• Moas Pappa

    Egen hemsida

    Tänkte starta en liten tråd för oss som knepar och knåpar med egna hemsidor. Kom gärna med ideér och/eller kritk. Vår sida återfinns på www.lyckborg.com

  • Svar på tråden Egen hemsida
  • essarf

    Planet Bob skrev 2007-08-27 18:41:00 följande:


    Ok, eftersom alla här verkar vara insatta i vad MySql är så kan någon vänlig själ berätta för mig vad detta innebär och vad man kan göra med det.
    MySql är en mycket använd databas, speciellt till hemsidor. Eftersom du hade gjort några php-script så vet du grunderna. Man anropar databaser från php-script (eller asp/etc.)

    Databaser används för att lagra/ändra/läsa register av olika slag. T.ex. foruminlägg, fotoalbum, användarinformation, nyhetsinlägg etc. T.ex. kan man plocka ut alla poster i ett forum med ett enkelt SQL kommando: "SELECT * FROM pappagrupp WHERE subsection = fritidsintressen ORDER BY post_date" Skulle t.ex. kunna ge listan på meddelanden i detta forum ordnat i datum. Sen låter man ett litet smidigt phpscript ta hand om resultatet och skriva ut det.

    Just ORDER BY kommandot gör att man kan sätta upp stora listor (betygslistor, cd-samlingar, deltagare i en fisketävling, you name it). och med ett par enkla php och sql kommandon låta besökare till hemsidan sortera listan på en mängd kriterier - någonting som skulle bli dödligt jobbigt att skapa om man gör massor med försorterade htmlsidor av tabellerna.

    Någonting som det också bidrar till är ju att man kan skapa administrationsmenyer av hemsidorna direkt i webläsaren. Jag vet inte om du sett/använt PhpNuke eller liknade, men det är ett Php/mysql system där man i stort bygger hela sidan direkt i webläsaren, från menyer till framsidor till forum. Varje detalj på sidan kan ändras. Allt sparas i en mysqldatabas som tillsammans med phpscript sedan bygger upp en sida efter de kriterier som den som administrear sidan satt upp.

    Hoppas du blev lite klokare!
  • SkåneP

    www.perfnurt.se

    inte för att jag vet vad jag ska med den till egentligen...

    Är google annonserna för störande?

    De har hittils inbringat ca $0.00 och jag kommer antagligen ta bort dem...

    Ligger på loopia.se och kör asp + mysql
    Den har även en (icke publik) subdomän som kör php + mysql (samma db)

    ----

    php, asp, tomejtoes, tomatoes...
    En smaksak. Är man van vid visual basic och vbscript har man noll inlärningströskel till asp.

    php har dock lite andra sköna egenskaper som att det är gratis och OpenSource samt har en hel del smidigare syntaxtrix. Är man bekant med C/C++/C#/Java syntaxen är php det givna valet.

  • essarf
    SkåneP skrev 2007-08-28 14:06:07 följande:
    www.perfnurt.seinte för att jag vet vad jag ska med den till egentligen...Är google annonserna för störande?De har hittils inbringat ca $0.00 och jag kommer antagligen ta bort dem...
    Har du ingen trafi är det ju rätt meningslöst med googleannonser. Du måste skrapa ihop ~$50 innan de orkar bry sig och sen är det skatt etc på det..
  • Planet Bob

    Tack så hemskt mycket för den förklaringen. I och för sig är jag tok-basic på php också. Men jag fick en bra överblick av vad det innebär.

  • Planet Bob

    Ok, eftersom jag inte vill att den här trpden ska försvinna så tar jag och, som mamorna tydligen gör, puffar, den här tråden. Dock med behåll, en fråga.

    Är det någon som kan säga ett bra webhotell som inte är svenskt? Jag behöver det för en sida som jag jobbar med och hittar ärligt talat inte något som jag kan trivas med. Kanske kan ni tipsa om nån sida som rankar dessa?

  • essarf

    Planet Bob skrev 2007-08-31 18:33:50 följande:


    Är det någon som kan säga ett bra webhotell som inte är svenskt?
    Det vore bra om du specar projektet lite mer. Vilka krav etc. som finns. Jag har kört lite projekt på danska one.com och det funkar fint, har stöd för det mesta, support via chatt, stor plats, fri trafik etc. Enda jag har att anmärka på är att vissa tider/vissa dagar kan servrarna bli rikgit sega och därmed hemsidan. Oftast går det snabbt. Sen finns vissa begränsningar, t.ex. att man bara kan koppla ett domännamn till sin sitt konto. Men som sagt, det är ju ett budgethotell. ~500sek/ år för minsta utrymmet med allt + domän, typ 1Gb. Tror inte man kommer billigare undan :)

    Någon annan kanske har bättre idéer. Ett alternativ är ju att sätta upp en burk hemma och köra server på. Kanske billigare i pengar, men då måste du ha fast ip adress och en ledig garderob att slänga in den i.
  • DreamHawk

    Hejsan, Jag har hållt på med PHP och MySQL i ett par år.
    Och MySQL är inte enbart till för PHP :P.
    Mysql kan kompineras med massor av olika programmeringsspråk, såsom ASP .

    Skillnaden mellan ASP och PHP är att PHP, det bygger till viss del på C++, som inte är microsofts programvara.
    ASP bygger till viss del på C#, som ÄR en av microsofts tolkningar på C.

    Jag läser Sidbeskrivningsspråk och Datorkommunikation, så jag kan lite om detta ämnet hur historien ligger till mellan språken:.

  • essarf
    DreamHawk skrev 2007-09-02 17:05:14 följande:
    MySQL är inte enbart till för PHP :P.Mysql kan kompineras med massor av olika programmeringsspråk, såsom ASP.
    [/citat]
    Nej, mysql går att använda enbart med SQL. Sen går det att anropa via språk :P *petnoga* ;)

    [citat]
    Skillnaden mellan ASP och PHP är att PHP, det bygger till viss del på C++, som inte är microsofts programvara.ASP bygger till viss del på C#, som ÄR en av microsofts tolkningar på C.
    Bygger och bygger.. ASP är ett interface som kan programmeras i flera språk. Bla VB och C# (& J# och Jscript och C++ för den delen, bara tolken har stöd för det). PHP bygger syntaxmässigt på C men har objektorienterade delar som liknar C# som java som C++ lika mycket.. eller lika lite.

    ok.. nu blev det lite OT, men wtf :P
  • DreamHawk

    Precis vad jag ville ha sagt, men allt fastnade inte under lektionen då man bara hörde läraren babbla om det.
    Nej det är inte OT, rätt ska vara rätt! Så är det bara :P.

    Sedan kan man lägga till "språk till språken", typ till PHP kan man lägga in Zend. Men skitsamma, detta är inte vad tråden handlar om :P.

    När min server är uppe, så är adressen till den : dreamhawk.ath.cx . Men bli inte förvånad om sidan inte fungerar :P (Det är inte er de e fel på, de e mig(?)) :P

  • slas

    Känns som det finns mer opensource-tanke i PHP-comnunity.
    Har jobbat tidigare med COM/DCOM och .Net arkitekturen vilket har schyssta verktyg men är väldigt kommersiellt styrd. PHP, Ruby är mer icke kommersiella.

    Men google maps rockar.. lekplatser i sverige: www.smutsgrisen.com

  • zoegas

    Slas - det var en mycket smut sak som du byggt! Synd bara att det inte finns fler lekplatser inlagda!

  • DreamHawk

    Vad menar du med "PHP-Community"?
    PHP är OpenSource, det är Ingen som fått betalt för att skapa det.
    Utan det är helt och hållet folk som haft tråkiga eftermiddagar som suttit och bidragit till PHP.
    Samma som med Linux, operativsystemet. Det är ingen som får betalt där. Förrutom eventuell fraktkostnad ifall man beställer operativsystemet som sedan fraktas hem till din brevlåda.

    Och det är inget fel med OpenSource.

  • slas

    Dreamhawk - jag menade mest ur ett "komponent"/snipplet perspektiv där jag finner det mycket lättare att hitta gratis snipplets i php än asp/aspx. ASP/ASPX komponenter finns i massor men oftast vill någon ha lite pengar för dem.

    Zoegas - tack!

  • DreamHawk

    slas - Jag hoppas inte du sitter och tankar hem massa snippets för att sedan försöka få en fungerande hemsida på de scripten :P.
    Även fast det fungerar, och det ser rätt ut, så brukar det finnas rätt mycket onödiga saker som följer med i nedladdningarna :P.

    Det bästa är att programmera själv. Punkt Slut ^^

  • SkåneP

    "Det bästa är att programmera själv."

    Att själv programmera ger dig gratisprogram endast om din tid inte är värd något.

  • DreamHawk

    Inte nog med det, du har koll på din egna kod, blir det fel på din kod så har du 90% mycket lättare för att felsöka den än om det är något du laddat hem bara.

  • essarf

    och just det, lite OT, men wtf:


    PHP är OpenSource, det är Ingen som fått betalt för att skapa det.
    Nu är du ute och cyklar! Det är MÅNGA som fått betalt för att skapa PHP och många andra open source program. Du har missat poängen. Det är inte så vanligt att idealister som Richard Stallman sitter hela sitt liv och bidrar till fri programvara och en bättre värld. Folk har familjer, räkningar, vänner och andra sysslor. Mycket av arbetet i open source projekt bygger ju på att företag (och privatpersoner) gör fixar och uppdateringar till open source program just därför att de behöver dem (för att tjäna pengar t.ex.) och sen skickar tillbak dem till resten av communityn p.g.a. licensen och som tack för hjälpen).. Linus Torvalds får förresten ok betalt för att koda på Linux, om du läst boken "just for fun" så förstår du.
  • slas

    Hahaha.. har du hört talas om komponentbaserad utveckling?

    "Why reinvent the wheel over and over again?"

Svar på tråden Egen hemsida