• FraYo

*Hej hopp. Jag älskar djur över allt annat

Hej hopp.
    Jag älskar djur över allt annat och skulle aldrig göra mig av med mina djur (avliva dom) om jag/barnet/killen blev allergisk. Nu är det så att det finns folk som gör detta, och anser tydligen att människor är mer värda en djur. Så jag undrar nu, Hur skulle DU göra?

1: Avliva det.
    2: Se till att hitta ett hem
    3: Försöka hitta ett hem och finner du inget så avlivar du djuret.
    4: Släpper ut det i naturen och låter den sköta sig själv.

Jag förstår mig faktiskt inte på folk som dödar djuren utan anledning. Ok om djuret är sjuk men för att ngn blir allergisk. Hallå...Lägg ner.

• Svar på tråden *Hej hopp. Jag älskar djur över allt annat
  • Pyris

Hade någon här inne blivit allergiska så hade vi omplacerat djuren.

Vi fick massvis med skäll av läkaren för att vi hade djur när det kom fram att 2 av mina barn hade astma och han tyckte att vi skulle göra oss av med dom.
    Men det var ju inte djuren som gjorde så att dom fick astma och hade faktiskt lite svårt för att försöka placera om en då 8-årig hund och en katt som var 5 år.

• Korvens mamma

Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att avliva våra hundar pga allergi!

Det beror ju på vem/vilka som blir allergiska. Skulle t.ex sambon bli allergisk så skulle jag ordna så att de fick bo hos mina föräldrar så jag kan hälsa på dem så ofta jag vill.

I sista hand skulle jag via kenneln där de är födda försöka hitta något hem åt dem.

Släppa ut i naturen?! Hoppas att det inte är hundar du menar när du skriver så...

• FraYo

Hej hopp.
    Nope jag menar inte hundar, men katterna är ju minst lika mycket värda som hundar. Och en katt (finns många som gör) släpper man ut i naturen när man inte orkar med dom.

• ebben

Aldrig släppa i naturen?! är du klok???
    Vad då spelar väl ingen roll hund eller marsvin eller annat,de hör INTE hemma i naturen?!
    Försöka hitta ett annat hem,men annars avliva.Hellre avliva än ett tvivelaktigt hem-tycker jag!

• MammaFia

Jag lämnade bort mina älskade Chinchillor när lillan var 6 mån. Hon hade fått baby eksem å matallergier.
    Det var jätte jobbigt å jag saknar dem än. Det var 1½ år sen nu å jag hade haft dem i 8 år. Men lillans hälsa går först!

• E l l a

Skulle absolut ej göra mig av med mina djur. Skulle vi av någon anledning bli allergiska eller så, så hoppas jag på att man skulle kunna klara av det med tabletter, eller så hade man väl fått plågas.

För mig är mina djur familjemedlemmar och dem behandlar jag likvärdigt med tex min sambo (nja nästan iaf ) var det gäller sjukdomar, respekt och kärlek.

I det enda fall som jag skulle kunna avliva min katt det är om den skulle vara så pass sjuk att det endast skulle vara en plåga för den att få fortsätta att leva.

Jag kan verkligen inte förstå människor som bara slänger ut sina djur då de tröttnar på dem, eller då de blir sjuka. I och med att man skaffar ett djur så tar man på sig ett ansvar, och pallar man ej med detta i de cirka 20 år en katt kan leva så ska man tänka sig för innan man tar beslutet att skaffa katt.

Nä, usch för sådana människor!

• ebben

Skulle verkligen INTE låta mina barn plågas av andningssvårigheter eller annat,pga djuren??! VERKLIGEN inte.
    Absolut går människorna först i vår familj-speciellt barnen!!

• Jossan

ebben
    det finns faktiskt folk som släpper ut djuren i naturen så den frågan är helt befogad även om jag inte tror någon kommer erkänna att dem väljer det..

jag skulle omplacera (som jag fick göra med katterna för dem kissade på sonen)
    om mitt barn blev allergisk om sambon eller jag blev det beror det på hur allergiska vi var

kram J

• ebben

jo,jo,men hur knäpp är man om man släpper ut sin ödla eller vad som helst? Våra husdjur hör sällan/aldrig hemma i naturen.De blir antagligen uppätna direkt,de kan ju ofta inte hitta mat själva mm...........
    och om barnen blir sjuka av allergi-skulle jag INTE behålla djuren.......

• Åsa

Har inte djur för närvarande men hade jag skulle jag leta upp en annan familj till dem om någon i familjen blev allergisk. Den enda hälsa jag (möjligtvis) skulle ta chansningar med är min egen, inte makens eller lillans. Jag har för övrigt en anhörig som dött i astma och tar atopiska sjukdomar på stort allvar. Så ja, människor går före djur här.

Svar på tråden *Hej hopp. Jag älskar djur över allt annat