• Anonym (Mamman)

Blöja på äldre barn - rätt eller fel?

Hur ska man egentligen göra? Jag har en tjej som är tretton år som kissar i sängen var och varannan natt. Vi har haft det jättejobbigt under hennes uppväxt och man tror att det är en reaktion på allt hon varit med om (med misshandel av mig som hon sett, övergrepp osv.)

Hon har nattblöja och förut har hon inte brytt sig om det alls, men nu börjar hon protestera mot att ha blöjan. Jag tycker att hon ska ha den men jag vet inte, en del säger att hon ska slippa den. Men hon är nästan aldrig torr en enda natt.

Vad är rätt?

• Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?
  • LeoKinDer
    Anonym (Mamman) skrev 2007-08-21 11:33:55 följande:
    Hur ska man egentligen göra? Jag har en tjej som är tretton år som kissar i sängen var och varannan natt. Vi har haft det jättejobbigt under hennes uppväxt och man tror att det är en reaktion på allt hon varit med om (med misshandel av mig som hon sett, övergrepp osv.)

Hon har nattblöja och förut har hon inte brytt sig om det alls, men nu börjar hon protestera mot att ha blöjan. Jag tycker att hon ska ha den men jag vet inte, en del säger att hon ska slippa den. Men hon är nästan aldrig torr en enda natt.

Vad är rätt?

Jag tycker att när man är så pass gamal 13 år så borde man väl få bestämma själv om man vill ha blöja? Väljer du ut hennes kläder med ? Det är ju för dig pga bekvämlighetskäll. Låt henne tvätta sängkläderna själv ist.
  • Anonym (Atlaz)
    Asperger1989 skrev 2013-02-19 20:58:40 följande:

Jag har med blöja Tungan ute jag är 14 år. Det är inte fel på att ha blöja om man vill ha det Katt men du får inte tvinga henne att ha blöja Gråter hon är ingen bebis längre Baby hon måste få välja själv! sen tror jag inte du kan tvinga på henne en blöja, för hon är inte liten längre Skrikandes och om du skulle klara det skulle hon ta av den när du gick därifrån.

• Asperger1998
    LeoKinDer skrev 2013-05-28 14:10:45 följande:

Jag tycker att när man är så pass gamal 13 år så borde man väl få bestämma själv om man vill ha blöja? Väljer du ut hennes kläder med ? Det är ju för dig pga bekvämlighetskäll. Låt henne tvätta sängkläderna själv ist.
  • Josefine98

Jag är 15 och väljer det själv för att slippa vaka upp i en våt säng
    Jag skulle aldrig låta min mamma bestämma en sådan sak åt mig.
    så rätt om barnet själv vill, fel om barnet inte vill. 

• emmis00

jag är 13.. Så länge hon själv vill så är det ju bra. de är inte så ovanligt att man kissar på sig ibland...

• Helly
    Anonym (Mamman) skrev 2007-08-21 11:33:55 följande:

Vad är rätt?
    Skaffa ett annat skydd, t.ex. plastlakan för att skydda madrassen. Tvätta. Och gå till VC för att försöka utreda problemet. 

Hon är i vilket fall stor nog att sluta med blöjor.
  • Claraviksjö

Jag har en 14 årig son och han har autism han använder blöja både dag och natt. Så har jag en 11 åring Som som också kissar i sängen hon säger att hon inte känner av och jag beställde tena till henne det funkar utmärkt hon sätter på sig strax innan middagen så äter hon och borstar tänderna och redan då har hon kissat så hon byter eller så byter jag om hon är riktigt trött. Vi gick till en läkare och då hade det visat säg att hon hade något fel. Så hon känner inte av när hon kissar men när hon fick börja i en special skola där hon kommer att lära säg att gå på toa. Men problemet är natten. På natten så känner hon inte av när hon kissar och hon är helt ner kissig på morgonen men tena dom funkar.

• Anonym (hur?)
    Kosmos skrev 2017-02-16 22:42:11 följande:

Vid behov och utan tvång helt okej.

Hur hittade du en tio år gammal tråd? och varför skriva ett svar? jag är ju inte säker men tror att dom har löst problemet nu Cool
  • Kosmos
    Anonym (hur?) skrev 2017-02-17 09:56:53 följande:
    Hur hittade du en tio år gammal tråd? och varför skriva ett svar? jag är ju inte säker men tror att dom har löst problemet nu Cool
    Åldern på tråden spelar ju ingen roll den har ju varit ganska aktiv genom åren. Dessutom kan andra ha likadana problem som hittar tråden.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frida) skrev 2019-01-05 13:29:49 följande:

Ja ha en dotter på 12 år som fortfarande använder blöja varje natt och hon har oftast blöja på dagen också bara för hon tycker de är bekvämt och de är helt okej för mig

Har hon ngn diagnos el annan problematik? Jag hade ALDRIG gått med på det annars. Men det är ju jag. En blöja fyller en funktion för en person som antingen har fysiska eller psykiska nedsättningar. Vilket behov fyller man annars? Och vems?
  • Anonym (Wtf)

Ja ha en dotter på 12 år som fortfarande använder blöja varje natt och hon har oftast blöja på dagen också bara för hon tycker de är bekvämt och de är helt okej för mig

Ser dram emot när barnen börjar fråga i sina forum om deras mammor använder Tena, Attends eller andra inkontinensskydd.
  • Anonym (Ida74?)

Är det du som är Ida74 som nyss startat en relaterad tråd om din 12åriga dotters blöjor?
  • Kosmos

Varför är blöjor så stigmatiserade? Är barnet inte redo eller har handikapp är blöjor bra.

Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?