Hej,
jag blev fosterhemsplacerad när jag var 12 år. Idag tycker jag att myndigheterna kunde ha placerat mig hos en familj redan när jag föddes. Kan inte förstå att det kunde ta så lång tid för myndigheterna att rycka in och rädda mig från ett liv i misär. Socialen kom regelbundet på besök till oss, kollade läget och gick. Min biologiska mor var alkoholist och hon levde ett mycket struligt liv i underliga kretsar med män som misshandlade henne, och en av dessa män slog mig och utsatte mig för sexuella övergrepp. Berättade för min biomamma om övergreppen, hon blev förbannad och bad MIG att be hennes sambo om ursäkt. Hon lever än idag tillsammans med denna jä**la idiot och de har en gemensam dotter som nu måste vara runt 20 år, fattar inte att myndigheterna tagit henne därifrån!. Jag fick nog då jag var 12 år och rymde hemifrån. Ett svårt beslut för mig i så unga år, mamma är ändå mamma och jag älskade henne trots all skit. Historien slutade lyckligt i alla fall. Familjen som jag blev placerad hos adopterade mig efter några år. De ser jag som mina RIKTIGA föräldrar, jag fick de bara lite senare i livet. Tack vare dem och all kärlek och tålamod de haft med mig, har jag vuxit upp till en stark och självständig kvinna, som nu har en egen familj. Och jag har inget behov av att kontakta min biomamma. Vi lever i helt skilda världar, med helt skilda åsikter och värderingar.
Att ta ett fosterbarn kräver stort tålamod, massor av kärlek och ett tryggt och stabilt förhållande. Visst, det kan kanske vara bra att myndigheterna försöker att laga trasiga familjer. Bara man ser till barnens bästa. Bara synd att inte BRIS fanns när jag var liten. Men bra att de finns idag.
Det jag läser & hör om fosterhemsplaceringar/ LVU mm är ofta väldigt väldigt negativt. Barn som fick hela sin uppväxt förtörd pga fel placeringar, orimliga beslut & annat. Föräldrar som helt tappar kontakten med sina barn. Men det måste ju finnas glada historier också? Annars är ju hela fosterhemsgrejen helt onödig. Det kan ju aldrig vara meningen att man ska komma från svåra förhållande till nåt ännu värre!Finns det någon här som själv varit fosterbarn heltid/delvis & hur gick det sen? Finns det nån förälder här som har/haft sitt barn fosterhemsplacerat & som det sedan gick bra för (att barnet fick komma hem, att placering var det som gjorde att föräldern kom på fötter osv) Är kanske inte den bästa att formulera mig på frågan, men hoppas ni förstår hur jag menar!
[/citat]