• Catchie80

    klimathotet!

    Är du rädd för klimathotet?

    Anser du att världen nuvarande väder är pga miljöförstöringen?

    Är du rädd för dina barns skull och i sin tur deras barn?

    Är du rädd för vad som kan hända om detta fortsätter?

    För jag är rädd nu. För min son och hans uppväxt,framtida barn osv. Det känns nästan som at vara med i en amerikansk film om miljökatastrofer, som man för ett par år sedan skrattade åt som överdrivet, men som i dagens läge inte känns alltför långt bort....

  • Svar på tråden klimathotet!
  • Nuno

    Jag tycker verkligen inte att vi kan kräva av dom att inte höja sin levnadsstandard. Det är en befolkningsökning i tredeje världen ja, men då ska man tänka på att i och med att fler länder får det bättre och fler människor får exempelvis utbildning så kommer födelsetalen att sjunka. Människor som har fått utbildning använder i högre grad födelsekontroll osv. Det sker automatiskt i och med att ett land utvecklas.

    Jag tycker det är fruktansvärt att säga att folk ska tvingas leva kvar i fattigdom för att vi inte vill offra något av vår höga standard vi har. Om inte vi förbrukade så förbannat mycket av jordens resurser skulle fler kunna ha det bättre här på jorden.

    Jag skulle vilja säga att utbildning är vår viktigaste bundsförvant för att vända den befolkningsexplosion som finns i tredje världen.

  • K J N

    "man tänka på att i och med att fler länder får det bättre och fler människor får exempelvis utbildning så kommer födelsetalen att sjunka. Människor som har fått utbildning använder i högre grad födelsekontroll osv. Det sker automatiskt i och med att ett land utvecklas."

    Javisst, men det räcker inte till, vi ska helst ligga under 3 miljarder och även konservativa uppskattningar talar mot 9 miljarder till 2050.

    Utan malaria, HIV och liknande så hade vi lätt kunnat ligga ytterligare någon miljard eller två uppåt.

    "Jag tycker det är fruktansvärt att säga att folk ska tvingas leva kvar i fattigdom för att vi inte vill offra något av vår höga standard vi har. Om inte vi förbrukade så förbannat mycket av jordens resurser skulle fler kunna ha det bättre här på jorden."

    Det räcker inte till, vi är helt enkelt för många för att alla ska få ha det bra och vi är definitivt inte intresserade av att sänka vår standard för att andra som vi inte känner på kontinenter långt borta ska få det bättre.

    Det finns två mycket enkla saker vi alla kan göra vilka både hade givit dramatiskt bättre förutsättningar för framtiden - att sluta använda fossilt bränsle och att sluta äta kött.

    Detta kommer dock inte människan i västvärlden att göra och om vi tillåter människorna i U-länderna att skapa samma livsstil som vi har så går det åt skogen.

    Vi är helt enkelt inmålade i ett hörn och snart måste vi bestämma oss för vilka som ska överleva i framtiden.

  • Nuno

    Vilka är dom där vi som inte är intresserade av att göra uppoffringar för människor långt borta som vi inte känner? Jag är med än villig att göra uppoffringar i mitt liv och gör det redan. Tycker inte man ska dra förhastade slutsatser.

  • K J N

    Det är ju bara att titta sig omkring, de flesta människor förstår ju rent interlektuellt att bilåkning och köttätande är direkt skadligt eller oekonomiskt för miljön men ändå vimlar det av bilar ute samtidigt som McDonalds aktiekurs stiger.

    Kolla dessutom på USA, där kan man bara med svårighet skilja Uganda ifrån Bronx i den vanlige amerikanens medvetande.

  • Bananböjaren

    Jag är rädd för klimathysterikerna. De är övertygade fanatiker som snart kommer att börja ta till våld för att få sin vilja igenom. Denna "klimatkris" som ännu inte konkret har påverkat en enda människa har spårat ur totalt. Påminner mest om samma religiösa dravel som i tiderna ledde fram till trettioåriga kriget. Få se när den första klimatterroristen kommer, kanske nån vegokrigare som hatar köttätare eller liknande.

  • snedtak
    Konservativ skrev 2019-03-18 13:12:19 följande:
    Och hur gick det? 
    Ja, hur har det gått sen 2007?

    Nya värmerekord (varmaste året sen mätserien inleddes 1880) har slagits vid 4 år av 10. earthsky.org/earth/2016-warmest-year-on-record-global-temperatures 8 av de 10 varmaste uppmätta åren har infallit sedan 2007. www.climatecentral.org/gallery/graphics/the-10-hottest-global-years-on-record  Den årliga genomsnittliga CO2-halten har stigit från 3843.79 ppm till 408.52 ppm. www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/data.html Den högsta halten (månadsgenomsnitt) CO2 i atmosfären på 800 000 år har uppmätts (410 ppm). nordic.businessinsider.com/carbon-dioxide-record-human-health-effects-2018-5&IR=T Isen i Arktis smälte såpass att ett fartyg för första gången gick sjövägen norr om Ryssland worldmaritimenews.com/archives/261519/venta-maersk-completes-northern-sea-route-trial-passage/ Vi har fått en klimatlag i Sverige, och mål om minskade utsläpp från tex. transportsektorn. Solenergi är rekordbillig, och förnybar energi konkurrerar ut nyinvesteringar i kol. Den svenska industrin (tex. stål och cementindustrin) har tagit fram färdplaner för att bli fossilfria.
  • Konservativ
    snedtak skrev 2019-03-18 18:51:21 följande:
    Ja, hur har det gått sen 2007?

    Nya värmerekord (varmaste året sen mätserien inleddes 1880) har slagits vid 4 år av 10. earthsky.org/earth/2016-warmest-year-on-record-global-temperatures 8 av de 10 varmaste uppmätta åren har infallit sedan 2007. www.climatecentral.org/gallery/graphics/the-10-hottest-global-years-on-record  Den årliga genomsnittliga CO2-halten har stigit från 3843.79 ppm till 408.52 ppm. www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/data.html Den högsta halten (månadsgenomsnitt) CO2 i atmosfären på 800 000 år har uppmätts (410 ppm). nordic.businessinsider.com/carbon-dioxide-record-human-health-effects-2018-5&IR=T Isen i Arktis smälte såpass att ett fartyg för första gången gick sjövägen norr om Ryssland worldmaritimenews.com/archives/261519/venta-maersk-completes-northern-sea-route-trial-passage/ Vi har fått en klimatlag i Sverige, och mål om minskade utsläpp från tex. transportsektorn. Solenergi är rekordbillig, och förnybar energi konkurrerar ut nyinvesteringar i kol. Den svenska industrin (tex. stål och cementindustrin) har tagit fram färdplaner för att bli fossilfria.
    Ja jag menade att det faktiskt är bra att kolla hur det gick. Uppfylldes prognoserna från IPCC anno 2007?

    Att koldioxidehalten ökat i atmosfären är fantastiskt. Utmärkt för skördarna vilket innebär att färre SVÄLTER!!

    Så under 140 år har 4 varit de varmaste under sista 10 åren. Ok. Inte så oroande. Hur förklarr du att uppvärmningen har avstannat? Trots den ökade koldioxidhalten?

    Men de s.k. värmerekorden kanske är manipulerade siffror, hur ser rådata ut?

    Igår snöade det här. 
  • snedtak
    Konservativ skrev 2019-03-18 20:44:33 följande:
    Ja jag menade att det faktiskt är bra att kolla hur det gick. Uppfylldes prognoserna från IPCC anno 2007?
    Att koldioxidehalten ökat i atmosfären är fantastiskt. Utmärkt för skördarna vilket innebär att färre SVÄLTER!!
    Så under 140 år har 4 varit de varmaste under sista 10 åren. Ok. Inte så oroande. Hur förklarr du att uppvärmningen har avstannat? Trots den ökade koldioxidhalten?
    Men de s.k. värmerekorden kanske är manipulerade siffror, hur ser rådata ut?
    Igår snöade det här. 
    Här regnar det, men vädret i Svedala säger ju mycket litet om förändringar i den globala medeltemperaturen.

    Du kan ju bedöma själv. 2007 släpptes Assesment Report 4 www.ipcc.ch/report/ar4/syr/
    Är det någon särskild mening du menar inte stämmer?

    Prognoser görs ju sällan på så kort sikt som 10 år, men man säger exempelvis att medeltemperaturen är förväntad att öka med runt 0.2 grader per decennium (s.45 i Summary report). Om man lägger in medeltemperaturen för år 2007-2018 och gör en linjär trendkurva så ökar kurvan med 0,0326 grader per år.
  • Pappelelle

    Nej inte rädd. Om det nu stämmer som Greta och de andra vill få det till så går jorden under inom 10-30 år. Om det nu är så, så finns det inte så mycket att göra, bara leva livet fram tills dess.

    Om det nu är överdrifter så går det ju ändå att leva som vanligt. Nu har jag ett väldigt litet klimatavtryck ändå, enligt tester på nätet ligger jag på den nivån man "bör" och då anstränger jag inte ens mig för att göra det.

    Jag har dock aldrig förstått att man ska bli hysterisk kring detta, inte som att världen räddas av att man har ångest och mår dåligt.

  • felix le chat
    Nuno skrev 2007-08-13 10:50:32 följande:

    Trist att så många inte tar det på allvar. Jag kan inte direkt säga att jag är rädd men jag är oroad över vad vi gör med vår planet. Tyvärr är inte miljöförstöring något nytt. Det finns alltid människor som sätter sig själva och kortsiktig ekonomisk vinnig i första rummet. Typ, varför ska jag här i Sverige behöva bry mig om att invånarna på ön Tuvalu snart inte har något hem för deras ö är på väg att dränkas i havet för JAG vill ha min plattv och resa till _Thailand minst tre gånger om året annars mår jag så dåligt.


    Maldiverna har 80 % av sina öar 1 meter över havet och havet stiger
    3 mm per år, 100 år är 30 cm så för dom är det ett verkligt hot.

    Å andra sidan.....
    40 % av maldivernas BNP kommer från turism.
    400.000 maldiviska innevånare och 1.5 miljoner besökare.
    Utan turism går landet under som en modern nation, och turisterna åker INTE båt
    till öarna, dom flyger.
  • HSOF
    K J N skrev 2007-08-19 18:42:08 följande:

    "man tänka på att i och med att fler länder får det bättre och fler människor får exempelvis utbildning så kommer födelsetalen att sjunka. Människor som har fått utbildning använder i högre grad födelsekontroll osv. Det sker automatiskt i och med att ett land utvecklas."

    Javisst, men det räcker inte till, vi ska helst ligga under 3 miljarder och även konservativa uppskattningar talar mot 9 miljarder till 2050.

    Utan malaria, HIV och liknande så hade vi lätt kunnat ligga ytterligare någon miljard eller två uppåt.

    "Jag tycker det är fruktansvärt att säga att folk ska tvingas leva kvar i fattigdom för att vi inte vill offra något av vår höga standard vi har. Om inte vi förbrukade så förbannat mycket av jordens resurser skulle fler kunna ha det bättre här på jorden."

    Det räcker inte till, vi är helt enkelt för många för att alla ska få ha det bra och vi är definitivt inte intresserade av att sänka vår standard för att andra som vi inte känner på kontinenter långt borta ska få det bättre.

    Det finns två mycket enkla saker vi alla kan göra vilka både hade givit dramatiskt bättre förutsättningar för framtiden - att sluta använda fossilt bränsle och att sluta äta kött.

    Detta kommer dock inte människan i västvärlden att göra och om vi tillåter människorna i U-länderna att skapa samma livsstil som vi har så går det åt skogen.

    Vi är helt enkelt inmålade i ett hörn och snart måste vi bestämma oss för vilka som ska överleva i framtiden.


    Håller med dig till en början. Ja vi människor bör leva mer resurssnålt och framförallt leva rent och inte skräpa ner vår planet. Dock har detta inget med koldioxid att göra det är de fossila bränslena som gör vår utveckling mot ett renare samhälle möjlig. Då vi behöver energi för att forska fram en renare livstil där vi ändå kan leva i ett modernt samhälle och fortsätta att utveckla det. Ända alternativet idag till fossila bränslen är kärnkraft som vi klart skulle satsa mer på för att på sikt slippa att släppa ut någonting i naturen.

    Men vi ska varken sluta äta kött (vi är inga herbviorer) eller sluta använda el. Då skulle miljöförstöringen bli ännu värre och mänskligheten till slut gå under. Sedan kommer det alltid finnas fattiga och rika skillnaden är bara att alla bli rikare. Alltså en som idag anses vara fattig skulle vara väldigt rik om denne hade levt för 100 år sedan.
  • Kepler
    Är du rädd för klimathotet?

    Både ja och nej. Ja för att det kan vara första gången som den moderna människan får uppleva en sådan här förändring. Nej för att jag anser att det redan har gått för långt. Mest eftersom vi satt en någonting i rullning som tar minst lika lång tid att sakta ner. Men med detta menar jag absolut inte att vi inte bör göra något. Vi kan kanske minska effekten av t ex den globala klimat och väderförändringen. 

    Anser du att världen nuvarande väder är pga miljöförstöringen?

    Ja vi har helst klart bidragit till att sätta någonting i rullning. Något som jag vet emellertid skett tidigare. Fast då med hjälp av gigantiska miljökatastrofer som skett på annat sätt än med hjälp av människan. Katastrofer som fortfarande kan handa och som kommer att hända igen med eller utan människans hjälp.   

    Är du rädd för dina barns skull och i sin tur deras barn?

    Ja men jag kan bara hoppas att de har lika stor tur som jag har haft. 

    Är du rädd för vad som kan hända om detta fortsätter?

    Livet i stort. Ja om vi såg jorden som en enda stor levande organisms. Skulle nog snarare vara väldigt tacksam om den slapp homo sapiens sapiens. Ja ett tag i alla fall. Visst är jag rädd för våran skuld.  Men jorden är inte enbart vår planet. Nej den tillhör allt levande som finns där. Inte bara oss. Och kanske är den vår allra minst som vi nu gör och har gjort den. 
  • snedtak
    Sogol skrev 2020-06-28 09:15:41 följande:
    Nej klimatförändringar är något helt naturligt, och något vi får anpassa oss efter och finna oss i.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/regnskog-under-a...
    Citat från artikeln:
    "Det nya är inte att de funnit skogar på Antarktis, det har vi vetat sedan länge. Men de presenterar mycket högre värden av koldioxidhalter i atmosfären än man tidigare ansett att det var"

    "Krita-perioden var inte bara den tid då dinosaurier vandrade på jorden. Det var även en av de varmaste tidsperioderna. Nivån på havsytan var 170 meter högre än idag"

    Alla som är intresserade av klimat och miljö vet att klimatet varierat under jordens historia. Skillnaden mellan det som händer nu och tidigare utveckling är 1) det är människan som höjer koldioxidhalten i atmsfären och inte geologiska processer, och 2) det går mycket,mycket snabbare att höja koldioxidhalten, och därmed temperaturen, än vad det gör när geologiska processer driver utvecklingen.
  • HSOF
    Catchie80 skrev 2007-07-26 13:04:33 följande:

    Är du rädd för klimathotet?

    Anser du att världen nuvarande väder är pga miljöförstöringen?

    Är du rädd för dina barns skull och i sin tur deras barn?

    Är du rädd för vad som kan hända om detta fortsätter?

    För jag är rädd nu. För min son och hans uppväxt,framtida barn osv. Det känns nästan som at vara med i en amerikansk film om miljökatastrofer, som man för ett par år sedan skrattade åt som överdrivet, men som i dagens läge inte känns alltför långt bort....


    Nej på alla fyra.

    Klart man är oroad över all miljöförstöring, dock tror jag Co2 är ett av de mindre problemen här.

    Finns dock mycket annat som oroar för framtiden, speciellt i Sverige men även i vår omvärld. Finns många mörka orosmoln på himlen de närmaste åren.
Svar på tråden klimathotet!