någon med erfarenhet av tamråttor?
någon som har koll?
har nämligen två råttisar(killar)som bråkar. den ena spöar på den andre som är försiktig och blyg. och nu har han fått ett sår på halsen
någon som har koll?
har nämligen två råttisar(killar)som bråkar. den ena spöar på den andre som är försiktig och blyg. och nu har han fått ett sår på halsen
Man får aldrig ha två hanråttor tillsammans när dem blir könsmogna! Skilj på dem direkt för dem slåss tills den ena dör!
Har haft hanråttor från att jag var liten och det har inte funkat varesig med syskonpar eller från olika kullar. Slutade illa så jag har alltid särat dem när jag har sett att dem har börjat bråka.
Detta kan vara det dummaste jag läst på länge.
Råttor skall leva i flock, absolut inte ensamma. (Kön spelar ingen roll.)
Är det grossistråttor? Har de levt ihop sen de va små? Får de komma ut tillräckligt? Bra mat?
Kan finnas 100 orsaker till att de slåss.
Har en han råtta på 6 månader köpte honom på djurmagasinet nu börjar han få sina flipp och hoppar nafsar och bitar riktigt hårt. Sen köpte jag hans burkompis, osäker om de är syskon, men de bodde i samma bur, nu bråkar min äldsta med lillen kan det verkligen gå så illa till? Varför har han från ingenstans blivit en djävul?! Han var helt underbar :(
Vad jag tror är att eftersom den som blir slagen, är den undernärda, därför vill den andra visa vem det är som är boss i buren. Jag skulle satt dom i varsin bur.
Det har ingenting med att de är 2 hannar som blivit könsmogna, jag vet en bekant som haft 2 hannar sedan små, och även om de är syskon eller ej så är det olika om de kommer överens eller inte. Det är väl lite stil som oss människor, vi kommer inte överens med alla.
Vi hade ett antal parakiter i skolan i samma bur, den som var mest undernärd fick stryk och blev skallig. Det betyder att alla var på den, det vara bara för att visa att de är dom andra som är högre rankad, men efter ett tag lät dom bli. Den undernärda lär sig till slut att stå upp för sig själv.
Men med hannar just, mellan 2 rovdjur, så blir det allvarliga konsekvenser i längden, så du bör låta de komma ifrån varandra.
Råttor är flockdjur och har därför en hierarki. Att den ena ger sig på den andra tyder på att dom inte har helt koll på vem som är ledaren. Av någon anledning så känner den ena att den måste trycka till den andra. det kan bero på allt i från att dom har tråkigt till att det är något annat som är fel.
Jag har ett par följdfrågor. 1 hur stor är buren? 2. Hur många viloplatser finns det? 3. Hur många gömställen? 4. Vad får dom för mat? 5. Hur många matplatser finns det? 6. Hur mycket får dom komma ut?
Svara gärna på det så kan du få mer hjälp framåt. :)