FraYo skrev 2005-03-12 16:25:26 följande:
*Hej hopp. Jag älskar djur över allt annat
Hej hopp.
Jag älskar djur över allt annat och skulle aldrig göra mig av med mina djur (avliva dom) om jag/barnet/killen blev allergisk. Nu är det så att det finns folk som gör detta, och anser tydligen att människor är mer värda en djur. Så jag undrar nu, Hur skulle DU göra?
1: Avliva det.
2: Se till att hitta ett hem
3: Försöka hitta ett hem och finner du inget så avlivar du djuret.
4: Släpper ut det i naturen och låter den sköta sig själv.
Jag förstår mig faktiskt inte på folk som dödar djuren utan anledning. Ok om djuret är sjuk men för att ngn blir allergisk. Hallå...Lägg ner.
Hej hopp själv!
Får du ett tillräckligt ( pratar om extremfall nu) allergiskt barn spelar det ingen som helst roll vilket val DU personligen skulle göra. Samhället gör valet åt dig. Enkelt och bra va? För även om DU inte tycker att ditt hyperallergiska barn självklart är,värt mer än djuret så tycker samhället det - och agerar därefter.
Förstår man inte att det är barnet som gäller i en extremsituation - , jag pratar inte om att nysa och hosta lite nu - som tack och lov ytterst få behöver ställas inför är man helt enkelt inte lämplig som vårdnadshavare. Individ - och familjenämnden eller vad det nu heter i just din kommun kommer att skita fullständigt i dina eventuella Peter Singer- influerade utläggningar om djurs vs människors värde.
DÄREMOT är det självklart så, även om rätt få kanske skulle,säga det högt att människor prioriterar SITT EGET husdur högre än någon unge i ett av barnens klass / förskolegrupp som de inte ens valt att ha i sitt liv men som tydligen riskerar att dö om inte alla klasskamrater som har djur hemma avstår från att dammsuga hela hemmet två gånger per dag, tvätta exakt alla kläder varje gång de används och sedan förvara dem inplastade i ett rum där djuren aldrig någonsin är, duschar och tvättar håret varje dag o.s.v.
Allt ovanstående är exempel hämtade från FL-trådar som handlar om vad förskolor / skolor på allvar försökt kräva.av barn och familjer som har husdjur hemma, istället för att kommunerna (om så behövs) kräver statsbidrag och tar sitt ansvar för att göra skolan tillgänglig BÅDE för,hyperallergiska och barn som har pälsdjur hemma.