• snappi81

Erfarenheter av vidöppen hjässbjudning!?

Just nu är jag livrädd, fick reda på att min bebis ligger med ansiktet upp mot min mage och detta ska då kallas vidöppen bjudning? Har hela tiden sett fram emot förlossningen men nu så vill jag inte längre.. ju mer jag läser om detta "läge" ju räddare blir jag!

Det ska visst va vanligt att det tar mycket längre tid att föda på detta sett? plus att risken att man spricker är jättestor! Min enda stora fasa inför kommande förlossning är just att spricka!!!!

Mår jätte dåligt över detta nu & önskar bebis kan stanna i magen för alltid! Ska man ringa och prata med någon om detta kanske! vill ju inte att min rädsla ska påverkar förlossningen!! 

Det jag tyckte va konstigt är att läkarn som gjorde ul på förlossningen inte sa nåt om att det kunde bli jobbigare att föda så här, för jag menar nu när den är fixerad så kan dom väl inte ändra läge mer!?  

Nån som kan lugna mig!! snälla!

• Svar på tråden Erfarenheter av vidöppen hjässbjudning!?
  • AnnaLüceraMehr

Jag födde mitt andra barn vidöppet och det gick jättebra. Visste inte om att hon låg så. För mig tog det inte längre tid och jag fick inga bristningar. Dottern roterade inte extra som de kan göra utan föddes vidöppet.

Det är ett mera ogynnsamt läge, men de flesta barn roterar under förlossningen och föds i framstupa kronbjudning. Denna extra rotering är nog det som gör att förlossningen kan ta lite längre tid.

Prata med din barnmorska om din oro eller ring förlossningen och prata.

Lycka till med bebisen:)

• Miss USA

Sonen låg i vidöppen bjudning, men det visst vi inte. Efter x antal timmar på förlossningen insåg barnmorskan att han antagligen låg i vidöppen bjudning då han inte trängde ner i förlossningskanalen. Så det blev akutsnitt då han var stor, 4700 gram och 55 cm med ett huvudomfång på 37 cm.

Jag kan också säga att dom gjorde ultraljud på mig på förlossningen då min BM hade en läkare som gick bredvid, men att dom inte då såg att han låg fel.

Jag tycker du ska prata med din BM och kanske be om att få gp på aurorasamtal på ditt sjukhus. Då kan ni prata genom dina oro och hitta en plan som känns bra för dig.

Lycka till !

You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • snappi81

Tack båda två! ska ringa min bm på måndag då hón kommer tillbaka från sin semester... har haft en annan nu undertiden och hon hade ingen som helst förstående för  min oro...

• siggie

Båda mina barn är födda i vidöppen hjässbjudning och det har inte varit något problem alls! Jag har haft två snabba och samtidigt smidiga förlossningar. Jag är inte rädd för att denna tredje också ska ligga vidöppet. Det behöver alltså inte alls betyda att din förlossning blir jobbigare eller tar längre tid!

• snappi81
    siggie skrev 2007-07-27 17:12:47 följande:
    Båda mina barn är födda i vidöppen hjässbjudning och det har inte varit något problem alls! Jag har haft två snabba och samtidigt smidiga förlossningar. Jag är inte rädd för att denna tredje också ska ligga vidöppet. Det behöver alltså inte alls betyda att din förlossning blir jobbigare eller tar längre tid!
    Tack!!
  • AnnaLüceraMehr

Jo, kom på att den enda skillnaden mellan denna förlossningen och mina två andra var att jag hade ont i ryggen. Det hade jag inte de andra gångerna.

• laluna

jag har också en bebis som troligtvis ligger så, så jag förstår din oro. får panik när jag tänker på att hon ska ut.

• snappi81
    laluna skrev 2007-07-31 11:35:05 följande:
    jag har också en bebis som troligtvis ligger så, så jag förstår din oro. får panik när jag tänker på att hon ska ut.
    Skönt att det inte bara är jag som oroar mig! Sambon och jag har pratat mycket om detta i helgen och kommit fram till att om det skulle va någon fara för mig eller bebis så borde läkarn & bm som gjorde ultraljuden sagt nåt till oss isåfall! Man hoppas ju på det bästa iallafall!
  • Med två små

Min yngsta dotter låg i vidöppet läge, och hon kom ut till sist i alla fall. Att det blev lite knepigt att föda henne kan ha berott på att hon inte var pytteliten, för annars har jag hört talas om många som har fött utan större problem trots att barnen legat i vidöppet läge.

Men vad jag förstår ska det inte spela någon avgörande roll hur bebisen ligger under graviditeten för hur den kommer att ligga när den föds, även om den är fixerad. Den ska ju rotera under förlossningen i vilket fall som helst, eller hur? I bästa fall roterar bebisen väl så att den hamnar rätt då.

Lycka till!

• 0Love0

Min dotter låg så och det hade vi ingen aning om,sammanlagt tog det 29 timmar,jag blev felklippt,råkade ut för sfinkter ruptur.
    Om du är jätterädd och så kanske du kan be om snitt?

• Sterna

snappi81
    Nr 2 låg i vidöppet, födde på 2 timmar men hade precis som " jen m 3" extremt ont i ryggen.
    Kunde inte sitta eller ligga ner utan hamnade knäståendes över en badkarskant där jag kunde sitta på knä mellan värkarna men under värken var jag tvungen att ställa mig på knä för att få bort det ondaste i ryggen.

Nr1 kändes med i ljumskarna och ner mot knävecken men han är född i "kronbjudning"

• uno 1

Jag födde mitt andra barn med vidöppen hjässbjudning och dom fick pressa ut honom vägde4500.
    Nu är jag jätterädd att det ska bli så med tredje också, men när jag pratade med barnmorskan så säger hon att det är inget man kan se innan barnet ska födas för att det ska rotera.
    Men vad jag har hört så går det bra för dom flesta att föda så tror att det blev jobbigt för mig pga att han hade ett ganska stort huvudomfång.
    Lycka till

• Sterna

uno 1
    Det min BM tjatade på hela tiden efter at thon kände på magen och konstaterat att värkarna var riktiga var att jag skulle vara knästående, så fort jag försökte med någon annan ställning så trökte hon ner mig till knästående igen för tydligen är det så att om du sitter på knä mellan värkarna och reser dig till knästående under värken (vem orkar stå på knä hela förlossningen?) så hjälper du barnet att rotera.
    Kanske bra att veta till nästa förlossning om det blir likadant då?

• uno 1

Tack för tipset. När jag skulle föda var jag tvungen att ligga i gynställning, tror att det var för att domm skulle kunna se bättre och att kunna pressa på min mage.

• Gäspan

Mitt fjärde barn föddes i vidöppen hjässbjudning. Enda skillnaden var att det tog längre tid att krysta.

Svar på tråden Erfarenheter av vidöppen hjässbjudning!?