Ännu ett långt inlägg från mig, hoppas det går bra TS...
Statistik är himla intressant. En kanadensisk studie meddelade tex. att det vid planerade snitt uppkommit komplikationer i 27 promille. Jämfört med vaginala förlossningar där endast 9 promille drabbats av komplikationer. Jämför sedan detta med den faktiska siffran 4,5-5% anala sfinkterrupturer med inkontinens och lidande som följd. Det går inte ihop va? Räknas då inte anala sfinkterrupturer som komplikation? Kan det vara så att många av de risker som faktiskt finns vid vaginala förlossningar räknas som en naturlig del i födandet? Gör det risken och/eller lidandet mindre?
Funderarens artikel (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=23601)ger oss möjlighet att testa det omvända som artikeln beskriver- den listar överskådligt de risker som finns med snitt. På exakt samma sätt kan man lista riskerna vid en vaginal förlossning men de artiklarna ser man märkligt nog aldrig!
Vid ett kejsarsnitt är risken också större än vid vanlig förlossning att man ska drabbas av blodpropp eller en stor blödning.
I min fiktiva artikel- som aldrig kommer att skrivas:
Vid en vaginal förlossning är risken också större än vid kejsarsnitt att man ska drabbas av långvariga, verkningslösa värkar. Detta upplevs ofta mkt plågsamt och många kvinnor upplever dödsskräck.
Fattar ni? Statistik kan beskrivas på många olika sätt, artiklar kan skrivas på många olika sätt, att skapa en allmän syn på saker och ting kan göras på många olika sätt. Jag förordar varken snitt eller vaginalt, utan att man ska vara enormt kritisk och vända ut och in på det man läser och hör. Och kanske kommer man fram till att risken för urinvägsinfektion hos mig som mamma eller risken att få den sällsynta komplikationen sammanväxningar efter snitt eller t.om risken för blodpropp hos mig som mamma är risker som jag är villig att ta, för att undvika exemplevis den mer vanliga sfinkterrupturkomplikationen eller att barnet dör av syrebrist vid en vaginal förlossning.
Vårt första barn var tillväxthämmat. Ändå skulle hon promt ut vaginalt ansåg läkarna. Trots att hennes hjärtljud dippade vid varje värk. Jag bad om ett akutsnitt. De avvaktade. Hjärtljuden dippade igen. Och igen . Och igen. Och sen började de försvinna helt. Resultat: ett katastrofsnitt, som i sig medför större risker för komplikationer än akuta och planerade snitt. Och vi höll på att förlora vår IVF-dotter på kuppen. (Observera dock att det alltså redan förelåg en komplikation iom tillväxthämningen).