• Bonusmammali

Är jag snål ekonomiskt?

Hej på er alla kloka människor!

Min sambo har två barn sedan innan och har genom sitt liv jobbat och tjänat en hel del pengar. Jag vet att han har sparade medel även om han just nu håller på att förverkliga en dröm och av den anledningen inte tjänar lika mycket som tidigare.

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 14 och har sedan dess klarat mig (bra) på egen hand. Många extrajobb har minimerat studielån men också sparkapitalet på banken.

När jag träffade min sambo fick jag i samma veva mitt första riktigt ordentligt betalda jobb och när vi flyttade ihop tyckte jag det skulle vara orättvist att jag betalar för honom och hans barn när han har sparade pengar han kan ta av - så att jag har en möjlighet att också bygga upp någon form av buffert. Är det snålt? Är jag girig?

Självklart blir det annorlunda när vi får gemensamma barn, då blir det så svårt att hålla reda på ändå. Men fram till dess vill jag till exempel inte dela kostnaden för en bil som jag har tillgång till i andra hand och som jag i princip aldirg använder. Jag har mycket bra bussförbindelser till jobbet och det är inte jag som måste ha bil för att hämta/lämna på förskola och skola...

Men hans ex, biomamman, tycker jag är snål och barnen hör detta och frågar mig varför jag aldrig har några pengar, vilket är fel - det är alltid jag som bjuder min sambo på aktiviteter. Det är jag som köper presenter till kidsen för jag tycker mycket om dem och har bättre koll på vad de vill har. Eller frågor om varför jag inte har någon bil? och annat. Det känns jättetråkigt och lite orättvist att bli utsatt för det - dessutom har hon inget med vår ekonomi att göra kan jag tycka.

Hur har ni löst det och tycker ni jag är snål?

• Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?
  • Bonusmammali

Nej, det går absolut inte utöver barnen. De har vad de behöver och mer där till. Däremot köper gärna biomamman saker som hon vill att min sambo betalar häften av och i mina ögon är det ibland mycket onödiga saker där man kunnat valt att köpa ett billigare märke, ärva av syskonet etc.

Det är väldigt skönt i de situationerna, att det inte är "mina" pengar som går åt till i mina ögon onödiga saker min sambo ofta också tycker är onödiga och inte har bestämt att barnen behöver. Det blir en konflikt mindre med biomannan för min del, liksom, och på så vis är det en stor fördel *ler*

• Bonusmammali

Jag älskar verkligen mina bonusar och dom vet det! De är en stor del av mitt liv men i mina ögon har de det mycket bättre ställt än jag själv - de har också stora bankkonton där deras barnbidrag går rakt in för framtida ändamål. Jag missunnar dem det absolut inte men då jag har långt ifrån en sådan buffert så tycker jag inte att det är realistiskt att jag ska vara med och betala deras kläder??

Vilket jag ändå gör för de är båda nästan lika klädintresserad som jag - men det känns skönt att det är mitt VAL.

• Smurfelina

Men är det inte så att man själv brukar få bättre ekonimiskt om man flyttar ihop?? Dela Hyran, elen, telefonen, bredband maten??? har jag fel???

Om jag och pojkvännen flyttade ihop skulle jag få det bra mycket bättre ekonimiskt!! Dessutom är inte mina barn hans ansvar!

• SaramedM

Det är tankesättet som är värst, att dela upp livet så. Nu vet jag iofs inte hur länge ni varit tillsammans men jag ogillar den uppdelningen. Och barnen kan nog känna av det ändå tror jag, eller vet jag av erfarenhet.

• milimina

jag tycker inte du verkar snål, snarare vill du ju lösa detta på ett sätt som gör alla nöjda. att du ska betala för hans barn tycker jag verkar helt huvudlöst, de har ju två föräldrar som ska försörja dem och det är inte meningen att du ska göra det - särskilt inte om deras barnbidrag går rakt in på sparkonto! att du ska betala för en bil du inte har behov av och inte använder tycker jag också verkar konstigt. självklart ska ni dela på gemensamma kostnader, men då ska de ju också vara just det, gemensamma. om bara han använder bilen så är den inte gemensam.

biomamman har inget att göra med din ekonomi och egentligen inte heller med din och din sambos, i mitt tycke.

• Ess

Jag tycker inte du är snål, jag gjorde likadant när hans barn var oftare hos oss.

• violis

Du är defenitivt ibte snål..
    hans barn är hans och bions ansvar att sörja för ek.inte ditt vet att det är MÅNGA styvfamiljer som har delade ek. för att det ska bli "rättvist"
    Dina pengar ska i första hand gå till dig och dina behov,naturligtvis ska du och din sambo dela på boendekostnadera och fasta utg MEN detbehöver inte delas rakt av utan man kan dela så att du bet.1/4 och din sambo 3/4 eftersom han har försörjningsansvar för 3/4 delar av de som tillhör hushållet,får ni gemensamma barn delar ni på deras kostnader.
    Du har lika stor rätt att kunna spara pengarefter vad din ek tillåter som om du bott själv eller träffat en man utan barn.
    OM du sedan VÄLJER att köpa något till dina bonusar så är det just det ett VAL som du gör och det är upp till dig att göra det valet.
    Bion har INGET med att göra hur DU väljer att göra med Ddina pengar, hon har ingen som helst rätt att kräva att du betalar något övh för bonusarna
    sedan om bion väljer att köpa "onödiga" dyra saker till sina barn är det hennes "problem" (din sambo måste eg inte ens vara med och betala hälften om hon 1.har barnbidraget(även om de väljer att spara det)2.antingen betalat uh eller har barnen boende hos sig 50%, är han inte tillfrågad i förväg så har han "rätt" att säga "nej" om punkt 1 o 2 är uppfyllda)
    Så här har många det så snål är du INTE

• MilliTezla

Själv skulle jag aldrig drömma om att betala annat än halva våra gemensamma utgifter, bland de gemensamma utgifterna räknar jag inte utgifter som min sambo har för sin dotter, det får han stå för själv. Det faller sig naturligt och vi är helt överens om detta. Jag känner mig inte ett dugg snål !

• ceecilie

Nej du är inte snål. Det är din sambo och mamman som står ekonomisk för barnen. Att du köper några saker till barnen är snällt, jag förstår inte hur mamman ser på dig. Hon kan inte kräva att du ska betala underhåll bara för att du blev ihop med din sambo. Vi delar lika och jag har faktiskt funderat om det är rätt och mest känns inte så för jag har både katt och häst som kostar en hel del. Ska nog ta och prata med honom sen. Han delar ibland även på halva katt kostnaden. Intressant att se här hur andra gör, är ensam i min bekantkrets att ha bonusbarn ovanligt nog.

• Rulltrappa

men oavsett ni har gemensamma barn eller inte tycker jag att en bil är en stor sak att dela på om du inte kommer att använda den. det är inte ett dugg snålt.

• korven72

Det där med ekonomi är så jävla svårt. Med mitt X blev jag fett utnuttjad ekonomiskt. Betalade för dyra bilar+bilförsäkringar och fick i stort sett fråga om lov för att få köra bilen... Han köpte DVD skivor och jag fick snåla för att vi skulle ha mat i slutet av månaden. Totalt ojämställt förhållande.

Idag lever jag med man, har 3åring från tidigare förhållande och en bebis på väg... Vi delar på i princip allt. Det handlar om vad man har för relation, hur man ser på framtiden och vad man har för ekonomisk bakgrund att refera till tror jag...

Du behöver inte vara snål för att tycka att det är lite märkligt att han ska få förverkliga sina drömmar och du betala bilen. Ni behöver nog sätta er ner och göra en ordentlig kalkyl. Du kanske tex behöver börja pensionsspara, spara till dina egna projekt. MItt tips är att satsa på ekonomisk jämställdhet inom rimliga gränser. Försaka ALDRIG dig själv. Det är oftast kvinnor som har det sämst ekonomiskt.

• Bonusmammali

Så väldigt väldigt skönt att höra era inlägg och tankar. Nu känner jag mig tryggare och ska fortsätta stå på mig!

En stor kram till er alla!

Svar på tråden Är jag snål ekonomiskt?