• JaneAusten

Hur gör ni andra med julen?

I vår familj finns tre barn, en 7-åring från makens tidigare förhållande och två som är mina och makens.

Nu har vi börjat fundera lite på julfirandet. Tidigare har vi försökt fira jul (med släkten) den dagen styvsonen kommit till oss (julafton eller juldagen) men nu börjar släkten också få problem med att vara med och i år när vi har styvsonen på juldagen och våra barn börjar växa upp så är frågan hur man gör med julafton om man firar jul på juldagen?

Hur gör ni andra? Firar ni på julafton oavsett vilket och ger julklappar till de barn som eventuellt inte kan vara med senare? Skickar dit julklapparna? Firar någon annan dag?

Känner mig osäker på om man kan hitta en väg som är den rätta. Hur fasen man än vrider sig så blir det på bekostnad av någon.

• Svar på tråden Hur gör ni andra med julen?
  • violis

vi firar ena året med alla barn på julafton och året efter byter vi julklappar med bonusrana(+att de ger sina småsyskon) runt nyår då bonusarna kommer.Nu är bonusarna tonåringar men vi har alltid gjort så här..de är här jul ena året och nyår året därpå.
    Vi firar ingen"lilljul" när de kommer de har ju redan firat jul engång det året.

• Cocarola

Det är väl tomten som delar ut julklappar ; )

En del julklappar har tomten lämnat i förväg hos oss inför lilla julafton, övrig släkts julklappar delas ut av tomten på julafton.

• Therese33

Vi har alltid så att vi har våran julafton på juldagen då min styvdotter alltid firat jul med sin biomammans släkt på julafton, men nu när vi skall bli en till så vet jag faktiskt inte hur vi skall göra...

• Majsan70

Vi firar jul med mina barn avartannat år. När de inte är hemma på julafton så firar vi dagen innan med att öppna julklappar o mysa.

• Doodelidoo

Vi har varannat jullov hos oss och varannat hos mamman. Dvs från några dagar innan julafton tills skolan börjar hos den ena föräldern. Inget åkande fram och tillbaka under helgerna. Så har vi haft det från första början då de var 2½ resp 4½ år.

Har vi dem inte på julen byter vi julklappar någon vecka innan. Ibland är farmor/farfar och bonusmormor/morfar med då och ibland inte.

• Rhea

I början hade sov dottern hos den ena och fick julklapparna och mys på morgonen och åkte över till den andra sen.
    Nu är det varannat år istället. Granen kläs runt lucia här, och sen åker hon till pappsen.
    Om det är jul här, så kommer hon dagen innan julafton. Annars får hon julklapparna när hon kommer.

• Solrosen77

I julas gjorde vi så att vi hade julbord här den 23e med mys och julklapppsutdelning tillsammans med bonusdotterns mamma och bonus pappa. Sedan följde hon med sin mamma hem på kvällen.
    Julklapparna fick hon den 23e som var från våran sida av släkten och bekantskapskrets så att säga...
    Så det blir likadant iår också :)

• underbara Ester

Vi har julafton hemma hos oss och då kommer de som vill komma (oftast min lillebror och pappa med respektive)

Juldagen är vi hos min mamma och hennes man

Annandagen är vi med min mans mamma och bror

(¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Yohanna85

Vi kör varannan JUL med bonusen! och då när vi har bonusen så firar vi JULafton hos min sambos föräldrar. Den julafton han inte är här så är vi hos mina föräldrar.

MEN när vi inte har bonus Julafton så firar vi dagen före, som vi då kallar Lille-Jul.

• Weird One

Varannan jul är dottern hos mig och varannan hos sin pappa.
    När hon är hos pappa kommer jag skicka med julklapparna till honom så får hon öppna dem där.
    Jag tror inte barn ska ha 2 av allt.
    En julafton och en födelsedag räcker.
    Fyller hon år när hon är hos pappa så kommer jag och min sambo som gäster till henne.
    Och tvärtom om hon fyller år hos oss.

Ironi är min religion
  • Anna U 77

Vi firar allt vartannat år. I år firar bonussonen jul med sin mamma och sen får han fira med oss och den här sidan av släkten när han kommer hit.

• Uca

Har ingen aning om hur vi ska göra i år, men jag håller med Weird One om att barn inte ska ha allt två gånger bara för att föräldrarna är skilda. Där man är firar man.

Men tack för tipsen som var många

• agtiwi

Jag har ett barn från ett tidigare förhållande, och två barn med min nuvarande. I alla år så har äldsta firat jul med oss på julafton och åkt till sin pappa på juldagen. Det fungerar bra för oss, och alla är nöjda! Om det någongång skulle bli en ändring så skulle jag/vi göra som någon annan skrev. Fira julafton på julafton och ha en minijulafton den dagen alla är samlade. Kanske inte hjälpte dig så mycket, men så fungerar det för oss.

• Simben

fast även vårt gemensamma barn firar jul två gånger så det beror liksom inte på bonusen att det blir julafton två dagar i rad här.. bara för att förtydliga alltså
    Vi vill fira med min familj en dag och med sambons en dag så därav blir det två julaftonar för oss alla liksom

• tingelingelingan

min man har två barn och jag har två.
    vi har barnen hemma vartannat år. så det året mina barn är hemma firar vi julafton med min släkt. och tvärt om.
    de barnen som är borta firar vi med dagen före eller dagen efter.
    så iår firar vi dagen med hela familjen + mina svärföräldrar och min mans syskon. och julafton med bara mina barn och mina föräldrar. förra året var det tvärt om

• JaneAusten

Tack för alla synpunkter. Det man inser är att det finns hur många sätt som helst att göra det på. Hm.. inte lätt att bestämma tycker jag. Hur man än gör så blir det kompromiss.

• grynet25

Gud va folk ska göra en sån stor sak av julen. När jag var liten hade vi varannan jul med pappa och varannan med mamma. Den sk "lilla julaftonen" blev den helg som bäst föll in, dvs julafton och nyår. Vafan det är ju jul i typ en vecka, spar undan några av dina barns julklappar (om det handlar om det), så att de kan ha en mini jul med syskonet som inte är med. Sen (trots allt) så tror jag att det är viktigare för barnen att få vara med sin familj i första hand, släkten kan vänta och man måste inte fara runt halva jordklotet för att samla in alla julklappar. För i slutändan handlar det mest om julklappar, eller?
    Jag antar att släkten träffar ni nog ändå under jul/nyårsveckan och det finns fler dagar på ett år.
    Vila istället under julen, planera inte in allt på en och samma dag, inte undra på att folk är slutkörda och deprimerade under julen. Tänk på barnen i första hand och släkten vet nog vart er brevlåda bor ;)

• Kix01

Vi brukade göra så att vartannat år när tjejerna var hos mamma firade vi jul med dem hos farmor och farfar på juldagskvällen (på dagen firar vi alltid amerikansk jul medm in farmor + släkt som kommer hit från Florida då), riktigt med tomte, mat och allt. På julafton firade vi med min familj och släkt på dagen och så på kvällen gick vi till min mans föräldrar och åt julgröt oc myste med dem.
    Sen tjejerna flyttade hit för 5 år sedan har de själva valt bort vartannat åro ch åker till sin mamma på annandagen elelr inte alls så nu har vi skippat julgröten och firar på riktiga julafton med min familj p dagen och mamnnens på kvällen och amerikanskt på juldagen. Massor av underbart julfirande!

• Dag o natt

Vi har barnen varannan jul. Mannen och jag har vars ett barn sedan tidigare. Varannat år har vi bara våra gemensamma barn på julafton. Väljer de åren att fira en liten "extra" jul där vi bjuder hem svärmor och mina föräldrar och barnen får sina julklappar från oss, våra syskon och föräldrar men firar den riktiga julaftonen hos sin mamma/pappa och får julklappar från dem och deras släkt där.

Varannat år är vi alla hemma. Då firar vi jul tillsammans alla i vår familj, oftast hos mina föräldrar. Min mans barn får precis lika mycket paket från mina syskon o föräldrar som mina biobarn får och mitt barn får lika mycket från mannens släkt. Vi gör ingen skillnad alls utan VI är en familj och räknas som en hel familj oavsett vem som har biologiska band till varandra och inte. Det funkar kanon för oss och barnen är glada som alltid får fira två gånger och med båda sina familjer.

• mariannika

Jag tycker att man kan vara lite flexibel, julen har ju många dagar, man får fira när det passar bäst för alla.

JaneAusten skrev 2007-08-12 11:24:05 följande:
    I vår familj finns tre barn, en 7-åring från makens tidigare förhållande och två som är mina och makens. Nu har vi börjat fundera lite på julfirandet. Tidigare har vi försökt fira jul (med släkten) den dagen styvsonen kommit till oss (julafton eller juldagen) men nu börjar släkten också få problem med att vara med och i år när vi har styvsonen på juldagen och våra barn börjar växa upp så är frågan hur man gör med julafton om man firar jul på juldagen?Hur gör ni andra? Firar ni på julafton oavsett vilket och ger julklappar till de barn som eventuellt inte kan vara med senare? Skickar dit julklapparna? Firar någon annan dag? Känner mig osäker på om man kan hitta en väg som är den rätta. Hur fasen man än vrider sig så blir det på bekostnad av någon.
Svar på tråden Hur gör ni andra med julen?