• la familja

Snälla vänta..

Jag är själv en ung mamma som fick mitt barn när jag var 19, väntade alltså när jag var 18 och idag är jag 20 år gamal. Mitt barn var inte alls planerad men gud jag ångrar inte en enda minut av det som hände.

Som person har jag alltid velat haft barn. Men ung och dum som jag var trodde jag att jag skulle bli mamma redan vid 15 då jag ljög och sa att jag väntade barn, för vänner och killen jag då var tillsammans med. Tack säger jag bara idag.

Jag har alltid setts av omgivningen som väldig mogen och ansvarsfull men nej inte skulle jag kunna bli mamma vid 15 års ålder. Mina föräldrar har gjort det mycket tydligt för mig att man inte ska skaffa barn så länge man själv är barn. Tänk så bra föräldrar jag har anser jag idag då jag själv är en förälder.

Jag blir bara så arg när jag sitter här inne på familjeliv och hör hur många mellan åldrarna 16-22 år pratar om att skaffa planerade barn, köpa ett stort hus och snart tänker det gifa sig. Lunga Er med alla planer ni hinner vi är unga. När man sedan läser att det inte ens har gjort gymnasiet klart eller inte kommer vara tillsammans med pappan/mamman då barnet kommer till världen. Det säger mig allt om att det personerna absolut inte är mogna för detta med barn. (Min åsikt dock). Att ha barn är ingen lek, ingen docka man matar, byter blöja på när det passar en själv eller som man lämnar till mor/far föräldrarna för att man ska ut på krogen en kväll med vännerna. Det är på största ALLVAR. Om man skulle fråga mig: Vill inte du med skaffa hus och gifta dig? Jo jag vill gifta mig, skaffa en tuff bil och ett nybyggt hus och minst ett barn till men nej inte idag. Jag är inte mogen för det ännu jag vill njuta av min dotter NU.

Visst är vi alla olika på många sätt, det respekterar jag, men att skaffa två barn innom loppet av 2 år är inte bra för barnen. Det leder till att barnen blir "jobbiga" som man säger. Spelar heller ingen roll hur gamla föräldrarna är, men äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt. Det är inte barnens fel att det bli "jobbiga" som omgivningen tycker det är vårat ansvar (föräldrarnas) att se till att man tar sig tid alla barn man skaffar. Annars blir det "jobbiga".

Jag tycker personligen att man ska kunna lämna bort sitt/sina barn för att roa sig en kväll då och då, själv unnar jag mig det den då min dotter har blivit så stor att hon inte behöver mitt dagliga stöd hela tiden.
    Men många klagar att man aldrig kan gå ut tex. Eller sitta framför datorn eller bara ta en kopp te i lugn och ro.. Då skriker jag NEEJJJJJJJJJJJJJJJJ vad tror ni då? Att ni hade den där lilla dockan igen som skulle vara tyst då jag la den i vagnen och gick på promenad.. Mogna barn fungerar inte så.

Jag säger inte att man skulle vara en sämre mamma/pappa bara för att man är ung, nej det är man inte, jag är ju en själv. Det handlar inte om det. Men bli vuxen först, skaffa ett eget ställe att bo på, ta ansvar över räkningar och annat som livet tillhör. Och snälla se till att ha den personen ni har barn tillsammans med nära, antigen bo tillsammans eller håll en bra kontakt, för barnens skull. Kan man inte bo tillsammans ska man inte, det blir bara sämre då men ställ upp på varandra ni har barn tillsammans. Ett större löfte än att vara gift men kvinnan/Mannen.

• Svar på tråden Snälla vänta..
  • Eja

"Visst är vi alla olika på många sätt, det respekterar jag, men att skaffa två barn innom loppet av 2 år är inte bra för barnen. Det leder till att barnen blir "jobbiga" som man säger. Spelar heller ingen roll hur gamla föräldrarna är, men äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt. Det är inte barnens fel att det bli "jobbiga" som omgivningen tycker det är vårat ansvar (föräldrarnas) att se till att man tar sig tid alla barn man skaffar. Annars blir det "jobbiga". "

ville bara inflika att jag tycker det är lite märkligt det du skriver..... jag är 28 år och har två barn "inom loppet av 2 år"
    det är abslolut bra för barnen, finns bara fördelar om du frågar mig... sedan verkar det lite märkligt att "äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt".... där tror jag du är ute och cyklar sedan vet jag inte så många "äldre männsikor" som brukar skaffa barn....

annars många tänkvärda ord....

allt gott

• Tojjo

Din text var väldigt bra tycker jag. Jag själv är 17 (snart 18) och har varigt "tidig" med saker och ting i livet.
    Jag är i vecka 7 nu och vill värkligen behålla mitt varn. Men jag ä samtidigt orolig för att jag kommer aldrig kunna vara liten igen då. Och andra sidan har jag inte varigt mammas lilla dotter på x antal år.
    Men grejen att möjligheten försvinner. Min pojkvän anser att jag skulle klara av att ta hand om ett barn. Vi passar ibland hans 2.5 åriga lillebror så han har sätt mig en del med barn.
    Jag vill bara inte fatta fel beslut.
    Jag har, precis som du velat bli ung mamma. Jag var besluten vid att jag skulle behålla barnet även om jag var 15 år. Som tur var så slapp jag få ett pluss då eller vad man nú ska säga

• YeNniTa
    Eja skrev 2007-08-19 15:19:03 följande:
    "Visst är vi alla olika på många sätt, det respekterar jag, men att skaffa två barn innom loppet av 2 år är inte bra för barnen. Det leder till att barnen blir "jobbiga" som man säger. Spelar heller ingen roll hur gamla föräldrarna är, men äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt. Det är inte barnens fel att det bli "jobbiga" som omgivningen tycker det är vårat ansvar (föräldrarnas) att se till att man tar sig tid alla barn man skaffar. Annars blir det "jobbiga". "ville bara inflika att jag tycker det är lite märkligt det du skriver..... jag är 28 år och har två barn "inom loppet av 2 år"det är abslolut bra för barnen, finns bara fördelar om du frågar mig... sedan verkar det lite märkligt att "äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt".... där tror jag du är ute och cyklar sedan vet jag inte så många "äldre männsikor" som brukar skaffa barn....annars många tänkvärda ord....allt gott
    Jag håller med dig till 100%
  • MariaSessan

la familja skrev 2007-08-19 15:12:13 följande:
    [citat]
    Jag blir bara så arg när jag sitter här inne på familjeliv och hör hur många mellan åldrarna 16-22 år pratar om att skaffa planerade barn, köpa ett stort hus och snart tänker det gifa sig. Lunga Er med alla planer ni hinner vi är unga.

Jag var 17 när jag träffade min man, 19 när jag blev planerat gravid, samma månad jag skulle föda köpte vi vårat hus, jag var 20 när min underbara son äntligen kom till oss, vi gifte oss när jag var 21, förklara för mej hur det kan vara fel...

• MariaSessan

la familja skrev 2007-08-19 15:12:13 följande:
    [citat]
    Visst är vi alla olika på många sätt, det respekterar jag, men att skaffa två barn innom loppet av 2 år är inte bra för barnen. Det leder till att barnen blir "jobbiga" som man säger. Spelar heller ingen roll hur gamla föräldrarna är, men äldre människor brukar inte skaffa barn så tätt. Det är inte barnens fel att det bli "jobbiga" som omgivningen tycker det är vårat ansvar (föräldrarnas) att se till att man tar sig tid alla barn man skaffar. Annars blir det "jobbiga".

Och vem är du att säga att det inte är bra för barnen om man skaffar 2 inom loppet av 2 år? Är det dina egna slutsatser eller har du belägg för dina egna absurda slutsatser?

Tvillingar då? Är det inte bra för dom heller, de föds ju två inom loppet av 2 år eller hur?

• silhuett

Är det inte vanligare att man skaffar barn tätt ju äldre man är? För då har man ju inte så många fertila år kvar, och måste "raska på" lite med syskontillverkningen
    För övrigt tror jag faktiskt inte alls att barnen mår dåligt av att komma tätt (mina söner tycker mycket om varandra, och jag själv har bara positiva erfarenheter av täta syskon).
    Däremot är det troligen jobbigare för föräldrarna under de första året, men det får man väl räkna med

Jag håller i övrigt med dig, till viss del.. När man är under 18 bör man inte planera barn, tycker jag. Jag tycker man ska vara myndig och ha gått ut gymnasiet, för det är enklast för en själv så (pratar nu om planerade graviditeter).

När man är över 18 så beror det ju lite på hur mogen man är, hur ens förhållande till pappan är osv. Men detta gäller ju oavsett om man är 20 eller om man är 40.

Jag och min man gifte oss när jag var 18 och fick barn några månader senare, och sen ännu ett barn 2 år senare.
    Det har funkat bra, och nu har vi varit gifta i 3,5 år hittills (och vi HAR haft tuffa perioder i vårt förhållande som vi har tagit oss igenom, så jag tror vi kommer klara ett liv tillsammans).

Villa är jag inte ens sugen på, men det kanske blir en sån också nångång..

• gersime

Det där med 2år var enbart skitsnack... Min mamma var 28 och pappa 32 när de fick mig, första barnet, sen filip 21 månader senare, sen adam 30 månader senare...
    Har aldrig varit något problem och inte är vi elelr har varit ett dugg jobbiga...

Sen finns de de som har utbildnign, jobb och bra ekonomi vid 20års åldern... Jag har gått ur gymnasiet, jobbat i 2 år när barnet kommer nu i februari och har en massa pengar sparade, likaså min sambo, fast han jobbat i 5 år...
    Ser ingen anledning till att vi ska vänta med att planera barn när det är vad vi verkligen vill

Sen hållerj ag verkligen med dig om att man ska tänka över det både en och 2 gånger om man verkligen öär redo, om man rest och festat klart... Så att man inte vill ha barn bara för "att de är såååå söta", det håller ju aldrig...

Sen reagerade jag lite över en sak, du sa att du alltid varit mogen för din ålder, tycker det låter fruktansvärt omoget att ljuga om en graviditet när man är 15 år... Inget jag har med att göra med du var kanske inte så mogen trots allt...

Nä jag kommer vara 21 när mitt barn kommer och det passar mig perfekt Tycker alla får känna efter när de är redo, men "självklart" ska pappan/mamman finnas med i bilden, eget boende, jobb och gått klart skolan innan man planerar barn. Värsta jag vet när 16åringar frågar om hur mycket soc betalar om man vill skaffa barn...

• K24yrs

hmmmm ts... undrar bara varför det skulle vara darligt för min dotter att ha en lillebror(18mand imellan dom) hon älskar sin bror och dom har kul tillsammans.
    jag känner folk som har ett barn som r 10ggr "jobbigare" än min dotter sa jag förstar inte vad din mening r?

ska till lägga att jag r 27ar om det nu r gammlt eller ungt.

• fallen angel

det är inte lätt att ha bra kontakt med pappan till sitt barn om han hatar barn och absolut inte vill träffa det........

• Edstrom

Vad är syftet med den här tråden egentligen?

Det låter mest som ts tycker att alla val hon gör är rätt och vad alla andra gör är fel..

Svar på tråden Snälla vänta..