• la familja

Snälla vänta..

Jag är själv en ung mamma som fick mitt barn när jag var 19, väntade alltså när jag var 18 och idag är jag 20 år gamal. Mitt barn var inte alls planerad men gud jag ångrar inte en enda minut av det som hände.

Som person har jag alltid velat haft barn. Men ung och dum som jag var trodde jag att jag skulle bli mamma redan vid 15 då jag ljög och sa att jag väntade barn, för vänner och killen jag då var tillsammans med. Tack säger jag bara idag.

Jag har alltid setts av omgivningen som väldig mogen och ansvarsfull men nej inte skulle jag kunna bli mamma vid 15 års ålder. Mina föräldrar har gjort det mycket tydligt för mig att man inte ska skaffa barn så länge man själv är barn. Tänk så bra föräldrar jag har anser jag idag då jag själv är en förälder.

Jag blir bara så arg när jag sitter här inne på familjeliv och hör hur många mellan åldrarna 16-22 år pratar om att skaffa planerade barn, köpa ett stort hus och snart tänker det gifa sig. Lunga Er med alla planer ni hinner vi är unga. När man sedan läser att det inte ens har gjort gymnasiet klart eller inte kommer vara tillsammans med pappan/mamman då barnet kommer till världen. Det säger mig allt om att det personerna absolut inte är mogna för detta med barn. (Min åsikt dock). Att ha barn är ingen lek, ingen docka man matar, byter blöja på när det passar en själv eller som man lämnar till mor/far föräldrarna för att man ska ut på krogen en kväll med vännerna. Det är på största ALLVAR. Om man skulle fråga mig: Vill inte du med skaffa hus och gifta dig? Jo jag vill gifta mig, skaffa en tuff bil och ett nybyggt hus och minst ett barn till men nej inte idag. Jag är inte mogen för det ännu jag vill njuta av min dotter NU.

Visst är vi alla olika på många sätt, det respekterar jag, men att skaffa två barn innom loppet av 2 år är inte bra för barnen. Det leder till att barnen blir "jobbiga" som man säger. Spelar heller ingen roll hur gamla föräldrarna är, men äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt. Det är inte barnens fel att det bli "jobbiga" som omgivningen tycker det är vårat ansvar (föräldrarnas) att se till att man tar sig tid alla barn man skaffar. Annars blir det "jobbiga".

Jag tycker personligen att man ska kunna lämna bort sitt/sina barn för att roa sig en kväll då och då, själv unnar jag mig det den då min dotter har blivit så stor att hon inte behöver mitt dagliga stöd hela tiden.
    Men många klagar att man aldrig kan gå ut tex. Eller sitta framför datorn eller bara ta en kopp te i lugn och ro.. Då skriker jag NEEJJJJJJJJJJJJJJJJ vad tror ni då? Att ni hade den där lilla dockan igen som skulle vara tyst då jag la den i vagnen och gick på promenad.. Mogna barn fungerar inte så.

Jag säger inte att man skulle vara en sämre mamma/pappa bara för att man är ung, nej det är man inte, jag är ju en själv. Det handlar inte om det. Men bli vuxen först, skaffa ett eget ställe att bo på, ta ansvar över räkningar och annat som livet tillhör. Och snälla se till att ha den personen ni har barn tillsammans med nära, antigen bo tillsammans eller håll en bra kontakt, för barnens skull. Kan man inte bo tillsammans ska man inte, det blir bara sämre då men ställ upp på varandra ni har barn tillsammans. Ett större löfte än att vara gift men kvinnan/Mannen.

• Svar på tråden Snälla vänta..
  • AngelOfLove

Vadå, mina föräldrar skaffade barn när de var 20-21 och gifte sig samma år som jag föddes (1990) de har nu varit gifta i snart 18 år och tillsammans i över 20 år. Jag har ALDRIG hört dem prata om skilsmässa. ALDRIG! Varför måste man vänta 100 år innan man stadgar sig när man hittat den rätta?

• Sofiiiee

Håller med ts i det hon säger. Hon skrev absolut inte detta inlägg för att såra eller vara elak utan för att dela med sig av sin egen erfarenhet. Jag tycker inte heller att man som 15-16 åring ska skaffa barn och detta på grund av att man inte gått klart gymnasiet. I dagens samhälle krävs det gymnasieutbildning och i många fall även en högskoleutbildning för att få jobb. Jobb måste man ha om man ska kunna ge sitt/sina barn en ekonomisk trygghet!! Barn kostar pengar, det räcker tyvärr inte bara med kärlek. Jag hoppas att ingen tar illa upp av detta för det är absolut inte min mening säger bara vad jag tycker

• TyraPaloma

Jag är säker på att du har rätt angående dig själv. Du var inte redo för barn när du var 15. De flesta är inte det..

MEN, jag är själv ett planerat barn till unga föräldrar och jag är själv en ung förälder med planerade barn. Jag är 22år och väntar mitt tredje barn. Blev planerat gravid som 16åring.

Jag bodde inte hemma när jag blev gravid. Jag var sambo med barnens pappa innan graviditeten. Vi levde inte på socialbidrag eller på våra föräldrar etc.

Efteråt har jag jobbat, pluggat, festat, börjat resa. Visst, jag skilde mig från barnens pappa efter 6 år tillsammans. Det tänker jag inte sticka under stol med att en skilsmässa är skitjobbig.
    Men jag tänker inte heller sitta och säga att jag önskar att jag hade väntat med barn. Hade jag inte gjort de val jag gjorde hade jag inte suttit här med en underbar sambo, läst på högskolan och gjort så mycket bättre av mitt liv än jag hade gjort om jag inte skaffat barn. Och framförallt, jag hade inte haft mina underbara barn som är 5 och 3 år gamla!!

Att skaffa barn är faktiskt inte lika med att inte utbilda sig. För mig har det lett till mycket bättre studieresultat och pepp till att plugga. På både gymnasium och högskola har jag legat långt över snittet betygsmässigt. Det hade jag aldrig gjort annars.

Jag tänker inte heller sitta och säga att du har fel. Alla är vi individer och jag är övertygad om att de flesta som går gymnasiet inte är redo för barn. Men ha då också i åtanke att de flesta inte heller skaffar barn och av många som gör det utan att ha det ordnat för sig innan faktiskt inte planerar barnet.

Jag vägrar bli stoppad i det fack jag stoppats i så många ggr. Folk antar både det ena och det andra baserat på min ålder. När feed forward blir fördomar och de vägrar se till oss som individer där vi alla är olika blir jag mycket ledsen.

Jag är övertygad om att jag gjorde rätt val när jag skaffade mina barn. Jag kan bara hoppas att de också kommer tycka att jag valde rätt när de blir lite äldre. Att de anser att jag gjort det som bäst, inte bara för dem utan även för mig.

Kramar, Jennie

• Ruggugglan

Och jag blir arg när folk hela tiden ska klanka ner på andra och lägga sig i deras beslut!

• lejla91
    Jag kan ju genast säga att jag fick min dotter innan jag fyllde 16 ca 4 månader innan. Jag har absolut inget att klaga på har det hur bra som helst med henne trots att varken min mor eller far bor i Göteborg. Klarar mig själv med lillans pappa så kan säga att vissa verkligen klarar sig. Alla har inte behover att springa runt och festa och jag kan stolt säga att jag skulle gjort om det så många gånger om jag fick chansen :)
  • moosen

la familja skrev 2007-08-19 15:12:13 följande:

Jag blir bara så arg när jag sitter här inne på familjeliv och hör hur många mellan åldrarna 16-22 år pratar om att skaffa planerade barn, köpa ett stort hus och snart tänker det gifa sig. Lunga Er med alla planer ni hinner vi är unga. När man sedan läser att det inte ens har gjort gymnasiet klart eller inte kommer vara tillsammans med pappan/mamman då barnet kommer till världen. Det säger mig allt om att det personerna absolut inte är mogna för detta med barn.
    Jag fyllde 21 några dagar efter min dotter föddes coh vår gravidtet var planerad. Varför förutsätter du att alla som är unga och skaffar barn är omogna?
    Jag har festat klart och känner inget behov av det idag. Jag tänker inte heller skaffa barn så tätt, även om jag inte tycker att det är något fel på det.

Jag tycker det är fult och sitta och dra alla över en kant, när man inte har en aning om hur personerna är.

Du har rätt att ha din åsikt och nu har jag lagt fram min.
  • J N
    Jag var 16 när jag väntade min första. fick henne när jag fyllt 17. mina barn är det bästa som hänt mig. är tillsammans med pappan till tjejerna och är lyckligare än någonsin! och visst kan man göra saker iaf.

jag fick höra av vissa kompisar att hur ska du kunna gå ut å festa eller bara träffa dina kompisar?
    - öh för det första så beror det på hur man prioriterar, för det andra så har dom en pappa också (inget mot er starka ensamstående) så visst kan man gå ut själv ibland. inte för att det blir speciellt ofta då jag hellre har med mig tjejerna när jag ska någonstans. och om mina kompisar har något emot att jag har med mig mina barn när vi ska ta en fika, ja dom har jag inget behov av att umgås med. jag är mamma nu.
  • Nallatalla

Jag är inte en ung mamma men kan inte låta bli att svara iallafall. Det är upp till var och en när man känner sig mogen att ta det enorma ansvar som ett barn innebär. Jag hade aldrig klarat av det när jag var under 20år och jag hade inte heller några som helst planer på det heller. Nu när jag är över 30 så ser jag tillbaka på mig själv som yngre och det är absolut en annan person jag ser. Jag trodde själv att jag var mogen och vuxen men nu vet jag att jag inte var det. Man måste sätta barnen i fokus och verkligen fundera på vad det innebär att vara förälder för det är ingen dans på rosor alla gånger. (även om det är underbart) Jag tycker att det är viktigt att man själv är säker på att man kan ta fulla ansvaret för ett liv när det gäller försörjning,trygghet och uppfostran. Det finns ju faktiskt även äldre som inte är så mogna för att skaffa barn och som flera här redan skrivit kan man aldrig vara säker på hur livet ter sig. Den stora kärleken visar sig alltför ofta sig inte vara det,arbets- och bostadsförhållanden ändras men det händer många (inte bara unga).

Min syster är ett bra exempel,hon var iofs över 20 när hon fick barn men hon är idag ensamstående och har jättesvårt att få allt att gå ihop och det underlättar inte att pappan är ett rikspucko som inte tar sitt ansvar. Detta leder tyvärr till att mina föräldrar får bära ett tungt ansvar genom att ofta sitta barnvakt.

Ursäkta mitt långa inlägg men jag kunde bara inte låta bli.

Ni som är unga och känner att barn är er grej,kör på! ingen annan än ni själva kan bestämma när det är dags.

/ Nalla

• HiHi

fy fasiken hatar dessa människor som inte vet ett skit om hur vi ungar föräldrar lever...
    dom tror att bara för man är ung så kan man inget men gissa vad fel dom hadde :D
    jag lever ett jäkligt bra liv me mina barn å pojkvän ja jag är inte ihop me mina barns far
    pgr av vissa saker som hänt mellan oss så valde jag att lämna han...
    men nu har jag ett härligt liv pluggar bor i villa ska ta körkortet nästa år m.m
    bara för att man är ung är man f*n inte inkompitent :@

• moosen
    Edstrom skrev 2007-08-20 19:59:43 följande:
    Vad är syftet med den här tråden egentligen?Det låter mest som ts tycker att alla val hon gör är rätt och vad alla andra gör är fel..
    Håller med....
  • Twid

Shit???
    Jag fattar ingenting?? Vad är det Ts vill ha sagt igentligen? Hon pratar ju i munnen på sig själv t.om.????

• F i f f i

...inte för att jag är direkt ung förälder men jag har fått mina barn tätt och väntar nu ett till... vad kul det ska bli att bara sitta och titta på när mina barn blir "jobbiga"!!! Räcka ut tungan
    ... och vad skönt det ska bli när jag inser att detta bara var skitsnack!!! Flört

Allvarligt talat, inse att det inte går att dra alla över en kam, inte i en enda situation!!

• mamii

Jag blir faktiskt jävligt sur när du skrivit som du har gjort.. Jag blev med barn när jag va 16. är 18 idag. & jag är tsm med barnets pappa. Vi har egen inkomst. Vi är inte beroende av någon.. Jag går i skolan, jag håller på med körkort.. Jag är alltid upptagen. Jag umgås med vänner med min dotter. & jag ångrar ingenting.. och det där med att skaffa hus osv. Det kan man göra, man är inte helt jävla dum i huvvet och kanske helt urfattig bara för att man är ung mamma. Det kallas mål ! Guud va irriterad jag blir på sånt här! Vi unga mammor, är bra! & känner massor i min ålder med barn, som är helt otroliga med sina barn!!

JAG ÄR EN FÖRBANNAT STOLT UNG MAMMA SOM ÄLSKAR LIVET MERÄN NÅGONSIN. OCH JAG TÄNKER ALLTID STÅ PÅ MIG. FÖR MIG ÄR DETTA DET ENDA RÄTT I LIVET. MIN DOTTER ÄR MITT ALLT !!!!!!!!!!!!!

Läs gärna min blogg =D www.nogg.se/haley

• prutt

16- 22(!)... så d är fel att planera barn när man är 20 år?
    Ok att d kanske inte är så smart att skaffa barn om man är 16 o fortfarande bor hemma, planerat alltså... Men d är en jäkla skillnad på 16 och 22!
    Jag o sambon planerade våran son när jag var 19, hade fast jobb, stor lägenhet, bil, körkort, utbildning samt bott hemifrån sen ja var 17. Är detta fel tycker du? fattar inte att du kan dra alla över en o samma kam.
    Jag förstår inte alls va du vill ha ut av ditt inlägg

• prutt

ja tycker d låter som att du är lite svartsjuk på folk som har planer på hus, bil m.m.
    Den som framstår som omogen här är bara du själv

• YoungMammi

HELT JÄVLA SJUK DET DU SKRIVER! Bara för att du inte var mogen kanske vi andra unga mammor är det, Varför sitter du och klankar ner oss andra unga mammor, Jag väntar mitt första barn är 14 , fyller 15 om nån månad, jag är väldigt mogen för min ålder, UNGA MAMMOR är BÄST.. :)

• enny signatur

Känner också att det handlar om avundsjuka. Jag är nu 21 och har en tös på 10 månader. Vi gifte oss nu i år. Visst vore hus trevligt, men vi pririterar tiden med vår dotter. Vi ville direkt ha en till. Tror inte alls det är dåligt för barnen, tvärtom så får de någon nära i samma ålder.

• Bumbi mamman

"Jag är själv en ung mamma som fick mitt barn när jag var 19, väntade alltså när jag var 18 och idag är jag 20 år gamal. Mitt barn var inte alls planerad men gud jag ångrar inte en enda minut av det som hände.

Som person har jag alltid velat haft barn. Men ung och dum som jag var trodde jag att jag skulle bli mamma redan vid 15 då jag ljög och sa att jag väntade barn, för vänner och killen jag då var tillsammans med. Tack säger jag bara idag.

Jag har alltid setts av omgivningen som väldig mogen och ansvarsfull men nej inte skulle jag kunna bli mamma vid 15 års ålder. Mina föräldrar har gjort det mycket tydligt för mig att man inte ska skaffa barn så länge man själv är barn. Tänk så bra föräldrar jag har anser jag idag då jag själv är en förälder."""

KÄNNER IGEN MIG SJÄLV som bara den där... jag ville bli mamma vid 15... nu är jag 20 och har en 6 månaders....han har gjort mig otroligt lycklig och hel=)

Svar på tråden Snälla vänta..