnor som utbildar sig osv. Så att utgår från hur något framställs på nätet ger ingen korrekt bild av samhället. Det som förändrats genom åren är att vi skaffar barn senare.
  • Tecum
    Anonym (Mmm) skrev 2026-01-28 12:55:17 följande:
    Hörde på radion häromdagen om detta med att män/kvinnor röstar så olika. Så var det inte förr, då fick ju S majoritet eller nästan egen majoritet, dvs många män röstade också på dom.
    Men sedan kom SD och många män har gått dit, högerut. Längre högerut än M alltså. Så kvinnor röstar som de alltid gjort och män har rört sig högerut. Generellt sett. Dessutom så finns denna skillnad mkt mer i mindre orter/på landet. Där stannar de unga männen kvar, och kvinnorna flyttar till stan för att utbilda sig. 

Detta med parbildning är inte som det ser ut på nätet. Folk bildar fortfarande par, flyttar ihop mm. Vissa saker existerar nästan bara på nätet, typ att unga kvinnor vill bli hemmafruar. I verkligheten är det inte så. Tvärtom, det är kvinnor som utbildar sig osv. Så att utgår från hur något framställs på nätet ger ingen korrekt bild av samhället. Det som förändrats genom åren är att vi skaffar barn senare.
    Det blir fel att klamra sig fast vid blocktänkandet, som media och vissa debattörer gör, när partiers politik inte längre passar in i "blockpolitken". Sd har ju tagit huvuddelen av sin väljarskara från S genom att driva vissa s-frågor, samtidigt som S tar väljare från L, M och C genom att driva frågor som ligger längre högerut än någonsin förr i partiets historia.

En regering bestående av S och M skulle lätt komma överens om ett program om det inte vore för beröringsskräcken dem emellan. Alltså psykologiska faktorer snarare än politiska.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Patrik) skrev 2026-01-28 12:42:10 följande:
    Ja, fast tycka olika och att riskera att få det sämre som kvinna i samhället  är rejält olika saker. Det vill nog dom flesta kvinnor inte. Personen som skrev att det är märkligt att ha en man som stödjer detta, har ju en poäng någonstans. Vill man verkligen leva med en man som stöttar att en kvinna ska tillbaks i tiden. Få rättigheter som fri abort borttagen, begränsa preventivmedel , jobba mindre och vara hemma och föda barn. En del av dessa anser att det är princip kvinnans enda uppgift i livet.

Sedan är det ju så att majoriteten av kvinnor rött eftersom denna politik gynnar kvinnor mest, framför allt i klassiska kvinnodominerade yrken typ barnskötare, usla, städare. Blå politik har ju också en människosyn som kan diskuteras. Man talar i "vi och dom" termer. Arbetslösa är lata hela högen, som aktivt väljer att vara arbetslösa och alla invandrare är kriminella och lever på bidrag. Just den biten om att alla arbetslösa är lata har funnits långt tillbaka i den borgerliga politiken. 

Det här med höga skatter är ju för att vi ska ha fungerande samhällstjänster i samhället. Skola, vård äldreomsorg etc. Jag arbetade som vaktmästare på en skola i en typisk kommun med höginkomsttagare och moderater. Har aldrig varit med om folk som klagade så mycket på skolmat och annat. Samtidigt som det var en av dom kommunerna som betalade minst i skatt. Dom vill gärna ha saker men dom vill ogärna vara med och betala skatt till samhället. Dom allra flesta människor i Sverige är beroende av detta, eftersom väldigt få är höginkomsttagare i Sverige. Dom flesta db dessa kan betala privat vård och annat. Men inte en majoritet av svenskarna.

Det med lägre skatt innebär ju bara att dessa pengar dessutom tas någon annanstans ifrån. Samtidigt får du ändå betala för allt mer i samhället istället. Dyrare vård etc. Så det är ju inte som att du får behålla dessa ändå on du får betala för allt mer i samhället och dyrare dessutom.

Parbildning och att allt färre kvinnor vill ha barn och att färre barn föds. Har med olika faktorer göra. Detta har man sett i nyligen gjord forskning och undersökningar. Där man lät olika kvinnor svara på frågor om varför dom inte ville ha barn. Allt ifrån ekonomi, klimat etc. Och även att klimatet emot kvinnor har blivit mer hatiskt. Det finns en tråd på Flashback. Du borde se vad män skriver i dessa on kvinnor som inte vill ha barn och väljer bort relationer etc. Dom är horor etc. Nu är det ju såklart lättare att agera tangent krigare och gömma sig bakom en skärm.

Men bara det här att ungdomar har börjat ha våldsamt sex och strypsex mycket. Det där existerade inte ens när jag var ungdom. Framförallt inte att det var vanligt förekommande. Samhället är otryggare. Allt fler kvinnor går självförsvarskurser och försäljningen av försvarsspray har ökat markant. 
    Som jag skrev, det vore tråkigt att tycka lika om allt, men samma grundläggande värderingar är nog en förutsättning.

En man med en kvinnosyn från 1800-talet (eller det räcker att gå tillbaka till 1950-talet) är nog inget för de flesta moderna kvinnor som vill tjäna egna pengar, eventuellt göra karriär, samt ha jämställda förhållanden.

Konservativa bakåtsträvande män får väl leta efter trad wives. Men alla höger-män är inte så och alla till vänster är inte vettiga eller har vettiga åsikter. Jag är själv mer vänster än höger och håller med dig i mycket av det du skriver, men tycker att du uttrycker dig lite väl onyanserat. Hur många tycker t ex att "alla" arbetslösa, eller ens de flesta, är lata och inte vill jobba, eller att "alla" invandrare, eller ens de flesta, är kriminella eller lever på bidrag? 

Ett annat problem är att det nästan bara fokuseras på kvinnor när barnfrågan diskuteras. Varför frågar man inte män varför de inte vill ha barn? Eller par?

Visst, kvinnor har i praktiken sista ordet gällande om det blir barn eller ej, men kan inte göra sig själva gravida. Vad män tycker och vill, påverkar också hur många barn som föds.

Jag är väl medveten om vad vissa misogyna losers skriver om kvinnor på nätet. Men de utgör förhoppningsvis bara en liten andel av alla män.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-01-28 12:55:17 följande:

Det stämmer att män och kvinnor röstar alltmer olika, men det verkar helt riktigt vara så att kvinnor röstar ungefär som de alltid har gjort. Det är framför allt (unga) män som har rört sig högerut.

Självklart bildas fortfarande par, jag har aldrig påstått att allt som skrivs på nätet speglar verkligheten. Men diskussioner förs om vad större värderingsskillnader mellan män och kvinnor kan komma att innebära.

De flesta vill ha en partner med liknande värderingar, särskilt inom viktiga områden. Sen behöver det inte betyda att man har exakt samma åsikter eller röstar på samma parti.
  • Anonym (vanir)
    Tecum skrev 2026-01-28 18:49:52 följande:
    Det blir fel att klamra sig fast vid blocktänkandet, som media och vissa debattörer gör, när partiers politik inte längre passar in i "blockpolitken". Sd har ju tagit huvuddelen av sin väljarskara från S genom att driva vissa s-frågor, samtidigt som S tar väljare från L, M och C genom att driva frågor som ligger längre högerut än någonsin förr i partiets historia.

En regering bestående av S och M skulle lätt komma överens om ett program om det inte vore för beröringsskräcken dem emellan. Alltså psykologiska faktorer snarare än politiska.
    Den gamla block-politiken har inte spelat ut sin roll, däremot minskat i betydelse. Höger vs vänster är inte lika självklart längre, eller betyder inte samma sak som för 30 år sen. Nya konfliktdimensioner har tillkommit. Vissa frågor skär rakt genom båda blocken.

Dagens politiska landskap är mer komplext än det var tidigare. Vi ser också - i både Sverige och många andra länder - ett stort uppsving för högerpopulism och nationalism.
  • Anonym (Hm)

Dom flesta kvinnor röstar rött och dom flesta män blått. Om politiken var det viktigaste så skulle dom flesta kvinnor och män inte kunna bilda relationer.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-28 21:42:15 följande:

Dom flesta kvinnor röstar rött och dom flesta män blått. Om politiken var det viktigaste så skulle dom flesta kvinnor och män inte kunna bilda relationer.

Fler kvinnor röstar rött och fler män blått, men det är ändå ganska stor spridning.

Sen spelar det större roll hur långt åt höger eller vänster man står, än om man är vänster eller höger. Ju närmare mitten, desto lättare att komma överens även över block-gränserna.

En sosse kan mycket väl passa ihop med en liberal eller centerpartist. Kanske rent av bättre än med en vänsterpartist.

En sosse och en moderat kan möjligen passa ihop. En vänsterpartist och en moderat kan bli svårare. 

Jag vet flera par där den ena röstar rött och den andra blått, men de står inte jättelångt ifrån varandra politiskt.

Politiska uppfattningar är inte skilt från annat. Var man står politiskt säger mycket om personen. Indirekt spelar alltså politiska uppfattningar roll, även i privata relationer.
Svar på tråden Är det viktigt att du och din partner har samma politiska ideologi?