• Amatea

Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?

Är lite fundersam... har en rätt avlägsen vän vars liv jag mestadels följer via nätet. Hon kallar sig då Fyrbarnsmamma men saken är den att hon har två barn med sin man. HAN har sedan två barn i ett tidigare förhållande och dessa barn bor varannan vecka hos sin egen mamma. Visst är det jättebra att min vän gillar sina bonusbarn så mkt att hon uppenbarligen ser sig som mamma även till dem men hade jag varit den biologiska mamman hade jag nog reagerat.

Ni som har barn som delvis bor i en ny familj, hade detta varit ok med er?
    Ni som har bonusbarn, räknar ni med dem om ni säger att ni är Mamma/Pappa till X st barn alt. Jag är x-barnsmamma/pappa?

• Svar på tråden Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?
  • Stora Gosan

Nej, du är tvåbarnsmamma, men ni har fyra barn i familjen.

• Mammatillfem

Stora Gosan skrev 2007-09-11 15:29:54 följande:

Nej, du är tvåbarnsmamma, men ni har fyra barn i familjen.
    Ja,så är det..man ÄR ju bara mamma åt sina egna barn.
  • Mysbrallan

För min sambos barn e jag bara deras Åsa och pappas Åsa, Även fast dom inte är mina egna så tycker jag om dom lika mycket för det. Men jag kallar mig abslout inte för deras mamma, en sådan har dom ju redan :)

• tingelingelingan

som jag förstod inlägget handlade det inte om vad amateas kompis vill bli kallad av barnen, utan vad hon känner sig som.
    jag skulle som sagt aldrig acceptera att mina bonusbarn kallar mig annat än mitt namn. eller att mina barn kallar min man för pappa.
    men jag har fyra barn att ta hand om, fyra barn att köpa saker till. fyra barn att köra till aktiviteter. fyra barn som ska ha hjälp med läxor. fyra barn som ska till tandläkaren....
    vad är det för skillnad mot att dom varit mina fosterbarn, eller skulle jag inte kunnat kalla mig tvåbarnsmamma om jag hade haft två fosterbarn heller???

• Kix01

Jag brukar säga att vi har 4 barn hemma, och om någon undrar förtydligar jag det med 2 egna och 2 bonus. Bonustjejerna bor hos oss alltid och träffar sin mamma kanske 2-3 ggr/år så vi har 4 barn här hemma! däremot kallar jag mig inte deras mamma även om jag vet att tjejerna ibland inte orkar förklara läget med sin riktiga och därför till flyktiga vänner/skolpersonal säger mamma om mig. Hedrande och gulligt men jag använder själv inte det ordet.
    Själv är jag uppvuxen hos en underbar styvpappa som gjort allt för mig medan kontakten med min struliga biopappa varit dålig. När min pappa dog så har jag gått över till att styvpappa är "pappa" när jag pratar om honom med andra även om jag fortfarande kallar honom vid namn, gammal vana, känns konstigt annars, men han är den enda papan jag haft ochjag skulle bli enormt sårad om han sa att han bara hade 1 barn  d v s min lillebror. Jag är stolt över att han kallar mig sin dotter till andra och jag är så glad att jag haft honom.

• Petra

Jag har två bonusbarn och ett biologiskt. Då alla barnen bor alltid hos oss så säger jag att jag har 3 barn. Frågar någon förklarar jag att det är två bonusbarn och ett biologiskt. Handlar inte om att vara mamma eller inte. Jag kallar mig inte mamma men det är mitt ansvar att ta hand om alla barnen och visa att jag älskar dem. Det är ju inte de som har valt att deras föräldrar ska skiljas, att deras mamma ska flytta långt iväg och knappt höra av sig eller att de ska få mig till bonusmamma.

• Linilur

Jag och min sambo har varsitt barn på samma ålder (5), och ett gemensamt (nykläckt). Min son träffar inte sin pappa, men hans son är varannan vecka hos sin mamma. När alla barnen är här delar vi helt på allt ansvar för alla, och de veckorna ser jag mig som trebarnsmamma. Det är ju min känsla av den roll jag har i familjen vid det tillfället. Men jag skulle självklart aldrig utge mig för att vara hans biologiska mamma. Frågar någon hur många barn jag har så säger jag oftast att jag har två egna och ett bonus.

Min son minns sin pappa och vet vem han är, men pappan har slutat höra av sig. Han har vid ett par tillfällen provat på att kalla min sambo för pappa, och det känns såklart jättemärkligt för oss...men eftersom han vet om sanningen så får han faktiskt bestämma det själv.

Hur man vill ha det i sin familj är det enligt min åsikt ingen annan som ska komma och försöka bestämma. Alla är olika, och även om man inte kan förstå det så får man i alla fall acceptera det!

• JoWiAn

Jag kallar mig 1 barns mamma. För jag har ett barn. Min sambo är 3 barns pappa. Har 3 barn, men de andra 2 år ju inte mina barn.

• temple of love

Vi har två barn i familjen, ett gemensamt och ett har amken sedan tidigare. Jag är förstagångsmamma och 1-bransmamma men varannan vecka är jag tvåbarnsförälder med allt vad det innebär. Skulle aldrig säga tvåbarnsmamma för det är jag inte. Bonusen har en mamma redan punkt slut. Men varannan vecka är det dagislämningar och hämtningar, packning av extrakläder till dagis, matplanering och lagning,, tvättning, nattning, två barn som vill ha uppmärksamhet och mysa och gosa. Allt det går inte att bortse ifrån så varannan vecka är jag definitivt tvåbarnsförälder.

• ceecilie

Jag tycker det låter konstigt att säga så, man har ju bara två egna barn och de andra två har redan en mamma. Man kan inte kalla så. Har ett barn och en bonus men är 1 barnsmamma i allafall då jag inte är mamma till bonusen.

• annasahlup

Jag har ett bonusbarn.

Nej, jag är inte hans mamma, men NÄR han är här så är jag också hans förälder. Kan inte ta mig an någon annan halvdan roll. Men jag är mamma till hans lillebror så det faller sig naturligt.

Om han hade bott här jämt, då hade jag nog sagt att jag hade två barn. Men det gör han inte och han har en jättebra egen mamma.

• iolanthe

Vad spelar det för roll vad nån kallar sig på nätet. Om hon kallat sig tvåbarnsmamma så hade väl nån hakat upp sig på det istället då de faktiskt har 4 barn i familjen.

Svar på tråden Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?