• Sanda

BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?

Alltså min fråga är inte av kritik utan baseras på en artikel jag läste där en mamma skulle flytta 65 mil för att gifta om sig och undrade hur hon skulle göra med barnet som var 3 år gammalt. Hon hade delad vårdnad. Dom hade funderingar på att låta barnet vara långa stunder på varje ställe för att slippa åka så långt så ofta.

Detta gjorde mig lite upprörd. Alltså om man väljer en ny partner och han/hon bor så långt borta så måste man väl kräva att denna nya partner anpassar sig till sitt gamla liv och inte inkräkta på barnets påbörjade liv och relation till sin mamma/pappa. Man kan väl inte säga att nu ska du inte få träffa din mamma på flera veckor för hon ska åka till sitt andra liv och vise versa. Och sen om några veckor så återskakas denna upplevelse igen men då får du inte träffa pappa på si och så många veckor. Eller ännu värre om hon skulle få oendla 65 mil en gång i veckan. Så roligt tycker intebarn det är med båt/bil/flyg/tåg eller vad det kan handla om.

Alltså nu kan det ju vara så att den nya partner oxå har ett liv med barn att ta hänsyn till och det är väl egentligen här min fråga kommer. Väljer man då kärleken framför sitt barns trygga tillvaro? Eller är det då dags att dra sig ur ett sånt förhållande?

• Svar på tråden BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?
  • 1malle

Jag hade aldrig blivit seriös med min man om han intesatte sina barn i främsta rummet. Och i omed att han gör det så förstår han oxå att jag alltid skulle sätta mitt barn främst.
    Nu har vi även 2 små barn ihop o alla barn komemr före, före allt men inte så att vi bara därför skiter i allt annat för barnens skull
    Vi lever lite som "vi var här innan barnen" och därför är det även vår plikt att anpassa oss efter just barnen.
    Låter svamligt men i omed att vi satt barn till världen så är de vår prio 1... alltid!

Alla goda ting är 3
  • Excellence

Kärleken anser jag är viktigast. Sen tycker jag folk är dumma i huvet som håller på o skaffa en massa barn för att sen ändra sig för att man PLÖTSLIGT har hittat en annan, vill skilja sig, vill flytta, vill börja nytt liv osv osv.
    Hallå?! Tänk efter INNAN ni skaffar era barn!!!!!!!!

• CSAJ
    Ingen karl i världen är viktigare än mina barn!!!!!!!!!!!!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Mina Älskade Barn ♥¸.?°´¯) ♥
  • gravida06

Men om båda har familjer på sina ställen..
    jag har precis träffat min förhoppningsvis drömman..
    Isabellas Pappa e inte så jätte engagerad tar henne när de passar han..
    Medans min nya kärlek har sin dotter varannan vecka..

hmm.. vi e jätte kluvna.. men de visar sej nog när den tiden kommer..

• gravida06

nu läste jag de sista i ditt inlägg
    man måste läsa allt

hmm... jadu säg de.. jag tror ju dock att min dotter skulle bli lika lycklig där, eftersom jag e lyckligt med den mannen...

• Karpet

Jag har mycket hellre ett distansförhållande med en man än med min dotter. Enligt mig så är det självklart att det är jag som är förälder som ska resa fram och tillbaka till min nya man (hopotetisk) inte min lilla dotter. Det är ju inte hennes fel så därför ser jag inte varför hon ska behöva straffas för att jag träffat någon ny. Det är ju enklare för en vuxen att åka till sin nya flick- eller pojkvän än vad det är för ett barn att åka långt bara för att de ska få ha en relation med de två mest sjävklara människorna i barnets liv, mamma och pappa.

VildaMaria skrev 2007-09-10 15:27:12 följande:
    Men om båda är både bioföräldrar och bonusföräldrar då?Då ska man lägga ner sin livs kärlek och hoppas på att man inte blir en bitter person istället?
  • ceecilie

Barnen går i första hand, absolut och dom mår bättre av att föräldrarna finns nära, jobbigt annars att växla boende i långa avstånder. Bättre att de vuxna får pendla tycker jag i allafall.

• feministpappa

Precis, bra fråga! Allt är inte så enkelt, och ibland är kompromisser det bästa. Även för BARNEN. Bittra föräldrar är inte vidare kul att ha..

VildaMaria skrev 2007-09-10 15:27:12 följande:
    Men om båda är både bioföräldrar och bonusföräldrar då?Då ska man lägga ner sin livs kärlek och hoppas på att man inte blir en bitter person istället?
  • Lejonets unge

Nä, man lämnar inte barnen och flyttar till sin nya kärlek. Jag skulle tappa respekten för min kille om han gjorde nåt sånt för mej (för hos oss är det alltså han som har barn).

Däremot kan jag tycka, för att enbart svara på frågan i rubrikraden, att när man väl bor ihop bio+bonus+barn så går kärleken mellan de vuxna först. Inte på ett sånt sätt att det går ut negativt över barnen, men jag tror att man måste erkänna att i en nyfamilj lever man inte tillsammans för att man har gemensamma barn, utan för att man funnit kärleken i en annan vuxen person. Om denna kärlek inte underhålls ganska rejält (säkert mer än i kärnfamiljer, för en nyfamilj är ömtåligare) så brakar familjen - och det gangnar inte barnen. Det viktigaste i en nyfamilj är således att kärleksrelationen är stark.

Därför menar jag att det är fel att prioritera kärleken först i lägen som rör flytt, eftersom det så uppenbart drabbar barnen negativt, men osmart att prioritera barnen först när man väl lever i ett samboförhållande.

LU

• gosgroda

Barnen ska alltid komma i första hand när man fattar stora beslut, dom kan inte välja själva det är det vi vuxna som gör.
    Hur kan man vara så egotrippad att man bara tänker på sig själv.
    har man skaffat barn får man ta ansvar och sätta sig själv på andra plats!

• tindralva

Mina barn är viktigast och kommer alltid att vara viktigast.
    Jag har också en vuxen bonusdotter men när hon bodde hemma (hos oss varannan vecka) så var jag från början klar och tydlig med att HON skulle komma i första hand för min man. Han tyckte att det var ett underligt påpekande eftersom han redan tänkte så men ialla fall..

Svar på tråden BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?